فونیکسریمکسبهتام

در مرحله دوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه محقق شد

تحقق رویای حذف قرعه کشی با رشد تولید و عرضه سایپا

عصر خودرو- یکی از مهمترین عوامل افزایش قیمت ها و تشویش در بازار خودرو طی سال های اخیر در پی مشکلات اقتصادی و تحریم ها،عدم توانایی پاسخگویی به سطح بالای تقاضای مشتریان بوده است.

تحقق رویای حذف قرعه کشی با رشد تولید و عرضه سایپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گروه خودروسازی سایپا طی ماه های اخیر با ّرنامه ریزی دقیق برای افزایش تیراژ محصولات و تولید اقتصادی با تمرکز روی خانواده محصولات کوییک و شاهین ضمن ثبت رشد تولید قابل توجه تا پایان خردادماه و تلاش برای رشد 65 درصد تیراژ در سال 1401 موفق به حذف قرعه کشی روی بخشی از محصولاتش شد تا رویای عرضه فوری خودرو بدون قرعه کشی بعد از 3 سال سرانجام محقق شود و شرایط برای تعدیل بازار به واسطه رشد تیراژ محصولات سایپا فراهم شود.

    گروه خودروسازی سایپا با درک صحیح از مشکلات صنعت و بازار خودرو از ماه های پایانی سال گذشته و حتی پیش از دستوران وزیر صمت و رییس جمهور با مدیریت محمدعلی تیموری، تولید اقتصادی محصولات با زیان کم یا خارج از زیان با قیمت دستوری را در اولویت قرار داد. خانواده کوییک و شاهین در صدر تیراژ تولید اقتصادی سایپا قرار گرفت وبه همین واسطه این گروه خودروسازی تا پایان خردادماه با تولید بیش از 99هزار دستگاه خودرو، 104درصدی جلوتر از برنامه حدود44 هزار دستگاهی پیش رفت و نکته مهمتر از ثبت این آمار تولید، ثبت عبور مستقیم حدود 90 درصدی بوده که دستاورد قابل توجهی برای جلوگیر یاز انباشت خودروهای ناقص در آینده به حساب می آید چرا که از بهمن سال گذشته، گروه خودروسازی سایپا با حدود 80 هزار خودرو ناقص در کف پارکینگ ها مواجه بوده است که علاوه بر هزینه بالای حضور این خودروها در پارکینگ های اجاره ای، عدم عرضه آن ها به بازار موجب تلاطم قیمت ها در بازار شده بود اما با برنامه ای جهادی، گروه خودروسازی سایپا طی حدود 6ماه آمار خودروهای ناقص را به صفر رساند تا گامی بزرگ برای اصلاح ساختار خودروسازی کشور برداشته شود و نتیجه این اصلاحات در حذف قرعه کشی محصولات سایپا در دومین مرحله عرضه در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مشهود شد.

    گروه خودروسازی سایپا در دومین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه، هفت محصول را در قالب پیش‌فروش یکساله و چهار محصول را در قالب مشارکت در تولید عرضه کرده بود که در بین آن‌ها انواع کوییک‌ها (کوییک معمولی، کوییککوییک R)، ساینا S و شاهین را در بخش طرح‌های بدون قرعه‌کشی ارائه شده بودند. همچنین این گروه خودروسازی پنج محصول ساینا S، کوییککوییک معمولی، کوییک R با گیربکس معمولی و شاهین G را در قالب فروش فوق‌العاده عرضه کرده بود که قرار بود منتخبان آن‌ها از طریق قرعه‌کشی مشخص شوند اما باتوجه به افزایش ظرفیت ایجاد شده برای این دو خودرو، گروه خودروسازی سایپا این موضوع را تایید کرد که همه متقاضیان‌ کوییک معمولی و کوییکR برنده اعلام خواهند شد. میزان عرضه خودروها (حتی در قالب فروش فوق‌العاده) برای این دو محصول سایپا بیشتر شده، لذا دیگر نیازی به قرعه‌کشی نیست و همه متقاضیان‌ کوییک معمولی و کوییکR به عنوان برنده اعلام شدند.

    رویای حذف قرعه کشی و ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضای مشتریان با وجود بحران های متعدد در صنعت خودرو سرانجام با عرضه گسترده محصولات سایپا محقق شد و به نظر می رسد خودروسازان دیگر نیز با برنامه ریزی دقیق روی عرضه محصولات با زیان کم یا سودده می توانند با استفاده از تجربیات گروه خودروسازی سایپا به دستاوردی مشابه دسترسی پیدا کنند. همچنین به نظر می رسد با چنین برنامه ریزی از سوی سایپا که موفقیت حذف قرعه کشی برای خودروهای پرتقاضا را برای وزارت صمت محقق کرد، به نظر می رسد نوبت وزارت صمت است تا در زمینه آزادسازی قیمت گذاری یا حذف قیمت دستوری قدمی بردارد تا الزام به عرضه زیان ده برخی خودروها موجب اختلال در روند تولید خودروسازان نشود واگر قرار است اتلاف چند ده میلیونی برای یک خودرو در بازار بوجود بیاید بتوان از این ظرفیت برای افزایش نقدینگی خودروسازان و رشد تولید استفاده کرد. گروه خودروسازی سایپا نشان داد که با تعداد محدود خودروهای سودده یا با زیان کم می توانبه رشد تولید و حتی حذف قرعه کشی دست پیدا کرد لذا بدیهی است که با تسهیل این شرایط می توان رویای حذف قرعه کشی و تعدیل بازار را با الگویی صحیح پیش برد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو