فونیکسریمکسبهتام

خصوصی سازی صنعت خودرو در دولت رییسی (۱۶)

برای خودروسازان خواستگار آمد

عصر خودرو- موضوع واگذاری سهام خودروسازان بدون شک یکی از مهمترین موضوعات سال جاری است که می تواند تاثیر قابل ملاحظه ای بر مسیر تغییر و تحول این صنعت گذاشته و توان مالی آن ها را افزایش دهد.

برای خودروسازان خواستگار آمد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از بورس 24،  بر مبنای سند راهبردی اصلاح ساختار حاکمیتی خودروسازان، وزارت صمت تصمیم گرفته تا سهام تودلی خودروسازان را واگذار کند. نخستین گامی که در این خصوص برداشته شده ارزش گذاری شرکت های سایپا و ایران خودرو متعلق به شرکت های تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو، سرمایه گذاری سایپا، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو و سرمایه گذاری رناست.

    بر اساس اخبار رسمی حدود 300 کارشناس رسمی برای شرکت های تودلی ایران خودرو و حدود 500 کارشناس رسمی برای شرکت سایپا در حال ارزشگذاری هستند. خبرها حاکی از آن است که شرکت های قطعه سازی کروز، ماموت، برخی از بانک ها و حتی شرکت های تولیدکننده صنعت غذایی نیز برای خرید این بلوک ها پا پیش گذاشته اند.

    محمدعلی تیموری مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در خصوص برنامه فروش سهام تو دلی خودروسازان اعلام کرد: با توجه به این که یکی از 8 فرمان رئیس جمهور فروش سهام و انجام هزینه آن در توسعه محصولات است در نظر داریم تا سهام درون گروهی را با حضور ناظران به اهل آن بفروشیم. در همین راستا از ابتدای سال 1401 با 500 وکیل از وکلای قوه قضاییه به منظور ارزیابی سایپا و با هدف فروش سهام درون گروهی، قراردادی منعقد شده است.

    حجت الله فیروزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در همین باره پیش تر گفته بود: در بحث واگذاری سهام دولتی خودروسازها بین دولت و مجلس اتفاق نظری ایجاد شده و در همین خصوص دولت که سهامدار و مجری این امر است، گامی را برداشته و عملا قیمت گذاری را آغاز کرده است.

    او حتی به ماهیت خریداران خودروسازان نیز اشاره کرد و گفت: بعضی از تولیدکنندگان بزرگی که در حوزه های غیر خودرویی فعالیت دارند، برای خرید آمادگی خود را اعلام کردند. برخی از این خریداران تولیدکنندگان مواد غذایی و بانک های خصوصی هستند. امیدوار هستیم با توجه به سرعت خوبی که در این کار وجود دارد، طی بهار سال جاری این واگذاری ها اتفاق بیفتد.

    محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور اعلام کرد: یکی از راه های تامین نقدینگی خودروسازان همین فروش سهام درون گروهی آن هاست. قطعا فروش این بلوک ها تاثیرات مثبتی بر آن ها خواهد داشت. زیرا نقدینگی آن ها را افزایش می دهد.

    وی افزود: در حال حاضر صنعت خودروسازی حدود 47 هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهی دارد. افزون بر این که بیش از 20 هزار میلیارد تومان به بانک ها بدهکار هستند. بنابراین فروش این بلوک ها می تواند موجب افزایش توان مالی خودروسازان شود و به تبع قادر خواهند بود تا بخشی از بدهی های خود را پردخت کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو