فونیکسریمکسبهتام

سهم ایران خودرو از همکاری با خودروسازان خارجی بعد از توافق چیست؟

پتانسیل بالای ایران خودرو برای توسعه سبد محصولات خارجی و انتقال دانش

عصر خودرو- واردات خودرو با سقف بودجه یک میلیارد دلار فعالان این حوزه را ملزم به انتقال تکنولوژی به صنعت خودرو کشور برای ادامه روند عرضه خودروهای خارجی خواهد کرد. ممکن است شرکت های فعال در حوزه واردات تعداد محدودی از برند ها را روانه بازار کشور کنند اما در صورت تقارن آزادسازی واردات با توافق بین المللی ایران، دست ایران خودرو بیش از هر شرکت فعال در حوزه خودرو باز خواهد بود تا با تنوع گسترده ای از برند ها همکاری و خلاء های موجود در بازار را پر کند.

پتانسیل بالای ایران خودرو برای توسعه سبد محصولات خارجی و انتقال دانش
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»؛ گروه صنعتی ایران خودرو به واسطه بهره گیری و توسعه بزرگترین شبکه خدمات پس از فروش و فروش خودرو در کشور و همچنین بزرگترین سایت های تولید خودرو همواره در صدر انتخاب شرکای معتبر خارجی در صنعت خودرو کشور قرار داشته به گونه ای که بزرگترین اتحاد خارجی تولید ودرو با پژو طی سال های متمادی در خطوط تولید ایران خودرو شکل گرفته و حتی در فاز واردات برخی محصولات نیز شبکه گسترده ایران خودرو پرقدرت عمل کرده است. علاوه بر پژو که امروز در صدر گروه خودرویی استلانتیس قرار دارد، ایران خودرو تجربه تولید یا واردات محصولات برند هایی نظیر دانگ فنگ، سوزوکی، هایما و ... را نیز در کارنامه دارد که در صورت حصول توافق، این برند ها ظرفیت قابل توجهی برای عرضه محصولات در کلاس های متنوع به بازار ایران را خواهند داشت. نکته ای که بدون شک در فاز تازه توافق و عرضه محصولات با همکاری شرکای خارجی اتفاق خواهد افتاد انتقال دانش و تکنولوژی است که می تواند ضمن کمک به توسعه صنعت خودرو، سوپاپ اطمینانی برای توقف همکاری با برند های خارجی در آینده باشد تا همکاری با برند های خارجی صرفا به واردات یا عرضه خودرو بدون کسب دانش محدود نشود .

    بازار خودرو ایران پس از ممنوعیت واردات و همکاری با بسیاری از شرکای مونتاژی خلاء بزرگی در برخی کلاسها را به خود دید که از آن جله می توان به خودروهای پریمیوم، کراس اوور های بزرگ، کراس اوورهای کوچک شهری، سدان های بزرگ و ... اشاره کرد. حال در صورت توافق و تصمیم بر بازگشت برند های همکار خارجی در گروه صنعتی ایران خودرو، گروه استلانتیس به دلیل ترک یکطرفه بازار خودرو ایران برای بازگشت با شروطی از سوی ایران خودرو برای انتقال تکنولوژی مواجه خواهد شد. این گروه خودروسازی مشتمل بر 14 شرکت خودروسازی معتبر است که از آن جمله می توان به پژو، کرایسلر، فیات، سیتروئن، جیپ، اوپل، آلفارومئو و ... اشاره کرد که هر یک از آن ها ده ها سال به توسعه انواع تکنولوژی و خودروها در کلاس های مختلف مشغول بوده اند و اکنون ایران خودرو در صورت تمایل به همکاری مجدد با شریک قدیمی اش یعنی پژو می تواند از پتانسیل این مجموعه گروه خودروسازی به خوبی بهره‌مند شوند.
    در طرف دیگر، دانگ فنگ، به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان چین و یکی از صاحبان اصلی تکنولوژی خودروهای آینده نه تنها سبدی گسترده از محصولات درجه یکش را می تواند به خطوط تولید ایران خودرو بیاورد بلکه دانش این خودروساز در کلاس های مختلف می تواند خلاء های ریز و درشت صنعت و بازار خودرو ایران را پر کند. دانگ‌فنگ تا پیش از تحریم ها روند همکاری مثبت و قابل قبولی با ایران خودرو در زمینه عرضه خودرو H30 Cross داشت که در تیراژ گسترده با استقبال خوبی در بازار مواجه شد.
    کمپانی هایما که حدود 30 سال پیش به عنوان جوینت ونچر مشترک با مزدای ژاپن تاسیس شد نیز از جمله مهم ترین شرکای استراتژیک ایران خودرو به حساب می آید که به خوبی طی سال های گذشته پاسخ گوی نیاز بازار کراس اوور های کشور بوده و اکنون مدرن ترین محصول این خودروساز یعنی نسخه 8S آماده عرضه به بازار ایران است که در صورت توافقات و امکان افزایش تیراژ به دلیل قیمت بسیار رقابتی و تکنولوژی های روز نظیر رادار حفظ فاصله با خودرو روبرو، ترمز خودکار، حفظ خودرو بین خطوط و ... می تواند علاوه بر پاسخگویی به نیاز بازار ایران، سرمشق خوبی برای توسعه تکنولوژی های هوشمندش در صنعت خودرو ایران و بخصوص ایران خودرو باشد.

    شرکت دانش بنیان جتکو؛ زیرمجموعه گروه صنعتی ایران خودرو چندی پیش از خودرو تمام الکتریکی تارا رونمایی کرد و مدیرعامل تام و جتکو که به صورت مشترک این پروژه را در همکاری با مرکز تحقیقات ایران خودرو توسعه داده اند به الگوبرداری از موفق ترین خودرو الکتریکی جهان یعنی تسلا برای توسعه آن اذعان کردند. حال  تصور کنید برای الگوبرداری های مشابه و کسب دانش مورد نیاز بدون نیاز به مهندسی معکوس و بررسی نسخه های خارجی این دانش مستقیما با همکاری شرکای خارجی روانه صنعت خودرو کشور شود؛ در این شرایط بدون شک برای نسل های آینده یا نسخه های جدید کراس اوور ری‌را دور از انتظار نیست که بتوانیم شاهد تکنولوژی های هوشمند رانندگی خودکار مشابه هایما 8S در این کراس اوور بومی کشورمان باشیم.
    گروه صنعتی ایران خودرو طی سال های همکاری با شرکای خارجی نشان داد که علی رغم محیا نبودن بسترهای لازم به خوبی به مقوله انتقال دانش پرداخته و با افزایش این الزام و احتمال برقراری مجدد ارتباط با خودروسازان خارجی، احتمالا نسخه پیشرفته تری از کسب دانش در صنعت خودرو ضمیمه روند رو به رشد این صنعت خواهد شد و خودروسازی ایران در صف رقابت با بزرگان صنعت خودرو جهان قرار خواهد گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو