فونیکسریمکسبهتام

سرانجام واردات خودرو چه می‌شود؟

عصر خودرو- مسئولان وزارت صمت خبر از اجرای سیاست آزادسازی واردات خودرو تا شهریور امسال داده اند و تنها یک هفته تا پایان مهلت این وعده مانده در حالی که از آیین نامه نهایی خبری نیست.

سرانجام واردات خودرو چه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، ممنوعیت واردات خودرو در سال 97 به منظور کنترل تراز ارزی کشور ابلاغ شد، ولی یکی از هشت فرمان رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی که اسفند سال 1400 صادر شد، اشاره به رفع ممنوعیت واردات خودرو بود بدین ترتیب پس از کش و قوس‌های فروان در خصوص واردات خودرو منوچهر منطقی معاون وزیر صمت خبری وعده ورود خودرو در شهریور امسال (1401) را داد این در حالی است که اجرایی شدن این آئین نامه منوط به مصوبه هیئت دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا ماه آینده واردات خودرو باید انجام شود.

    واردات خودرو نهایی شده؛ شنبه آینده خبر قطعی اعلام می‌شود
    چهارشنبه این هفته هم آقای فاطمی امین وزیر صمت خبر از نهایی شدن آیین نامه واردات خودرو را داد که قرار است از شنبه 29 مرداد خبر نهایی آن اعلام شود.

    به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در طرح واردات خودرو، خودروی دست دوم وارد نمی‌شود و مدل واردات خودرو به بازرگانان بستگی دارد.

    بر این اساس، تا این لحظه هیچ خبری در مورد تصویب آئین نامه واردات خودرویی منتشر نشده و تنها اخبار متناقضی از جانب نمایندگان مجلس و وزارت صمت رسانه‌ای شده است؛ به عنوان نمونه آقای علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس اخیراً در یک اظهارنظری در مورد سرنوشت آئین نامه واردات خودروت اعلام کرده مسئولین مربوطه گفته‌اند که در حال طی کردن مراحل نهایی تصویب این آئین‌نامه هستیم؛ اما مشخص نیست که این تأخیر با چه توجیهی صورت می‌گیرد. دولت باید هر چه سریع‌تر آن را به مجلس ارائه کند و مجلس آن را با قانون تطبیق دهد تا مشکلی نداشته باشد.

    واردات خودرو همچنان در هاله‌ای از ابهام
    آقای عبدالله توکلی مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت گفت:ما در خصوص واردات خودرو از ابزار سیاست گذاری استفاده کرده ایم، در کل ما با ابزار واردات می‌خواهیم خودروسازان داخلی و خارجی با هم رقابت کنند. فرآیند تصویب آیین نامه از حوزه‌های دیگر هم است و مختص به وزارت صمت نیست.

    به گفته مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، واردات خودرو برای کشور یک ابزاری برای توسعه صنعت خودرو است، در کل همیشه وزارت صمت نگاه مثبت به واردات خودرو داشته و دارد.

    اما از سویی دیگر آقای نصراله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در اظهارنظری گفته است که پیش کشیدن مسئله واردات خودرو تنها تلنگری به خودروسازان بود تا کیفیت خودرو‌های خود را بالا ببرند. در واقع این همه هیاهو و گمانه‌زنی تنها برای این بوده که خودروسازان احساس خطر کنند و بخواهند کیفیت خودرو‌های خود را بالا ببرند.

    با این حال دو پهلو صحبت کردن مسئولین برای واردات خودرو تنها نتیجه‌ای که دارد تشدید رکود در بازار خودرو و بلاتکلیفی خریداران و البته فروشندگان است.

    تصویب آئین‌نامه واردات خودرو در هیأت دولت
    صبح چهارشنبه بود که سیدمحمد حسینی معاون امور مجلس رئیس جمهور اعلام کرد که دولت با موضوع واردات خودرو موافق است.

    به گفته او، دولت آئین‌نامه‌ای در خصوص واردات خودرو تدوین کرده و باید برای تحقق این امر همه جانبه نگری صورت گیرد و به طور مثال تأثیری که این موضوع بر قیمت ارز دارد، مشخص شود.

    بانک مرکزی مخالف واردات خودرو
    در این باره آقای امیرحسین کاکایی کارشناس خودرو گفت: قرار است زیر 10 هزار خودرو وارد شود. باید 4 ماه پیش که مشکل ارز چندانی نداشته ایم واردات را آغاز می‌کردیم نه الان که مشکل ارز در کشور داریم.

    کاکایی گفت: واردات خودرو به این دلیل ممنوع شد که مسئولان باتوجه به اتکا به ذخایر ارزی و مشکلات در تامین ارز، به نوعی پیش‌دستی کردند که هرچند روش اشتباهی برای اجرای آن اتخاذ شد، اما به صورت کلی تصمیم نادرستی هم در آن زمان نبود.

    به گفته این کارشناس خودرو، اگر مشکل برجام برطرف شود تا حدودی قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند، ولی مشکل اصلی این است که بانک مرکزی با واردات خودرو مخالف است، دو خودروساز اصلی و بزرگ که بر روی داخلی‌سازی و بر محدوده خودرو‌های ارزان‌قیمت نسبت به قیمت‌های جهانی، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌دانند که اگر واردات خودرو آزاد شود، هیچ اتفاقی برای محصولات آن‌ها نخواهد افتاد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو