فونیکسریمکسبهتام

مجوز شماره گذاری به خودروی برقی ایرانی

عصر خودرو- طی هفته جاری تصویری از تردد نخستین خودروی برقی در خیابان‌های تهران منتشر شد. این تصویر به یکی از داغ‌ترین پست‌های شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد و به سرعت مورد توجه کاربران مجازی قرار گرفت. یک روز قبل از انتشار تصویر تردد این خودرو، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور از دریافت مجوز شماره‌گذاری برای نخستین خودروی برقی ایرانی خبر داد و اظهار کرد که خودروی برقی ایرانی مجوز شماره‌گذاری و پلاک گرفته و به زودی وارد خیابان‌ها می‌شود. وی در ادامه همچنین تاکید کرده بود که خودروی برقی پلاک‌گذاری شده، ۵ سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.

مجوز شماره گذاری به خودروی برقی ایرانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به این‌ترتیب تردد این خودرو که سورنا ستاری از آن به عنوان «خودرویی زیبا» یاد کرده بود، به نظر می‌رسید بیشتر جنبه نمایشی داشت تا استفاده شخصی. در این بین اما برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با دیدن این خودروها، فرض را بر این گذاشته بودند که واردات خودرو آزاد شده و حالا‌ شاهد تردد دو خودرو baojun e100 و smartfortwo در خیابان‌های تهران هستند. به‌طور حتم شباهت خودروی برقی ایرانی به دو خودروی baojun e100 و smart fortwo این فرض کاربران را تقویت کرده است. خودروی اسمارت فورتوی برقی، خودرویی شهری است که تمامی نیروی آن از باتری تامین می‌شود. این خودرو که از نوع خودروهای موتور عقب-محور عقب است، با نام‌هایی چون اسمارت ای‌دی و اسمارت ای‌وی نیز شناخته می‌شود. عرضه نسل نخست‌ آن در سال 2007 در شهر لندن و به تعداد 100 دستگاه آغاز شد. تاکنون چندین نسل از این خودرو در اروپا و آمریکا عرضه شده است. خودروی baojun e100 نیز محصول مشترک شرکت جنرال موتورز با شرکت چینی SAIC است، محصولی الکتریکی که با قیمت 5 هزار دلار در چین عرضه شده است. به این‌ترتیب خودروی برقی و دو سرنشین که به تازگی مجوز شماره‌گذاری دریافت کرده و حالا راهی خیابان‌های تهران شده، بیشتر یادآور تردد دو خودروی baojun e100 و smart fortwo در معابر و خیابان‌های کشورهای اروپایی، آمریکا و همچنین چین است.

    در این زمینه اما بسیاری از کاربران این سوال را مطرح کردند که کدام‌یک از خودروسازان کشور تولید‌کننده نخستین خودروی برقی ایرانی است؟

    آنچه مشخص است با وجود برنامه‌ریزی سیاست‌گذار خودرو برای تولید محصولات برقی از سال 93 هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفت. از سال 93 سه استراتژی برای تولید خودروی برقی  توسط خودرو‌سازان کشورمان تعریف شد؛ استراتژی اول انجام پروژه تولید خودروی برقی روی پلت‌فرم موجود خارجی، استراتژی دوم تولید خودروی برقی با طراحی پلت‌فرم از ابتدا و با حداقل تیراژ اقتصادی سالانه 10 هزار دستگاه و استراتژی آخر نیز انجام پروژه تولید خودروی برقی روی پلت فرم موجود داخلی بود. اما هیچ یک از استراتژی‌های تعریف شده برای تولید و توسعه خودروهای برقی تاکنون اجرایی نشده که دلیل اصلی نیز به دولتی بودن و انحصار صنعت خودرو در کشور برمی‌گردد. حالا اما معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری متولی ساخت خودروی برقی شده است. در همین زمینه روز گذشته پرویز کرمی، دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اظهار تاسف از اینکه متولی اصلی(خودروسازان) سراغ تولید خودروهای برقی نرفته‌اند، گفت که معاونت علمی از زمان دولت قبل این کار را شروع کرد و اکنون با جدیت در حال پیگیری آن است. وی در ادامه تاکید کرده که این معاونت یک پروژه طرح کلان ملی در زمینه موتور برقی electric engine دارد و وقتی چنین موتوری داشته باشیم در همه وسایل نقلیه ازجمله اتوبوس، مترو، خودرو و وسایل نقلیه دیگر قابل استفاده خواهد بود.

    کرمی درباره مشکلات قانونی برای دریافت استاندارد این موتورسیکلت 4چرخ برقی(نخستین خودروی برقی ایرانی) و زمان‌بر بودن این فرآیند گفت: وقتی نمونه اولیه این موتورسیکلت ساخته شد، مواجه شدیم با سازمان ملی استاندارد که می‌گفت این وسیله موتور‌سیکلت نیست، چرا که 4چرخ دارد و باید استانداردهای خودرو را بگیرد. اما مساله این بود که استانداردهای خودرو شامل 30 استاندارد است که برخی از آنها شامل استانداردهای بدنه، ترمز، ایربگ، انسان، ایمنی، آتش‌سوزی و موارد دیگر است.  بنابراین، موتورسیکلت نمی‌توانست این استانداردها را کسب کند، چراکه به عنوان مثال نمی‌توانست ایربگ داشته باشد. دبیر ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق همچنین معتقد است؛ در مقیاس بزرگ، ما 50 درصد مسیر راهبردی را طی کرده‌ایم. یعنی اگر سوال شود که آیا امسال در خیابان‌ها خودروی برقی دیده می‌شود، پاسخ مثبت است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو