فونیکسریمکسبهتام

کاراترین سناریو برای آینده صنعت خودرو

پژو با ایران خودرو، سیتروئن با سایپا و رنو با پارس خودرو

عصر خودرو: دو تصمیم بزرگ برای صنعت خودرو ایران در حال اجرایی شدن است، تعیین تکلیف بزرگترین پروژه سرمایه گذاری پس از انقلاب اسلامی در صنعت خودرو و نیز اجرای خصوصی سازی در این صنعت.

پژو با ایران خودرو، سیتروئن با سایپا و رنو با پارس خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶:۰۰














    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از موج، اینکه در نهایت چه کسی خریدار واقعی صنعت خودرو خواهد بود تا نهایی شدن واگذاری واقعا بر کسی معلوم نیست. آنقدر این بازی بزرگ و پیچیده است که ممکن است همه گمانه زنی ها بر سر خریدار واقعی در لحظه آخر، سرانجام دیگری داشته باشد.
    اما پیش از آن باید تکلیف پروژه بزرگ صنعت خودرو یعنی رنو مشخص شود. سرنوشتی که قطعا معامله خریداران را دستخوش تغییرات اساسی خواهد کرد.
    رنو باید تکلیفش معلوم شود وگرنه این قرارداد پیچیده صنعت خودرو همچنان مبهم خواهد ماند، چراکه پس از واگذاری، دولت اختیاری برای تصمیم گیری ندارد و بن بست رنو به شکل پیچیده تری ادامه پیدا خواهد کرد.
    تا امروز که هر دو خودروسازی(ایران خودرو و سایپا) زیر نظر مستقیم دولت فعالیت می کردند تکلیف پروژه این بود! اگر فردا خصوصی سازی انجام شود که دیگر معلوم است چه بلایی بر سر قرارداد "رنوپارس" خواهد آمد.
    علاوه بر پیچیدگی هایی که قراداد رنو با ایران دارد و نیز مناسبات سیاسی اقتصادی مربوط، در یک نگاه کلان همکاری یک شرکت فرانسوی با دو گروه خودروسازی در حالیکه شرکت سایپا و پارس خودرو نیز با دو برند دیگر فرانسوی همکاری دارند اصلا به صلاح بنگاه های خودروسازی ما نیست.
    واگذاری هر برند به یک شرکت خودروسازی در گذشت زمان همکاری موفق تری برای طرفین در بر خواهد داشت .
    همکاری 20 ساله "پژو" با "ایران خودرو"، همکاری نصفه و نیمه "سیتروئن" با "سایپا" و نیز آغاز همکاری تمام و کمال "رنو" با "پارس خودرو" کفه ترازو را برابر خواهد کرد و می توان امیدوار بود رقابت در بطن دو گروه بزرگ خودروسازی کشور جان تازه ای خواهد گرفت.
    ایران خودرو و سایپا با تقسیم بندی صحیح برندهای موجود می توانند قدرت چانه زنی را نزد رقبا بالا ببرند و امتیازات ویژه ای برای توسعه بازار ایران کسب کنند.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو