فونیکسریمکسبهتام

رمز موفقیت ب ام و در گذار از تنگناهای صنعت

عصر خودرو- قیمت بالای و افزایش به موقع آن و حفظ رابطه مناسب با زنجیره تأمین برای جلوگیری از ایجاد وقفه به ب ام و کمک کرده است که بحران های متعدد صنعت خودرو از جلمه کرونا و کمبود تراشه را بهتر از رقبا پشت سر بگذارد.

رمز موفقیت ب ام و در گذار از تنگناهای صنعت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، ب ام و پیش بینی تحلیلگران مالی را شکست داد و در فصل سوم سال 2021 در سود بیش از 42.4 درصد رشد نشان داد و به رقم 2.58 میلیارد یورو [معادل 2.99 میلیارد دلار] رسید و بالا رفتن قیمت ها و فروش خوب خودروهای برقی باعث شد آثار منفی حاصل از کمبود تراشه به چشم نیاید.

    نیکولاس پیتر Nicolas Peter معاون مالی ب ام و می گوید اطمینان دارد این شرکت با 10 درصد حاشیه سود بالاتر از اهداف، پیش از کسر مالیات، دست خواهد یافت. هر چند فصل آخر سال با پرداخت مالیات و هزینه های سرمایه گذاری هم همراه است و به همین دلیل فصل چهارم نسبت به فصل سوم سود محدودتری خواهد داشت. پیتر همچنین می گوید تقاضای بالا برای خودروهای برقی در سال 2022 ادامه خواهد یافت.

    به طور کلی امسال قیمت مواد خام و اولیه برای تولید افزایش داشت، اما به گفته ی اولیور زیپسه Oliver Zipse روابط قوی ب ام و با تأمین کنندگان را دلیل مهمی در کم اثر کردن این روند صعودی قیمت ها عنوان کرده است. زیپسه می گوید:‌«ما همیشه نظارت خوبی بر زنجیره تأمین داشته ایم. همین مراقبت هم امروز آثار خود را برجای گذاشته است و در طول زنجیره تأمین تا خودِ مواد خام مؤثر بوده است.»

    خودروسازان جهانی از فولکس واگن گرفته تا استلانتیس و رنو، فصل سوم را به خاطر کمبود تراشه، کمتر تولید کرده و کمتر فروخته اند. بر اساس برآوردهای مؤسسه تحقیقاتی و مشاوره ای BCG در ماه سپتامبر معلوم شد که حدود 10 تا 11 میلیون خودرو در سال 2021 کمتر از 2020 تولید خواهد شد که دلیل آن کمبود یا نبود تراشه [پردازشگر های نیمه هادی] بود.

    اما تولیدکنندگان خودروهای پرتجمل مثل ب ام و و رقیبش دایملر، با افزایش قیمت های خود، زیان حاصل از کمبود تراشه را جبران کرده اند و عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشتند. هر دو کمپانی در گزارش حاشیه سود EBIT خود 7.8 درصد در فصل سوم کسب کرده اند در حالی که فولکس واگن به 4.9 درصد قناعت کرد.

    این در حالی است که ب ام و در فصل سوم سال 2021، در تحویل خودرو 12.2 درصد افت داشته است با این حال گردش مالی آن همان 4.5 درصد باقی مانده است. در بیانیه خبری از این کمپانی آمده است: «مخلوط بهتری از محصولات و قیمت مناسب برای خودروهای جدید همراه با ترند ثابت قیمت گذاری برای خودروهای دست دوم، موجب عملکرد مالی بهتر کمپانی شده است.»

    پیتر می گوید کمبود تراشه بی تأثیر هم نبوده و ب ام و از فروش ده ها هزار دستگاه خودرو بازمانده چون مشتری آن را داشته اما قادر به تولید آن نبوده است.

    از اوایل سال هم پیش بینی شده بود که در سال 2021 بیش از 90 هزار دستگاه خودرو کمتر تحویل مشتری خواهد شد که دلیل آن کمبود تراشه است. پیتر معاون مالی این شرکت گفته است:«کار ما همچنان روی غلطک است و پیش بینی های ما برای تمام سال در حال تحقق است و از حالا انتظارش را داریم که تأمین نیمه هادی ها در سال 2021 ختم نخواهد شد.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط