فونیکسریمکسبهتام

عملکرد تولید و فروش خودروسازان بزرگ در آذر ماه

عصر خودرو- بررسی آمار تولید و فروش دو خودروساز اصلی در آذر ماه امسال نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا در مجموع قریب به ۷۴ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که بالغ بر ۱۵ هزار دستگاه آن تجاری نشده است؛ با احتساب ۲۲۷۵ دستگاه خودرو تکمیل و تجاری شده از محصولات خانواده پژوها و سمندها تولیدی پیش از آذرماه ایران‌خودرو، آمار فروش این دو خودروساز در این ماه (آذر ۱۴۰۰) ۶۰ هزار و ۵۱۰ دستگاه ثبت شده است.

عملکرد تولید و فروش خودروسازان بزرگ در آذر ماه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، گزارش عملکرد تولید و فروش خودروسازان بزرگ کشور نشان می‌دهد  که 73 هزار و 969 دستگاه خودرو در آذر ماه امسال تولید شده است. از سوی دیگر از مجموع خودروهای تولیدی آذر ماه و پیش از آن (مربوط به ایران‌خودرو) برای 60 هزار و 510 دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر شده است و 15 هزار و 734 دستگاه از تولیدات آذر این دو خودروساز ناقص بر دست آن‌ها مانده و تجاری نشده است.

    طبق آمار ایران‌خودرو از مجموع 42 هزار و 894 دستگاه خودرو تولیدی آذرماه و با تکمیل 2275 دستگاه از انواع پژوها و سمندهای تولید ماه‌های پیش از آذرماه، در مجموع برای 39 هزار و 215 دستگاه خودرو فاکتور فروش صادر کرده است.

    با وجود اینکه ایران‌خودرو کمتر از 3000 دستگاه خودروهای ناقص قبلی خود را تکمیل کرده و فروخته است اما نتوانسته از تولیدات آذر ماه 5954 دستگاه را عرضه و تجاری‌سازی کند.

    از مجموع تولید ایران‌خودرو در آذر ماه امسال، 30 هزار و 50 دستگاه محصولات خانواده پژو است که با تکمیل 1971 دستگاه تولیدی ماه‌های گذشته، در مجموع 32 هزار و 21 دستگاه از محصولات این خانواده را تجاری کرده است.

    تولید محصولات خانواده سمند در نهمین ماه سال 1400 نیز به 2214 دستگاه رسیده است که با تکمیل و تجاری‌سازی 304 دستگاه از تولیدات ناقص ماه‌های پیش‌تر، آمار فروش این محصولات را به 2518 دستگاه رسانده است.

    البته لازم به ذکر است که این امکان وجود دارد که همه 30 هزار و 50 دستگاه پژوها و 2214 دستگاه سمندهای تولیدی آذر ماه قابلیت عرضه نداشته و تعداد بیشتری از تولیدات گذشته این محصولات تکمیل و در آمار فروش آذر ماه ثبت شده باشد.

    این موضوع می‌تواند در مورد سایر محصولات ایران‌خودرو که در ادامه به آمار تولید و فروش آن‌ها اشاره می‌شود، صدق کند.

    طی آذرماه امسال 4411 دستگاه رانا و 1186 تارا در مجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شده است. از سوی دیگر برای این محصولات به ترتیب آمار فروش 2307 دستگاه رانا و 1154 دستگاه تارا ثبت شده است. بدین ترتیب تعداد فروش این دو محصول  2104 دستگاه رانا و 32 دستگاه تارا کمتر از تولید آن‌ها در آذر ماه است.

    در حالیکه 4370 دستگاه دنا به تولید رسید تنها 581 دستگاه فروخته شد

    آمار تولید و فروش در محصول دنا اما بسیار قابل توجه است؛ در حالیکه در آذرماه امسال 4370 دستگاه خودرو دنا تولید شده است، تنها 581 دستگاه از این محصول عرضه شده و 3789 دستگاه ناقص باقی‌مانده و قابلیت تجاری‌سازی نداشته است.

    این گروه صنعتی در نهمین ماه از سال 1400، 651 دستگاه هایما تولید کرده که 634 دستگاه آن را فروخته است.

    وانت آریسان به سبد محصولات ایران‌خودرو بازگشت اما هنوز عرضه نشده است

    به دنبال اینکه از ابتدای سال جاری، تولید وانت آریسان در گروه صنعتی ایران‌خودرو به جهت بهبود مسائل زیست‌محیطی متوقف بود، مقرر شد تا این محصول به لحاظ کیفیت و قوای محرکه ارتقا پیدا کند و  به سبد محصولات ایران‌خودرو بازگردد.

    حال پس از آنکه قریب به هشت ماه جای این خودرو در سبد محصولات این گروه خودروسازی خالی بود، آمار تولیدات آذر ماه نشان می‌دهد وانت آریسان بهبودیافته به چرخه تولید برگشته است. بر این اساس در آذر ماه امسال، 12 دستگاه خودرو وانت آریسان تولید شده اما هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده و عرضه نشده است.

    9780 دستگاه خودرو ناقص سایپا روی دست این خودروساز ماند

    در دیگر خودروساز بزرگ کشور (سایپا) نیز در مدت یک ماهه آذر ماه 31 هزار و 75 دستگاه خودرو تولید شده است. در مقابل برای 21 هزار و 295 دستگاه خودرو نیز فاکتور فروش صادر شده است. براین اساس تنها 9780 دستگاه خودرو تنها از تولید آذرماه این خودروساز ناقص باقی مانده و قابلیت تجاری‌سازی نداشته است.

    به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا در مجموع در آذر ماه سال جاری 2902 دستگاه وانتپراید (سایپا 151) تولید کرده اما تعداد  فاکتور صادر شده برای این محصول 1847 دستگاه است و 1055 دستگاه آن ناقص باقی مانده است. 

    در این مدت 26 هزار و 28 دستگاه از محصولات خانواده تیبا و 2145 دستگاه شاهین تولید شده است که به ترتیب برای 17 هزار و 452 دستگاه از محصولات خانواده تیبا و 1996 دستگاه شاهین صورت مالی ثبت شده است.

    از تولیدات تیبا 8576 دستگاه محصولات خانواده تیبا و 149 دستگاه شاهین به مرحله عرضه نرسیده‌اند.

    آمار تولید خودروهای ناقص در شرایطی به تدریج در حال افزایش است که پس از عدم توجه خودروسازان به هشدار سازمان بازرسی مبنی بر پایش روند تجاری‌سازی و تکمیل خودروهای ناقص، سازمان مذکور دو شرکت ایران خودرو و سایپا را برای ارائه توضیحاتی در خصوص عدم اعتنا به افزایش خودروهای ناقص و عدم تکمیل آن‌ها، فراخوانده است؛ ضمن اینکه به استناد آمار تولید و فروش و همچنین افزایش خودروهای ناقص 9 ماهه 1400، بالغ بر 43 هزار دستگاه خودرو تولیدی ایران‌خودرو و سایپا از تولیدات امسال خودروسازان تاکنون تجاری نشده و ناقص کف پارکینگ خودروسازان باقی مانده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو