فونیکسریمکسبهتام

تعمیر گیربکس اتوماتیک

عصر خودرو- تعمیر گیربکس اتوماتیک به دلیل ساختار متمایز این گیربکس‌ها و انواع مختلف گیربکس‌های اتوماتیک، فرایندی تخصصی و کاملاً حرفه‌ای است که به دانش، مهارت و آموزش نیاز دارد.

تعمیر گیربکس اتوماتیک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تعمیر گیربکس اتوماتیک به دلیل ساختار متمایز این گیربکس‌ها و انواع مختلف گیربکس‌های اتوماتیک، فرایندی تخصصی و کاملاً حرفه‌ای است که به دانش، مهارت و آموزش نیاز دارد. پیش از اقدام به تعمیر گیربکس اتوماتیک باید این نوع گیربکس‌ها را بشناسید. گیربکس‌های اتوماتیک درواقع نسل جدیدی از گیربکس‌ها در خودرو هستند که با توجه به ساختار و فناوری روز دنیا ساخته ‌شده‌اند. در خودروهایی که گیربکس اتوماتیک دارند دیگر نیازی به تعویض دنده به‌صورت دستی نیست، همین امر رانندگی را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

    یکی از نکات مهم برای تعمیر گیربکس اتوماتیک انتخاب تعمیرگاه مناسب برای انجام خدمات سرویس و تعمیر است. در ایران تعداد مراکز تخصصی در حوزه تعمیر و سرویس گیربکس اتوماتیک بسیار کم و انگشت شمار هستند.

    گیربکس اتوماتیک چیست؟
    گیربکس را می‌توان هسته سیستم انتقال در نظر گرفت زیرا باعث اتصال بین چرخ‌های شما و موتور می‌شود. این تابع در همه گیربکس‌های اتوماتیک مشترک است. بااین‌وجود، انواع مختلفی از گیربکس‌های مکانیکی (BVM) و BVA وجود دارد.

    گیربکس‌های اتوماتیک‌ همه بر اساس یک اصل کار می‌کنند. شفت ورودی از طریق سیستم کلاچ به موتور متصل می‌شود. چرخش خود را به شفت میانی منتقل می‌کند که به‌نوبه خود شفت ثانویه را به حرکت درمی‌آورد. این دومی است که چرخ‌دنده‌های متصل به نسبت‌های انتقال را حمل می‌کند. لحظه‌ای که اهرم دنده خود را کار می‌کنید، اتصال فرمان را در داخل گیربکس منتقل می‌کند. یک چنگال حرکت می‌کند و باعث حرکت بازیکن می‌شود که تا زمانی که پینیون مربوط به دنده انتخابی به شفت ثانویه محکم شود می‌لغزد. محور حرکت مداوم چرخ‌ها را به حرکت درمی‌آورد تا خودروی شما به جلو یا عقب حرکت کند.

    گیربکس‌های اتوماتیک که در بازارهای آمریکا و آسیا بسیار محبوب هستند، در اروپا محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. سازندگان عموماً آن‌ها را به‌عنوان یک گزینه پیشنهاد می‌کنند، اما برخی از مدل‌ها به‌صورت استاندارد با BVA عرضه می‌شوند. تفاوت آن‌ها با BVM ها به دلیل عدم نیاز راننده به مداخله و عدم وجود پدال کلاچ است. تعداد گزارش‌ها نیز بیشتر است. اگرچه به نظر می‌رسد استانداردها حول 6 سرعت اتوماتیک می‌چرخند، اما BVA ها می‌توانند تا 9 یا 6 دنده داشته باشند.

    حالت اضافی S (اسپرت) در تعداد زیادی از خودروهای طراحی‌شده برای رانندگی اسپرت وجود دارد. حالت W (زمستانی) زمانی مفید است که چرخ‌ها در حال چرخش هستند. استارت روی یخ و سایر سطوح لغزنده با دنده دوم ساخته می‌شود. حالت 3 در برخی از خودروها موجود است. این به سیستم انتقال اجازه می‌دهد تا بین سه دنده اول به‌طور متناوب تغییر کند.

    گیربکس ترتیبی یک نوع گیربکس اتوماتیک نیست، بلکه یک عملکرد اضافی است که از گیربکس‌های فرمول 1 به ارث رسیده است. مانند گیربکس اتوماتیک، فاقد پدال کلاچ است. از سوی دیگر، راننده باید دستورات را از طریق پدال تعبیه‌شده در فرمان یا با استفاده از اهرم دنده انتخاب کند.

    مراحل تعمیر گیربکس اتوماتیک
    برای تعمیر گیربکس اتوماتیک باید بسته به نوع گیربکس و میزان خرابی مراحل مختلفی طی شوند، اینکه چه روشی برای تعمیر گیربکس شما مناسب است وابسته به نوع و میزان خرابی گیربکس است. یک روش نمی‌تواند در تمام گیربکس‌های اتوماتیک خرابی را رفع کند.

    جداسازی قطعات گیربکس اتوماتیک کار هر فردی نیست، شما باید کنسول مرکزی را بردارید، اهرم دنده را بردارید، پیچ‌های نگهدارندِ محورهای گیربکس را بازکنید، سانسورهای سرعت را جدا کنید و...

    سپس ابزارهای مورداستفاده در حین برداشت باید با دقت انتخاب شوند تا ضمن کنترل زمان لازم برای عملیات، امکان جداسازی قطعات بدون آسیب رساندن به چیزی فراهم شود.

    پس از برداشتن گیربکس، تکنسین می‌تواند بازرسی دقیق‌تری را انجام دهد تا نشانه‌هایی از سایش و فرسودگی که احتمالاً باعث اختلال در عملکرد گیربکس اتوماتیک شده است را شناسایی کند. او از این فرصت برای شناسایی عناصری استفاده می‌کند که احتمالاً موردتوجه قرار نگرفته‌اند اما در درازمدت کم‌وبیش خطر آسیب رساندن به گیربکس را دارند.

    زمانی که امکان تعمیر گیربکس وجود داشته باشد، مکانیک تعمیر را بر عهده می‌گیرد. تخلیه معمولاً بخشی از فرآیند است زیرا ذرات موجود در روغن به‌تدریج آن را مسدود می‌کنند و خطر خرابی‌های بعدی وجود دارد.

    نصب گیربکس اتوماتیک سخت است باید چرخ‌دنده و شفت جابجا شوند، یاتاقان‌ها درست شوند، شفت‌های گیربکس در موقعیت مکانی قرارداده شوند و... به همین دلیل حتی تعویض گیربکس اتوماتیک نیز به دانش بالایی نیاز دارد. هنگامی‌که قطعه به‌درستی سرهم شد، میل‌لنگ با روغن جدید پر می‌شود. مکانیک دنده‌ها را یکی‌یکی تعویض می‌کند تا مطمئن شود که نقص‌ها کاملاً از بین رفته‌اند. در مورد گیربکس اتوماتیک، پیگیری دقیق مراحل حذف و نصب کافی نیست. علاوه بر بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم، برنامه‌ریزی مجدد سیستم به‌طورکلی موردنیاز است. هیچ حاشیه خطای احتمالی وجود ندارد.

    توجه داشته باشید که مراحلی که ذکر کردیم به‌عنوان نشانه‌ای برای کمک به شما در درک روند تعمیر یا تعویض ارائه‌شده است. تحت هیچ شرایطی سعی نکنید آن‌ها را اعمال کنید. ضروری است که با یک متخصص تماس بگیرید که مشخص کند که آیا روش‌های ارائه‌شده در بالا مناسب هستند یا اینکه آیا لازم است روش هندلینگ را با توجه به محدودیت‌ها، شرایط و ویژگی‌های گیربکس شما مدنظر قرارداد.

    علل خرابی گیربکس اتوماتیک
    گیربکس اتوماتیک یکی از ارگان‌های اصلی است که به‌وسیله نقلیه شما امکان حرکت به جلو و عقب را می‌دهد. درواقع، مأموریت آن افزایش یا کاهش نیروی محرکه برای تطبیق آن با سرعت چرخش چرخ‌ها است. بنابراین این گیربکس است که نیرو را از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا به خودرو اجازه حرکت دهد. بااین‌حال، بسیاری از خطاها می‌تواند بر عملکرد گیربکس تأثیر بگذارد. بنابراین برنامه‌ریزی برای تعمیر آن در اسرع وقت ضروری است.

    تعمیر گیربکس نمی‌تواند بداهه باشد. شما باید علائم خرابی را بشناسید، نوع گیربکس نصب‌شده روی ماشین خود را بشناسید، روند تعمیر را بدانید و جایگزین احتمالی گیربکس معیوب را پیش‌بینی کنید.

    گیربکس به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که عمری معادل عمر ماشین شما داشته باشد، حداقل در شرایط عادی استفاده. بنابراین باید حداقل 300000 کیلومتر دوام بیاورد. در عمل، عناصر مختلف می‌توانند این طول عمر قابل‌توجه را کاهش دهند:

    سهل‌انگاری در بررسی و نگهداری گیربکس (بررسی سطح مایعات، پر کردن روغن، تخلیه و غیره)
    شوک‌ها
    رانندگی با سرعت‌بالا
    استفاده از نیروی بیش‌ازحد در استفاده از اهرم دنده
    اختلال در سیستم مکاترونیک
    شرایط جاده
    این موارد می‌توانند طول عمر گیربکس اتوماتیک شمارا کاهش دهند و سبب بروز خرابی در گیربکس اتوماتیک خودرو شما شوند.

    مشکلات گیربکس به‌ندرت موردتوجه قرار نمی‌گیرد درواقع، بسیاری از علائم به شما کمک می‌کند تا وجود یک اختلال در گیربکس اتوماتیک را متوجه شوید.
    اگر زوزه به‌طور مداوم شنیده می‌شود، معمولاً به این دلیل است که یاتاقان‌های متصل به محورهای محرک در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
    اگر درگیرکردن اهرم دنده در یک یا چند موقعیت غیرممکن شود، این احتمال وجود دارد که سیستم انتخاب دنده مسدود شده باشد یا اتصال معیوب باشد. کمبود و گرفتگی روغن نیز می‌تواند دلیل آن باشد.
    آیا وقتی تعویض دنده و/یا درگیر شدن دنده پیچیده می‌شود صدای جیرجیر می‌شنوید؟ این ممکن است نشانه‌ای از فرسودگی سنکروها باشد یا چرخ‌دنده‌ها به‌اندازه کافی روغن‌کاری نشده‌اند و باعث می‌شود که با چرخ‌دنده‌ها مشبک نشوند.

    نامبروان به‌عنوان مرکز تخصصی تعمیر و سرویس گیربکس‌های اتوماتیک در کرج با کادری مجرب و نیروی‌های متخصص، در کنار دستگاه‌های مرود نیاز برای تعمیر گیربکس اتوماتیک در انواع مختلف، آماده رفع هر نوع خرابی در گیربکس اتوماتیک شماست. شما می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره حضوری و اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید. کلیه خدمات در نامبروان با ضمانت 12 ماهه ارائه می‌شوند.

    ایمان پرناک: 09127656067

    وبسایت: gearboxnumber1.com

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو