فونیکسریمکسبهتام

روغن موتور مناسب برای خودرو در فصل تابستان

عصر خودرو- یکی از مواد اولیه مهم و اصلی خودروها از قدیم الایام، طبق اصول کار و ادامه اصل و بهترین فرآیند ممکن خودرو، روغن موتور خودرو است که بدون توجه به اندازه، مقیاس و کاربرد آن یعنی بدون روغن موتور امکان ادامه کار خودرو وجود ندارد.

روغن موتور مناسب برای خودرو در فصل تابستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، یکی از مواد اولیه مهم و اصلی خودروها از قدیم الایام، طبق اصول کار و ادامه اصل و بهترین فرآیند ممکن خودرو، روغن موتور خودرو است که بدون توجه به اندازه، مقیاس و کاربرد آن یعنی بدون روغن موتور امکان ادامه کار خودرو وجود ندارد.

    هر سخت افزار، نرم افزار و ماشینی دارای یک هسته مرکزی و مغز است که وظیفه اصلی و تامین کننده اصلی انرژی است و با عدم فعالیت آن سخت افزار، نرم افزار و ماشین ها از ادامه کار منع می شوند.

    هسته مرکزی و مغز خودروها موتور محرکه آنها از همان ابتدای تولید خودرو ها هستند که وظیفه اصلی آن مشتعل کردن سوخت خودرو و فراهم کردن مکانی برای تامین انرژی برای حرکت سیلندرهای داخل موتور برای ایجاد یک حرکت مستقیم و روان است.

    به همین دلیل حفاظت، مراقبت و نگهداری از موتور خودرو یکی از مهم ترین و اصلی ترین مسائلی است که باید به آن توجه کرد و به همین منظور یکی ار مهم ترین ملزوماتی که برای روند کار خودرو و موتور خودرو نیاز بوده روغن موتور است.

    روغن موتور چیست؟

    این یکی از مهمترین و کارآمدترین مواد اولیه برای یک خودرو در فرآیند کار طولانی مدت است، زیرا اصل حرکت، اصل نگهداری خودرو و نگهداری اجزای آن در بهترین شرایط امر محافظت و نگه داری از اجزا را ایجاب می کند.

    روغن‌ موتور محصولی است که به دلیل تفاوت در مدل و نوع خودروها دارای خواص فراوانی از جمله چگالی خاص، ترکیب مواد اولیه، غلظت، ویسکوزیته خاص و بسیاری ویژگی های دیگر است که برای هر یک از روغن موتور ها مخصوص هر خودرو متفاوت است.

    بنابراین دلیل و ضرورت استفاده از روغن از نظر نوع خودرو، کارایی خودرو، توان خروجی خودرو و... تفاوتی در استفاده از روغن موتور برای محافظت و نگه داری از خودرو ندارد بلکه همه خودروها باید از روغن موتور مورد نظر و مختص خودرو خود استفاده کنند چرا که عمر تمام خودروها و قطعات مربوطه برای ادامه روند کار موتور به تعویض روغن با توجه به موتور خودرو بستگی دارند.

    از ابتدای تولید خودرو، موتور خودرو جزء محرک آن بوده است. وظیفه اصلی موتور سوزاندن سوخت در خودرو و فعال کردن سیلندرهای موتور برای تولید جریان مستقیم و بدون وقفه انرژی است.

    بنابراین حفاظت، نگهداری و تعمیر موتور خودرو یکی از اصلی ترین و مهم ترین مسائل است و باید شرایط موتور را برای بهترین و بالاترین بازدهی خودرو ایجاد کرد.

    چگونه روغن مناسب ماشین خود را تشخیص دهیم؟

    اکنون که نیاز به استفاده از روغن را درک کرده اید، باید به روند توجه و تعویض مداوم روغن ادامه دهید تا موتور خودروی شما ضمن مراقبت از بقیه اعضای خودرو، به عملکرد مطلوب خود ادامه دهد.

    حال سوال اینجاست که هنگام تعویض روغن چه نوع روغن موتوری، چه مشخصات و موادی را به موتور خودرو خود اضافه کنیم تا عمر موتور افزایش یابد تا موتور خودرو بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد.

    قبل از اینکه بدانید چه روغنی برای خودروی شما مناسب است ابتدا باید نوع و مشخصات اولیه روغن مانند عددی که روی نوع روغن نوشته شده است را بدانید زیرا اگر مشخصات و انواع اولیه آن را ندانید موتور خودرو دچار خسارات و اصطحلاک شدیدی می شود.

    به دلیل اینکه انتخاب روغن موتور اشتباه می تواند به ماشین شما آسیب برساند و مشکلات جدی ایجاد کند مهم ترین و اصلی ترین نکته ای که در انتخاب روغن موتور برای خودروی خود باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، ویسکوزیته روغن موتور و علاوه بر آن فصلی از سال که می خواهید روغن موتور را تعویض کنید است ، زیرا روغن‌ موتور مخصوص خودروی شما بوده و ویسکوزیته آن متناسب با نوع موتور و فصل تعویض روغن می باشد.

    چه نوع روغنی برای ماشین شما مناسب است؟

    برای اینکه بدانید چه روغنی برای خودروی شما مناسب است، ابتدا باید دفترچه راهنمای تعویض روغن خود را بخوانید و بفهمید کدام نوع موتور و روغن با یکدیگر سازگاری دارند. سپس می توانید با مقایسه خواصی مانند ویسکوزیته انواع روغن بر اساس فصلی از سال که می خواهید روغن را تعویض کنید، بهترین روغن را انتخاب کنید.

    روغن با توجه به خواص متنوعی ساخته می شود و از مزایای آن این است که در فصول گرم رقیق و در فصول سرد غلیظ است، علاوه بر این در انتخاب روغن مناسب باید بتواند روغن تقلبی را از روغن اصلی تشخیص دهد، زیرا امروزه برخی روغن ها با برخی ترکیبات اضافی و ترکیبات بسیار ناسازگار با موتور خودرو می توانند آسیب های زیادی به خودرو وارد کنند به همین دلیل توصیه می شود برند های روغن‌ موتور را شناسایی و بهترین روغن‌ موتور را انتخاب و خریداری کنید.

    حال مشکل اینجاست که هنگام تعویض روغن‌ موتور چه نوع موتوری، چه مشخصات و اجزایی به موتور خودرو اضافه شود تا علاوه بر عمر طولانی، عمر موتور را افزایش داده و بهترین عملکرد را داشته باشد.

    قبل از اینکه بدانید کدام روغن‌ موتور برای خودروی شما مناسب است، باید ویژگی ها و انواع اولیه آن را بدانید بنابراین ابتدا باید اطلاعاتی در مورد انواع روغن‌ موتور و ویژگی های اولیه آنها به دست آورید چرا که انتخاب نامناسب روغن‌ موتور می تواند باعث آسیب یا مشکلات جدی به موتور خودرو شما شود.

    روغن موتور مناسب برای خودرو در تابستان

    در بین بسیاری از افراد یکی از سوالاتی که در مورد تعویض بهترین روغن‌ موتور برای خودرو شان است این است که بهترین روغن‌ موتوربرای فصل تابستان کدام روغن‌ موتور است، برای این که به این سوال پاسخ دهیم باید ابتدا مواردی از مشخصه های شاخص و مهم روغن‌ موتور را بشناسید مانند ویسکوزیته انواع روغن‌ موتور ها که در ادامه به بررسی مفهوم ویسکوزیته و بهترین روغن‌ موتور برای فصل تابستان می پردازیم.

    ویسکوزیته، یکی از ویژگی های اصلی روغن موتور

    ویسکوزیته یا شاخص گرانروی سیالات در انواع دماها و شرایط مختلف با حاوی بودن ترکیبات اولیه مختلف یکی از اصلی ترین و مهم ترین خواص و اجزای روغن‌ موتور است که باید به موتور خودرو اضافه شود.

    امروزه اکثر روغن های موتور بر اساس ویسکوزیته، مقاومت جریان یا غلظت در دو دمای مختلف 0 درجه فارنهایت و 212 درجه فارنهایت تولید و طبقه بندی می شوند.

    روغن‌ موتور با افزایش دما رقیق تر و با کاهش دما غلیظ تر می شود، بنابراین روغن موتوری که عملکرد و روانکاری سیلندر موتور را از مقادیر عددی ویسکوزیته و ویسکوزیته بر اساس نوع و فصل موتور بهبود می بخشد.

    بنابراین بهترین روغن‌ موتور برای خودرو در فصل تابستان روغن موتوری است که عدد دوم ویسکوزیته بعد از دبیلیو نوشته شده روی قوطی روغن‌ موتور بزرگ تر باشد چرا که اگر می خواهید در فصول گرم روغن‌ موتور خودرو را تعویض کنید عدد دوم و بعد از دبیلیو هر چه قدر بزرگ تر باشد آن روغن‌ موتور برای خودرو شما مناسب تر است.

    کلام آخر

    ما در مطلب بالا به همراه یزدان اویل به بررسی موضوعاتی مانند روغن‌ موتور چیست؟، چگونه روغن‌ موتور مناسب خودرو خودمان را تشخیص دهیم؟، چه روغن موتوری مناسب خودرومان است؟، روغن‌ موتور مناسب برای خودرو در تابستان و بسیاری مسائل دیگر مانند شاخص ویسکوزیته روغن‌ موتور ها پرداختیم تا با مطالعه این مطلب به تمامی سوالات خود بهترین پاسخ را یافته باشید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط