فونیکسریمکسبهتام

شاخص گروه خودرو در سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشت

عصر خودرو- کارشناس بازار سرمایه گفت: کمترین مقدار شاخص گروه خودرو در سال گذشته ۱۸۸ هزار واحد بود و بیشترین مقدار این شاخص نیز تراز ۳۳۸ هزار واحد بوده است.

شاخص گروه خودرو در سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، آقای علی ملک لی گفت: گروه خودرویی شامل 27 شرکت است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان دو شرکت ایران خودرو و سایپا را نام برد. این گروه معمولا حجم معاملات و نقدینگی بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و برای معامله‌گران جذاب است.

    به گفته او، عدد شاخص این گروه هم اکنون در ارتفاع 322 هزار و 331 واحدی قرار دارد که با سقف تاریخی خود در سال 99 (عدد 630 هزار واحد) بیش از 95 درصد فاصله دارد و بین تمامی صنایع مختلف اُفت بسیار زیادی را متحمل شده است. این شاخص با عدد حدود 222 هزار واحد وارد سال 1401 شد. کمترین مقدار این شاخص در سال گذشته عدد 188 هزار و 340 واحد بود و بیشترین مقدار این شاخص نیز تراز 338 هزار واحد بوده است. این شاخص در نیمه اول سال حدود 16 درصد کاهش داشت و پس از آن تا دی ماه سال 1401 حدود 80 درصد رشد را تجربه کرد. در کل شاخص گروه خودرو در سال 1401 حدود 47 درصد رشد داشته است.

    او گفت: گروه خودرویی از ابتدای سال 98 تا مرداد سال 99 رشد بیش از 3400 درصدی را تجربه کرده است که این رشد عجیب و پرشتاب، باعث شده بیشتر از صنایع دیگر اُفت پیدا کند. هم اکنون شاخص گروه خودرویی از دیدگاه تکنیکال، سقف کانال بلند مدت خود را شکسته و به آن پولبک هم زده است که انتظار داریم روند رشد، ولی نه پرشتاب را در سال آتی ادامه دهد. محدوده 260 هزار واحد را می‌توان برای این شاخص به عنوان حمایت مهم تلقی کرد و اهداف بلندمدت آن را می‌توان محدوده 350 هزار و همچنین محدوده 600 هزار واحد دانست.

    به گفته او، از نقاط قوت این صنعت می‌توان به وجود مواد اولیه در کشور (سنگ آهن و ...) و وجود صنایع وابسته در داخل کشور نام برد و ریسک‌های این گروه را نیز می‌توان از حاکم بودن مدیریت دولتی و ضعیف و عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیا نام برد. همچنین بحث آزادسازی واردات خودرو و حذف قرعه‌کشی، و عدم عرضه خودرو در بورس کالا  و ... می‌تواند بر این گروه تاثیر زیادی بگذارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو