فونیکسریمکسبهتام

بررسی انحصار در قطعه سازان روی میز شورای رقابت

عصر خودرو- رئیس شورای رقابت گفت: در قطعه سازان نیز همانند خودروسازان، شاهد انحصار هستیم.

بررسی انحصار در قطعه سازان روی میز شورای رقابت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ با آقای رضا شیوا رئیس شورای رقابت در خصوص فعالیت این شورا برای رفع انحصار در بازارهایی همچون خودرو به گفت و گو پرداختیم.

    کار اصلی شورای رقابت چیست؟

    رئیس شورای رقابت: شورای رقابت تشکیلات نوپایی است که دوره سوم آن به زودی تشکیل خواهد شد و عمده کاری که باید انجام دهد این است که از رویه‌های ضد رقابت و ضد انحصار ممانعت کند. هر کشوری لازم دارد که یک چنین تشکیلاتی داشته باشد؛ در کشور‌های پیشرفته این تشکیلات پیشرفته توانسته بسیار مفید باشد.

     فلسفه تشکیل شورای رقابت در کشور چه بود؟

    رئیس شورای رقابت:  دولت‌ها مالکیت تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی را به دست گرفتند که مدیریت آن‌ها سخت بود. تجارب جهانی نشان داده دولت‌ها مدیران خوبی برای بنگاه‌های اقتصادی نیستند. به همین دلیل با وجود مدیریت 90 درصدی دولت‌ها بر بنگاه‌های اقتصادی، بحث خصوصی سازی مطرح شد.

     آیا خصوصی سازی به دولت در رسیدگی به امور کمک کرد؟

     اینکه آیا هدف هایی که برای خصوصی سازی  ترسیم شده، رسیده یا نه بحث جدایی است.

    تصمیم بر این شد دولت آنچه که به عنوان مالکیت داشت را به بخش خصوصی واگذار کندو  تا حدودی هم توانست مقداری از بنگاه‌ها را واگذار کند؛ اما در کنار این مسئله قبل از اینکه خصوصی سازی مطرح شود، بحث شورای رقابت مطرح بود، افصل نهم  اصل 44 قانون اساسی به شورای رقابت اختصاص یافت.

    شورای رقابت تشکیلاتی با اعضای مشخص از قوه قضایی، قوه مقننه، قوه مجریه و بخش خصوصی است که  15 نفر آن را تشکیل داده اند.  وظیفه اصلی این شورا مبارزه با رویه ضد رقابتی است؛ نه تنها در اقتصاد بلکه در تمام زمینه‌ها رسیدگی می‌کند.

    رقابت در اقتصاد باعث رشد، توسعه، کارآفرینی و افزایش انگیزه‌ می شود؛ باید بین بنگاه‌های اقتصادی رقابت ایجاد شود تا بتواند به اقتصاد جامعه کمک کند. بسیاری از افراد از اینکه سیستم، رقابتی نباشد سود می‌برند.

    وظیفه اصلی شورای رقابت چیست؟

    رئیس شورای رقابت: یکی از عمده‌ترین وظیفه شورای رقابت این است که بازار‌ها را رصد کند و اگر انحصار شناسایی شد وارد عمل می شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو