فونیکسریمکسبهتام

افزایش سرعت در ارایه خدمات

کاهش هزینه های خدمات با ادغام

عصر خودرو- روند همکاری های مشترک خودروسازان در جهان به گونه است که هر روز کنسرسیوم های بزرگ تری شکل می گیرد تا هزینه های تولید، خدمات و فروش کاهش یابد. زیرا در بنگاه های تولیدی- اقتصادی قطعا آن چه که حرف اول را می زند اقتصادی بودن فرایندهاست. از این رو در سال های اخیر صنعت خودرو جهان شاهد شکل گیری گروه های خودروسازی جدیدی بوده است که شاید در دهه ٧۰ میلادی اگر از آن سخن می گفتید کسی باور نمی کرد. کنسرسوم استلانتیس که خودروسازان اروپایی را با کرایسلر و جیپ آمریکایی پیوند زده است، خود یکی از بهترین مثال ها در این زمینه شمار می رود.

کاهش هزینه های خدمات با ادغام
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، در ایران صنعت خودرو گاه شاهد ادغام ها و همکاری های مشترک خودروسازان بوده است. از پلتفرم مشرک گرفته تا استفاده از ظرفیت های فنی و زیرساخت های یک دیگر. اما امروز سخن از ادغام شبکه های خدمات پس از فروش ایران خودرو و سایپا به میان است و حتی تفاهم نامه هایی نیز در این زمینه به امضاء طرفین رسیده است. این روشی است که سالهاست خودروسازان مختلف جهانی از جمله فرانسوی ها در دستور کار قرار داده اند. اگر بخواهیم حوزه خدمات پس از فروش و ادغام در این بخش را بررسی کنیم، باید به پتانسیل های این ادغام اشاره کنیم.
    دو خودروساز بزرگ کشور که مجموعا در شرایط فعلی حدود ٧۰ درصد از بازار خودرو کشور را در اختیار دارند، در حقیقت زمینه ساز تولید در بخش های دیگر صنعت از جمله قطعه سازی هستند. به این معنا که ایران خودرو و سایپا مشتری اصلی قطعه سازان ایرانی به حساب می آیند و قطعه سازان به جز قطعات مورد نیاز برای تولید محصول، قطعات شبکه خدمات پس از فروش را نیز تامین می کنند.
    به این ترتیب تا به اینجای کار قطعه سازان که زنجیره اصلی تولید و خدمات به حساب می آیند، مشترک هستند. حتی جالب است بدانید بسیاری از قطعات به کار رفته در خودروهای این دو تولید کننده مشترک هستند. زیرا بعضی از قطعات به طور کلی دارای استانداردهای بین المللی هستند و برای یک محصول از نو طراحی نمی شوند.
    از منظر دانش فنی تعمیرات نیز باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل داخلی بودن اغلب پلتفرم های ایران خودرو و سایپا، دانش فنی تعمیرات و عیب یابی این محصولات در داخل کشور وجود دارد و کافی است تکنیسین های دو خودروساز این اطلاعات را در قالب یک شبکه مرکزی با هم به اشتراک بگذارند. هر چند در صورت ادغام خدمات پس از فروش ایران خودروسایپا قطعا انتقال دانش فنی و عیب یابی محصولات دو خودروساز به یکدیگر الزامی است.
    از طرفی تجربه ارایه خدمات مشترک به محصولات دو خودروساز در گذشته نیز وجود داشته است. این همکاری که در ایام نوروز سالیان گذشته به صورت مقطعی صورت گرفته بود، نتایج خوبی را در بر داشت که در نهایت موجب رشد شاخص رضایت مندی مشتریان شد.
    البته این همه مزیت های همکاری مشترک دو خودروساز کشور نیست. زیرا با توجه به زمزمه‌های همکاری های گسترده ای ان خودرو و سایپا در بخش های فنی و حتی شکل گیری پلتفرم مشترک، بی شک در آینده نزدیک شاهد ورود خودروهایی از طرف این دو خودروساز به بازار هستیم که از نظر فنی شباهت های بسیار زیادی با هم دارند و این تجربه در سال های قبل نیز با تولید محصولات رنو در دو خودروساز وجود داشته است. به طور کلی در جمع بندی موضوع باید گفت ارایه خدمات پس از فروش مشترک بین دو خودروساز کشور و به معنایی واضح تر ادغام این بخش از فعالیت های آنها باعث ارایه خدماتی سریع تر، با نرخ منطقی تر، کاهش هزینه های توسعه زیرساختی و شبکه و در نهایت رضایت بیشتر مشتریان خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط