فونیکسریمکسبهتام

آهنگ رشد تولید خودرو ایران در صدر جهان

ایران خودرو راه ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ را ۹ ماهه رفت

عصر خودرو- گروه صنعتی ایران خودرو با تولید ۴۰۲.۸۹۶ دستگاه انواع خودرو تا روز دوم آذرماه، بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا پایان سال از آمار تولید کل ۴۵۸.۲۰۸ دستگاهی سال گذشته عبور خواهد کرد و سه ماهه پایانی سال که معمولا پرشتاب ترین و پرتیراژ ترین ماه های تولید خودرو در کشور هستند تبدیل به ماه های رشد تولید در مقایسه با سال گذشته خواهند شد.

ایران خودرو راه ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ را ۹ ماهه رفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، این دستاورد بزرگ در گروه صنعتی ایران خودرو و دستیابی به آمار 12 ماهه سال گذشته طی 9 ماه در راستای دستور رییس جمهور و وزیر صمت مبنی بر افزایش تیراژ در سال 1401 به دست آمده و دستاورد بزرگی در شرایط سخت خودروسازی کشورمان به حساب می آید.

    رشد تیراژ ایران خودرو و به طور کلی صنعت خودرو ایران تنها نمود داخلی ندارد بلکه بررسی موسسه S&P GLOBAL MOBILITY از عملکرد ده کشور بزرگ تولیدکننده خودرو طی 9 ماهه نخست سال 2022 میلادی نشان دهنده آن است که ایران بهترین روند رو به رشد را به ثبت رسانده و رشد تیراژ تولید خودرو ایران حتی از هند، چین، آمریکا و آلمان نیز بهتر بوده است.

    گروه صنعتی ایران خودرو تا روزهای نخست آذرماه 42 درصد رشد تولید در حوزه خودروهای سواری و تجاری را به ثبت رسانده است. مهمترین علت دستیابی به چنین آماری بدون شک اصلاحات پیوسته در زمینه عبور مستقیم خودرو ها، اصلاح گلوگاه های تولید خودرو ناقص، اصلاح روند همکاری با زنجیره تامین و ... بوده است و ایران خودرو امروز با تولید روزانه حدود 2700 خودرو، وضعیت قابل قبولی در زمینه عرضه مداوم خودروها به بازار دارد. صنعت و بازار خودرو ایران طی سه سال گذشته مشکلات متعددی در زمینه تامین نیاز بازار و انباشت ده ها هزار خودرو ناقص داشته که طی 9 ماهه نخست سال 1401 بخش عمده آن رفع و روند رو به رشد تولید حاصل شده است. بدون شک چنین دستاوردی اثر مستقیم روی کنترل شرایط بازار و وضعیت قیمت ها در پاسخ به نیاز مشتریان خواهد داشت و چنین رشدی در تولید، روند اصلاح وضعیت بازار و بازگشت آرامش به بازار پرتلاطم خودرو را تسریع خواهد کرد. گروه صنعتی ایران خودرو همچنین چندی پیش رکود تولید ماهانه خودرو از سال 1397 تا کنون را طی آبان ماه شکست و با تولید 57.736 دستگاه خودرو، بیش از 48 ماه رکورد تولید صنعت خودرو را شکست و وارد روزهای روشن و رو به رشد تیراژ شد.

    کارشناسان معتقدند که تجاری سازی کامل خودروها و عبور مستقیم از خط تولید مهمترین دلیل رشد تیراژ و رکوردشکنی های متعدد تولید شده است. اصلاح روند تامین قطعات و همچنین شناسایی دقیق گلوگاه های تولید خودروهای ناقص طی ماه های گذشته با جدیت از سوی تیم مدیریتی ایران خودرو دنبال شده و دستاورد آن اکنون بر اساس آمار در ایران و جهان قابل مشاهده است.

    تولید خودروهای سواری طی 9 ماهه نخستی سال 2022 در جهان به صورت میانگین پس از بحران کمبود ریزتراشه ها و همچنین بحران کووید به صورت میانگین 9 درصد رشد داشته که در مقایسه با آمار رشد 42 درصدی ایران خودرو، نشان دهنده پیشرو بودن این خودروساز در مقایسه با میانگین جهانی آن هم در شرایطی سخت تر از دیگر کشورهای خودروساز جهان است.

    حال در شرایطی که صنعت خودرو ایران نیز مانند جهان با بحران کمبود تراشه دست و پنجه نرم می کند، ایران خودرو طی ماه های خرداد ، تیر و آبان موفق به گذر از آمار تولید 50 هزار دستگاهی شده و این در حالی است که بزرگترین خودروساز خصوصی کشور به سختی در سال به چنین آماری دست پیدا می کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط