فونیکسریمکسبهتام

چالش‌ واردات خودروهای پنج هزار دلاری

عصر خودرو- این روزها بحث از سرگیری واردات خودرو به واسطه موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام با آزادسازی مشروط واردات بار دیگر داغ شده است. در این راستا روز گذشته یکی از مسوولان با مقایسه قیمت پراید با خودروهای حاضر در بازارهای بین‌المللی اعلام کرد می‌توان خودروی وارداتی با کیفیت بسیار بالا وارد کرد.

چالش‌ واردات خودروهای پنج هزار دلاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، طبق محاسبه این مقام مسوول با پول پراید می‌توان خودرویی در بازه قیمتی 5‌هزار تا 5‌هزار و 500 دلار با کیفیت بسیار بالا وارد کرد. اما این مقایسه تا چه حد منطقی به نظر می‌رسد؟ آن‌طور که این مقام مسوول ادعا کرده واردات خودروی با کیفیت بالا با قیمتی حدود 5‌هزار دلار تا 5‌هزار و 500 دلار ممکن است. بررسی بازارهای بین‌المللی گویای این نکته است که در حال حاضر می‌توان خودروهای در محدوده قیمتی یاد شده را پیدا کرد. برخی از محصولات حاضر در بازار خودروی کشورهای هند و چین در بازه قیمتی یاد شده قرار دارند. خودروهایی مانند تاتا نانو، سوزوکی ماروتی 800 و همچنین چری QQ در بازه قیمتی یاد شده قرار دارند، اما ورود این خودروها به بازار کشور به دو دلیل با چالش مواجه است؛ دلیل اول را باید در هزینه‌های تحمیل شده به واردکنندگان جست‌وجو کرد، هزینه‌هایی مانند تعرفه‌های اعمال شده برای واردات، هزینه عوارض ورودی، هزینه اسقاط خودروهای فرسوده و همچنین نرخ ارز محاسبه شده برای ورود خودرو به کشور باعث می‌شود تا قیمت خودروی وارداتی گاه تا دو برابر قیمت همان خودرو در بازار جهانی برای متقاضیان داخلی آب بخورد.

    مساله دیگر مباحث مرتبط با استاندارد خودروهای وارداتی است. آن‌طور که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده خودروهای وارداتی باید توانایی پاس کردن استانداردهای 85گانه را داشته باشد. اما بررسی وضعیت استاندارد خودروهایی که در دامنه قیمتی حدود 5‌هزار تا 6‌هزار دلاری نوسان می‌کند گویای این نکته است که این خودروها با توجه به قیمت پایین آنها امکان پاس کردن برخی استانداردهای اعلام شده توسط سازمان ملی استاندارد کشور را ندارند. بنابراین چنانچه قرار باشد خودرویی با قیمتی حدود 5‌هزار تا 5‌هزار و 500 دلار وارد بازار کشور شود ابتدا باید سیاستگذار کلان فکری به حال بوروکراسی مرتبط با واردات خودرو به کشور بکند. با وجود دیوار تعرفه‌ای موجود و همچنین عوارض و هزینه‌های مرتبط با اسقاط خودروهای فرسوده امکان ورود خودرو به بازار کشور در بازه قیمتی یاد شده وجود ندارد. به موازات اصلاح ساختار بوروکراسی مربوط به واردات خودرو، سیاستگذار کلان باید با هماهنگی سازمان استاندارد اصلاحاتی نیز در ارتباط با مباحث کیفی خودروهای وارداتی را در دستور کار قرار دهد. چنانچه قرار باشد همچنان استانداردهای 85گانه ملاک ورود خودرو به کشور باشد این مساله اجازه نمی‌دهد خودروهای در بازه قیمتی یاد شده به کشور وارد شوند. از یاد نبریم در کنار دو چالش یاد شده با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و نوسانات نرخ ارز سیاستگذار کلان برای عملیاتی کردن ایده واردات خودرو با قیمت 5‌ تا 6‌هزار دلار باید نیم‌نگاهی نیز به وضعیت نرخ ارز داشته باشد و با اتخاذ سیاست‌هایی، شرایط را برای ایجاد ثبات در بازار ارز مهیا کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو