فونیکسریمکسبهتام

مهمترین اخبار خودرویی هفته

عصر خودرو: قطعی شدن واگذاری تولید تندر۹۰ به شرکت پارس خودرو مهمترین خبر خودرویی هفته را رقم زد.

مهمترین اخبار خودرویی هفته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۹:۰۰










    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، سرانجام پس از رایزنی و بحث های فراوان بین متولیان صنعت خودرو، تولید تندر90 به گروه خودروسازی سایپا (پارس خودرو) واگذار شد.
    اواخر هفته گذشته روشنی مقدم – رییس کارگروه خودرو ایدرو – در یک نشست خبری از ابلاغ تولید تندر90 فقط در یکی از دو خودروساز داخلی (ایران خودرو یا پارس خودرو) طی روزهای آینده خبر داد که طبق اخبار رسیده، تمرکز تولید در پارس خودرو اتفاق خواهد افتاد با این حال ساعاتی پس از آن، ستاد خبری ایران خودرو با هرگونه تمرکز تولید مخالفت و اعلام کرد: «تولید تندر90 به هیچ وجه در دو شرکت تولیدکننده این خودرو متمرکز نمی شود. امکان تولید تندر90 فقط در یکی از شرکت های ایران خودرو یا پارس خودرو وجود ندارد و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تولید این خودرو در هر دو شرکت ادامه خواهد داشت.»
    این ستاد ضمن تکذیب شایعات تمرکز تولید تندر90، مباحث مطرح شده در خصوص تمرکز تولید این خودرو را به دلیل داشتن ایرادهای متعدد از منظر قانونی و همچنین عدم توجیه پذیری فنی و اقتصادی غیرکارشناسی دانست و افزود: با توجه به محدودیت های قانونی و سرمایه گذاری های انجام شده، تندر90 مانند گذشته در هر دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو تولید و به بازار عرضه خواهد شد.
    به هر حال پس از کنار گذاشته شدن شرکت رنوپارس از زنجیره تامین قطعات تندر90، واگذاری تولید به پارس خودرو دومین اقدام تصمیم گیران صنعت خودرو کشور در این خصوص است. این در حالی است که از نیمه دوم سال گذشته شرکت ایران خودرو در تولید تندر90 گام های خوبی برداشته و حتی رشد چند صد درصدی را ثبت کرده بود؛ هرچند که با برنامه تولید ماهانه آن و آمار تولید شرکت رقیب (پارس خودرو) فاصله داشت.
    اهداف صنعت خودرو آرمانی اما دست یافتنی است
    همچنین در این هفته، محمدرضا روشنی مقدم ـ رئیس کارگروه خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ـ در نشستی خبری اهداف صادراتی صنعت خودروی کشور را تشریح کرد.
    به گفته وی، امسال از هر 12 خودرو تولیدی یکی باید صادر شود، در نتیجه اگر یک میلیون و 200 هزار دستگاه تولید شود، حدود 120 هزار دستگاه آن باید راهی بازارهای صادراتی شود. در سال 1390 نیز از هر 11 خودرو یک خودرو و در سال 1391 از هر 9 خودرو تولیدی یکی و در سال 1392 نیز از هر هفت خودرو تولیدی یکی باید صادر شود.
    رئیس کارگروه خودرو ایدرو در خصوص تحقق یافتن اهداف استراتژی توسعه صنعتی خودرو مبنی بر صادرات یکی از هر سه خودرو تولیدی در سال 1404 خاطرنشان کرد: «اگرچه ممکن است چنین اهدافی با توجه به وضعیت فعلی سخت و آرمانی باشد، اما اگر می خواهیم صنعت خودرو ایران در رتبه بندی های جهانی جایی برای ابراز وجود داشته باشد امکان دیگری به جز اهداف یاد شده نداریم.»
    وانت نیسان و رقیبی به نام R90
    در این هفته همچنین فرزاد نشان - قائم مقام زامیاد - با برگزاری نشستی خبری برنامه های جدید این شرکت را اعلام کرد.
    وی از برنامه های سال جاری این شرکت را کسب دوباره 50 درصد سهم بازار در محصول وانتنیسان عنوان کرد.
    نشان در پاسخ به پرسشی در خصوص درباره تاثیر تولید وانت R90 بر محصولات زامیاد، گفت: «وانت نیسان تولیدی زامیاد محصول قابل قبولی در بازار بوده و مشابهی ندارد که محصولی به نام R90 بخواهد در برابر آن مطرح شده و سهمی از بازار آن را کسب کند.»
    وی همچنین ممنوعیت تولید وانت های با مصرف سوخت بیش از10 لیتر را شامل محصولات زامیاد ندانست و تصریح کرد: «محصول ما به عنوان کامیونت شماره گذاری شده و مصوبه ممنوعیت تولید وانت های با مصرف سوخت بیش از 10 لیتر مشمول محصولات زامیاد نمی شود.»
    تصویب آیین نامه ارتقای کیفی خودروهای داخلی
    آیین نامه ارتقای کیفی خودروهای داخلی همچنین در این هفته به تصویب نهایی رسید.
    در این آیین نامه، اهداف کیفی صنعت خودرو کشور، مقدار رشد سالانه صنعت خودرو و قطعه سازی و چگونگی نظارت و تطبیق عملکردها با اهداف پیش بینی شده است.
    طبق یکی از بندهای این آیین نامه، تمام خودروهای تولیدی در کشور از نظر کیفی رده بندی شده و خودروهایی که در موعد زمان مقرر نتوانند رده کیفی خود را به سطح قابل قبول ارتقا دهند، توقف تولید خواهند شد.
    همچنین طبق این آیین نامه، قطعه سازان براساس سطح کیفی و عملکرد خود رده بندی شده و قطعه سازانی که در موعد مقرر نتوانند به سطح کیفی قابل قبول برسند از زنجیره تامین قطعات و خدمات پس از فروش خودروها حذف خواهند شد.
    در پیش نویس آیین نامه ارتقای کیفی خودروهای داخلی، رعایت استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی نیز مورد توجه قرار گرفته است.
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو