فونیکسریمکسبهتام

مراحل اعلام مفقودی برگ سبز خودرو و روش‌های پیگیری آن

عصر خودرو- تا به حال شده برای فک پلاک به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید؛ اما، متوجه شوید سند مالکیت خودرو همراه سایر مدارک نیست و گم شده است؟ اگر خودرو خود را به تازگی خریداری کرده باشید، متوجه اهمیت برگ سبز خودرو هستید.

مراحل اعلام مفقودی برگ سبز خودرو و روش‌های پیگیری آن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، متاسفانه در اغلب مواقع، شاهد این هستیم که برخی از افراد در اثر سهل‌انگاری یا بی‌دقتی، مدارک خودرو به ویژه سند اصلی خودرو را گم می‌کنند؛ در این شرایط کار درست چیست؟ چگونه باید جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی کلاهبرداران از مدارک خودرو را بگیریم؟ با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چطور اعلام مفقودی برگ سبز خودرو را دهید و از چه راهی نسبت به پیگیری آن اقدام کنید.

    چه زمانی دریافت برگ سبز خودرو المثنی اهمیت پیدا می‌کند؟
    هنگامی که شما خودرویی را خریداری می‌کنید، برگ سبز و کارت شناسایی خودرو صادر و از طریق پست برایتان ارسال می‌شود. اگر هم خودرو خود را به صورت اقساطی خریداری کرده باشید؛ بعد از تسویه مبلغ قسط، سند مالکیت به شما تحویل داده می‌شود. برگ سبز (سند مالکیت) خودرو یک تک برگ سبز رنگ است که به عنوان مهم‌ترین مدرک در زمان تعویض پلاک شناخته می‌شود.

    اعلام مفقودی برگ سبز خودرو
    اگرچه گم شدن برگ سبز خودرو در لحظه ضرری به شما نمی‌رساند؛ اما، ممکن است در زمان نقل‌وانتقال خودرو به مشکل برخورید. اگر به تازگی برگ سبز خودرو سرقت رفته یا مفقود شده؛ باید برای اعلام مفقودی و گرفتن المثنی برگ سبز خودرو مراحل زیر را دنبال کنید.

    قدم اول: پیگیری برگ سبز خودرو از سایت پست‌یافته
    پیش از اینکه نسبت به دریافت برگ سبز خودرو المثنی اقدام کنید؛ باید به سایت پست‌یافته به نشانی postyafteh.post.ir مراجعه کنید؛ چراکه گاهی اوقات برگ سبز خودرو بعد از گم شدن، توسط شخصی پیدا می‌شود و تحویل اداره پست داده می‌شود. با مراجعه به این سایت می‌توانید مطمئن شوید که برگ سبز پیدا نشده است.

    قدم دوم: چاپ آگهی مفقودی برگ سبز در روزنامه کثیرالانتشار
    بعد از پیدا نشدن برگ سبز در سایت پست‌یافته، نیاز است برای دریافت سند مالکیت خودرو (برگ سبز)، آگهی مفقودی برگ سبز خودرو را در روزنامه کثیرالانتشار منتشر کنید. با انجام این کار می‌توانید جلوی سوء‌استفاده‌ کلاهبرداران و سارقان را بگیرید. گاهی اوقات به دلیل عدم ثبت آگهی مفقودی، بسیاری از جرائم به نام شما ثبت می‌شوند؛ اما، بعد از انتشار آگهی مفقودی، حتی اگر جرمی هم ثبت شود، مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

    برای نوشتن متن آگهی مفقودی برگ سبز خودرو باید به موارد زیر اشاره کنید.

    • نام و نام خانوادگی
    • شماره پلاک خودرو
    • کد ملی و شماره شناسنامه
    • ذکر علت انتشار (مفقودی یا ...)
    • اعلام مشخصات فنی خودرو
    • اشاره به تاریخ مفقودی خودرو

    متن نمونه آگهی مفقودی برگ سبز؛

    برگ سبز خودرو با نام ونام خانوادگی .... با کد ملی .... شماره شناسنامه ..... فرزند.... خودرو .... مدل .... شماره پلاک .... شماره شاسی ...... شماره موتور ..... به نام ...... در تاریخ ..... مفقود گردیده و از درجه اعتبار ساقط می‌باشد.

    بعد از انتشار آگهی مفقودی برگ سبز، باید حداقل 10 روز منتظر بمانید. در طی این مدت زمان، نیاز نیست برای پیگیری به پلیس مراجعه کنید.

    قدم سوم: مراجعه به مراکز تعویض پلاک برای دریافت برگه سبز
    اگر حداقل 10 روز از زمان انتشار آگهی مفقودی برگ سبز گذشته و در این مدت خبری از برگ سبز خودرو نشده است؛ باید برای دریافت سند مالکیت المثنی به سایت تعویض پلاک به نشانی nobatdehi.epolice.ir مراجعه کنید. با انتخاب نام استان، شهر، نوع خدمت (سند مالکیت المثنی)، تعدادی مرکز تعویض پلاک به شما نمایش داده می‌شود. بهتر است برای دریافت برگ سبز خودرو در سریع‌ترین زمان، اولین نوبت اینترنتی را انتخاب کنید. سپس در روز و تاریخ مشخص باید همراه با مدارک زیر به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

    • مدارک شناسایی خودرو (کارت ملی و شناسنامه)
    • حضور نماینده قانونی (ارائه وکالت‌نامه در صورت عدم حضور مالک خودرو)
    • بیمه‌نامه شخص ثالث (دارای اعتبار)
    • مدارک احراز سکونت مالک (مثل کد پستی و فیش قبض آب و گاز)
    • برگه مفاصا حساب (بعد از تسویه خلافی خودرو)
    • ارائه برگه معاینه فنی (خودروهای شخصی که 4 سال از تولیدشان گذشته و برای خودروهای عمومی که یک سال از زمان تولیدشان گذشته است.)

    قدم چهارم؛ پیگیری برگ سبز المثنی
    اگر مراحل بالا را انجام داده باشید؛ احتمالا حدود 10 تا 20 روز طول می‌کشد تا مراحل صدور برگ سبز انجام شود و برگ سبز ارسال شود. اگر در طی این مدت زمان برگ سبز المثنی به دستتان نرسیده است؛ باید پیگیری لازم را انجام دهید. برای پیگیری به جای مراجعه حضوری یا نگرانی بابت عدم دریافت برگ سبز، می‌توانید از روش‌های غیر حضوری مانند اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده کنید.

    پیگیری برگ سبز المثنی با اپلیکیشن‌های موبایلی
    اغلب افراد بعد از گذشت مدت زمان ثبت درخواست دریافت برگ سبز المثنی، به دنبال راهی هستند تا از آخرین وضعیت برگ سبز المثنی مطلع شوند. اینکه در حال حاضر برگ سبز در چه مرحله‌ای از فرآیند صدور قرار دارد؟ آیا برگ سبز صادر شده یا هنوز در مرحله روند صدور است؟ آیا به دست پست رسیده است؟ اگر بله، در چه مرحله‌ای است؟ و سوالاتی از این قبیل. در این شرایط می‌توانید از اپلیکیشن‌های موبایلی مانند قبضینو و پلیس من متوجه آخرین وضعیت این مدرک خودرو شوید.

    با پیگیری برگ سبز خودرو از قبضینو می‌توانید به جزئیاتی مانند بارکد پستی، وضعیت کارت خودرو، تاریخ چاپ و وضعیت سند را در سایت و اپلیکیشن این سامانه دسترسی داشته باشید.


    اگر در شرایطی هستید که می‌دانید سند مالکیت خودرو المثنی به دست پست رسیده؛ باید از روش‌های زیر برای پیگیری برگ سبز خودرو استفاده کنید.

    پیگیری برگ سبز المثنی با سامانه اینترنتی راهور
    راهور امکان پیگیری وضعیت برگ سبز خودرو در پست را با سامانه رهگیری مرسولات پستی به نشانی najatracking.post.ir فراهم کرده است. اگر مطمئن هستید که برگ سبز صادر شده و به پست ارسال شده است؛ می‌توانید با وارد کردن شماره پلاک، بارکد پستی مرسوله را دریافت کنید. سپس می‌توانید از طریق سایت tracking.post.ir آخرین وضعیت مرسوله پستی را مشاهده کنید.

    پیگیری برگ سبز المثنی از طریق پست
    بعد از طی شدن مراحل صدور برگ سبز المثنی، ناجا این مدرک خودرو را به دست اداره پست می‌رساند. در این شرایط برای مشاهده آخرین وضعیت سند مالکیت خودرو در پست باید به سایت tracking.post.ir مراجعه کنید. در نظر داشته باشید برای مشاهده نتیجه، باید بارکد پستی خود را داشته باشید. در غیر این صورت باید در ابتدا به سایت رهگیری مرسولات پستی سازمانی مراجعه کنید و سپس بعد از دریافت بارکد، روند بالا را مجددا انجام دهید.

    استعلام و پیگیری برگ سبز المثنی از پست با سامانه قبضینو
    اگر سند مالکیت خودرو در اداره پست است، می‌توانید برای استعلام وضعیت برگ سبز المثنی به سایت یا اپلیکیشن قبضینو مراجعه کنید. بعد از وارد کردن شماره پلاک، کد ملی و شماره موبایل وضعیت برگ سبز خودرو به همراه بارکد پستی نمایش داده می‌شود. برای پیگیری آخرین وضعیت برگ سبز نیاز نیست به اداره یا سایت پست مراجعه کنید یا از سامانه‌های اینترنتی دیگر استفاده کنید؛ چراکه قبضینو این امکان را در همین صفحه نتیجه استعلام را در اختیار شما گذاشته است.

    با استفاده از سایت یا اپلیکیشن قبضینو می‌توانید از مزایای زیر نیز بهره‌مند شوید.

    • مشاهده جزئیات به‌روز بر اساس سایت راهور و پست
    • ذخیره سوابق استعلام وضعیت برگ سبز
    • مشاهده جزئیات مربوط به کارت شناسایی خودرو
    • دسترسی به سایر سرویس‌های مرتبط با مدارک ماشین

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو