فونیکسریمکسبهتام

راهکار‌های افزایش تولید خودرو

عصر خودرو- کارشناسان معتقدند برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تولید سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴، در صورت رفع موانع تولید از جمله قیمت گذاری دستوری، رفع انحصار و همچنین فراهم سازی زیرساخت‌های لازم محقق خواهد شد.

راهکار‌های افزایش تولید خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از صداوسیما، در برنامه کوتاه مدت سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت آمده است که تولید خودروسازان باید به 3 میلیون خودرو در سال و یک میلیون برای صادرات برسد؛ این در حالی است که تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور (سایپا و ایران خودرو) به همراه دیگر خودروسازان کشور در سال (1400)، 963 هزار و 179 دستگاه خودرو بود که مطابق آمار‌های رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، این آمار با افت 9/ 2 درصدی در مقایسه با سال 99 (تولید 991‌هزار و 698 دستگاه خودرو) همراه بود.

    در سال 1401 خودروسازان موفق شدند یک میلیون و 300 هزار خودرو تولید کنند؛ این در حالی است که قرار بود تولید خودرو به یک میلیون و 600 هزار خودرو برسد.

    برای بررسی اینکه آیا می‌توان تا سال 1404 به تولید 3 میلیون خودرو برسیم یا خیر و الزامات لازم برای این افزایش تولید خودرو؛ با کارشناسان و فعالان در این بخش همراه شده ایم.

    آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه تا سال 1390 در صنعت خودروی پیشرفت خوبی داشتیم، گفت: در سال 1390 بالاترین میزان تولید خودرو را در کشور داشتیم که یک میلیون و 640 هزار دستگاه خودرو سواری تولید شد که از این سال به بعد به دلیل تحریم‌ها و مشکلات شدید داخلی تولید در سراشیبی قرار گرفت و به جایی رسید که در سال 1392 به کمبود تولید در سال رسیدیم.

    وی ادامه داد: از سال 92 تاکنون این عدد در حال نوسان است، یعنی سال گذشته کمتر از یک میلیون دستگاه در سال تولید شد.

    محبی نژاد به تاثیر تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: از لحاظ داخلی سازی و خودکفایی، تحریم‌ها خیلی به نفع صنعت خودروی کشور شد یعنی تحریم‌ها هر چه به صنعت خودروی کشور تحمیل کرد در عوض مزیتی همچون تقویت داخلی را به همراه داشت.

    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با بیان اینکه در شرایطی قرار گرفتیم که خودروسازان و قطعه سازان بین المللی در کمترین موارد هم با صنعت خودروی ایران همکاری کنند، گفت: در بدترین شرایط شاهد این بودیم که خودروسازان و قطعه سازان تحریم شوند و دیگر نتوانند مواد اولیه را تامین کنند که باعث شد تیراژ تولید به نصف برسد.

    وی ادامه داد: در زمان تحریم کشور‌هایی که در خودروسازی شریک تجاری ایران بودند از جمله فرانسه، کره جنوبی، آلمان و آن‌هایی که مواد اولیه قطعات تامین می‌کردند از جمله ژاپن و سایر کشور‌های اروپایی و حتی کشور‌های اسپانیایی به دلیل تبعیت از تحریم‌های آمریکا قطعات نیمه ساخته و مواد اولیه به ایران ندادند و بعد از آن خیلی سخت می‌توانستیم قطعات "های تک" تامین کنیم و چاره‌ای جز اینکه در مقطعی افت تولید داشته باشیم، نداشتیم.

    محبی نژاد گفت: امروز یک فاصله معناداری با افزایش صنعت خودرو داریم در صورتی که قرار بود هر سال افزایش تولید و صادرات و همچنین خودرو تجاری داشته باشیم.

    دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور با تاکید بر اینکه اقتصاد و افزایش تیراژ، دستوری نمی‌شود و نیازمند یک برنامه منسجم و حمایت هدفمند است، گفت: باید تصدی گری دولتی، حمایت راهبردی و منطقی در کشور داشته باشیم. گام اول در افزایش تولید اصلاح قیمت گذاری و گام دوم بحث نقدینگی است؛ نقدینگی خون در رگ‌های این صنعت است و اکنون با بحران نقدینگی در این صنعت رو به رو هستیم.

    محبی نژاد با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری باید تغییر کند، گفت: باید زیر ساخت را برای افزایش تولید فراهم کرد چرا که توانمندی در افزایش تولید وجود دارد، اما زیرساخت آماده نیست. اکنون این امکان وجود دارد که 2 میلیون خودرو در سال تولید شود به شرطی که زیر ساخت‌ها فراهم شود.

    رضا شیوا رئیس سابق شورای رقابت نیز در خصوص افزایش تولید خودرو گفته بود اگر بخواهیم نیاز تمام افراد درخصوص خودرو را تامین کنیم. حداقل باید 2 میلیون و 500 هزار خودرو تولید کنیم، اما اکنون کمتر از یک میلیون خودرو تولید می‌شود.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند که تولید 3 میلیون دستگاه با رفع موانع تولید از جمله قیمت گذاری دستوری، رفع انحصار، آزادسازی قیمت‌ها محقق خواهد شد؛ ولی این هدف می‌تواند بخش زیادی از ظرفیت‌های کشور را به خود مشغول کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو