فونیکسریمکسبهتام

همه تغییرات خانواده دنا از ابتدا تا کنون

روایت صعود دنا

عصر خودرو- بالاترین رده محصولات اختصاصی ایران خودرو از ۸ سال قبل تا کنون به خانواده دنا اختصاص یافته است.

روایت صعود دنا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»،دنا در طی 8 سال گذشته تا امروز که نسخه پلاس و توربو و توربو اتوماتیک آن نیز به بازار عرضه شده اند همواره میزبان بالاترین سطح امکانات ، قوای  محرکه، ویژگی های  فنی و ایمنی در بین محصولات بومی صنعت خودرو کشور بوده و مهمترین رقیب خودرو های مونتاژی کلاس C بازار و حتی برخی خودرو های وارداتی هم رده  به حساب می آید.

    دنا مسیرش را با چهره ای متفاوت از سمند و سورن و با قوای محرکه مناسب و بهبود یافته  مشابه و  امکاناتی بالاتر آغاز کرد اما در گذر زمان، امروز دنا هویتی متمایز  و متفاوت دارد که هم در بحث امکانات و هم در بحث قوای محرکه مشهود و قابل لمس است. در ادامه نگاهی به روند تغییرات دنا از ابتدا تا کنون خواهیم داشت.
    آغاز راه با چهره به روز و امکانات جدید
    دنا حدود 8 سال قبل در نسخه معمولی با امکانات و چهره متفاوتش، خود را به صدر سبد محصولات ایران خودرو رساند. چراغ های LED، صندلی برقی 6 جهته، نمایشگر لمسی 7 اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل و ... امکاناتی بود که دنا را از برادرانش متمایز می کرد و در قلب آن پیشرانه 1.7 لیتری EF7 با حداکثر توان 113 اسب بخار قرار داشت و انتقال قدرت بر عهده گیربکس 5 سرعته دستی بود. یکی دیگر از اصول هویتی دنا این بود که به عنوان محصولی تمام ملی تنها از پیشرانه موتور ملی   EF7 در آن استفاده شده و تا کنون هیچ پیشرانه دیگری روی آن نصب نشده است.
    سال 98 و لباس جدید
    دنا تا سال 98 بدون تغییرات اساسی روی خط تولید ماند و تقریبا یک سر و گردن از خودرو های بومی بالاتر بود در بین خودروهای بومی هیچ رقیبی نداشت و بعضا در برابر خودروهای مونتاژی از برند های خارجی قرار می گرفت اما با آغاز تحریم ها علیه صنعت خودرو، خروج شرکای خارجی و ممنوعیت واردات خودرو، پروژه فیس لیفت این خودرو با نام دنا پلاس برای پوشش سطح گسترده تری از نیازهای مشتریان در بازار معرفی شد که تغییرات زیاد ی در آن اجرا شده بود. دنا پلاس علاوه بر جهش در زمینه آپشن، نمای ظاهری تحول یافته ای را به نمایش می گذاشت که سرمایه گذاری های قابل توجهی در آن صورت گرفته بود به گونه ای که، قطعات با طراحی جدید و  قالب های نمای جانبی دچار طراحی و ساخت جدید  شده بودند که مراحل هزینه بری دارد و همچنین تغییرات در نمای جلو و عقب نیز کاملا مشهود بود. مهمترین تغییرات دنا پلاس شامل طراحی جدید چراغ های جلو و عقب، سپر و در جدید صندوق عقب اضافه شدن 2 کیسه هوای جانبی برای اولین بار در یک خودرو ایرانی،صندلی برقی 8 جهته،دوربین عقب، و سانروف استاندارد می شود.
    دنا پلاس سه نکته تازه و مهم را برای صنعت خودرو کشور به ارمغان آورد.
    نخست سانروف طراحی و نصب شده در داخل قالب سقف خودرو که بر خلاف سانروف های بازاری، برای نخستین بار در صنعت خودرو ایران این آپشن به صورت استاندارد روی یک خودرو قرار می گرفت ،
    دوم استایل جانبی بدنه با زوایای و انحناها که در علم طراحی با عنوان خطوط کمر و شخصیت شناخته می شوند و تا پیش از دنا پلاس در محصولات بومی ایرانی شاهد چنین طراحی سنت شکنانه‌ای نبوده ایم و
    سوم اضافه شدن دو کیسه هوای جانبی برای نخستین بار در یک خودرو ایرانی.
    قلبی جدید و قوی
    مراحل تحول دنا با معرفی نسخه پلاس با چهره و امکانات و ویژگی های  جدید، با معرفی پیشرانه EF7 توربوشارژ توسط گروه صنعتی ایران خودرو تکمیل شد تا این محصول با قوای محرکه توربو همردیف قوی ترین مونتاژی های میان رده حتی از برند های مطرح قرار بگیرد. حداکثر توان این پیشرانه به 150 اسب بخار می رسد و با حداکثر گشتاور 215 نیوتون متر که از دور موتور 2200 الی 4800 در اختیارتان قرار می گیرد در همراهی با گیربکس 5 سرعته دستی شتاب قابل توجهی به دست می آید که شتاب صفر تا صد آن  کمتر از 10 ثانیه است. دنا با تجهیز به این پیشرانه قوی ترین خودرو بومی تاریخ صنعت خودرو ایران و پرشتاب ترین خودرو در این زمینه شد.
    برای نصب  قوای محرکه  پر قدرت، نیازمند تغییر در بخش های متعدد خودرو است و دنا پلاس توربوشارژ دستی نیز از این تغییرات مستثنی نبود.به طور مثال  تایرهای این خودرو نسبت به نسخه پلاس تنفس طبیعی پهن تر شد و رینگ آن نیز یک سایز بزرگتر شد و با رسیدن به ابعاد 205/50R16 پایداری بهتری را برای نسخه توربو به ارمغان می آورد. همچنین برای نشان دادن  تفاوت عملکردی خودرو، در ظاهر خودرو  از دوخت قرمز روی فرمان، زیر پایی ها و سردنده با طرح جدید استفاده شد.
    برای نخستین بار آنتن کوسه ای نیز روی این مدل از خانواده دنا قرار گرفته است .
    راهی که با گیربکس اتوماتیک تکمیل شد

    ایران خودرو در مرحله بعد برای حفظ دنا در صدر صنعت خودرو و بر اساس نیاز بازار به خودروهای اتوماتیک، گیربکس 6 سرعته اتوماتیک را به عنوان سیستم انتقال قدرت جدید در نسخه توربوشارژ اتوماتیک دنا پلاس انتخاب کرد تا کاملترین مدل این خودرو نیز قدم به بازار بگذارد. دنا با این گیربکس اتوماتیک جدید در کنار پیشرانه توربو و مجموعه گسترده امکانات به سرعت جای خالی خودروهای مونتاژی و وارداتی یان رده بازار را پر کرد و با گارانتی معتبر و حضور در صدر بررسی های کیفی کشور با کسب 5 ستاره کیفی در همه زمینه ها پیشتاز شد. ایران خودرو در این نسخه تنها به تغییر گیربکس بسنده نکرده و تغییرات اساسی در سیستم تعلیق جلو خودرو و همچنین جانمایی دسته موتورها صورت گرفته، ترمز خودرو تقویت شده است. دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک در حال حاضر کاملترین نسخه از خانواده دنا است که از امکانات قابل توجهی نظیر 4کیسه هوا، تهویه متبوع اتوماتیک با دریچه هوا برای سرنشینان عقب، نمایشگر لمسی 7 اینچ،دکمه های کنترلی روی فرمان، سانروف، کروز کنترل، صندلی برقی 8 حرکته جلو، دوربین عقب به همراه سنسور فاصله  و ... بهره می برد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو