فونیکسریمکسبهتام

در ۹ماهه امسال رخ داد

سهم ناچیز بخش خصوصی از تولید سواری و وانت

سهم ناچیز بخش خصوصی از تولید سواری و وانت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۷:۰۰














    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، در 9 ماهه امسال در مجموع 977 هزار و 130 دستگاه انواع خودرو سواری و وانت در کشور تولید شد که این میزان تولید نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد 9.7 درصدی را نشان می دهد.
    در این مدت ایران خودرو با تولید 471 هزار و 439 دستگاه انواع خودرو سواری و وانت با رشد 15.9 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیشترین سهم را از بازار داخلی این خودروها معادل 48.24 درصد به خود اختصاص داد. بعد از ایران خودرو، شرکت سایپا با تولید 239 هزار و 195 دستگاه در گروه خودروهای سواری با رشد 3.5 درصدی رتبه دوم را با سهم 24.5 درصدی از بازار داخلی این نوع خودروها به خود اختصاص داد. همچنین پارس خودرو با تولید 203 هزار و 771 دستگاه انواع خودرو سواری و وانت با رشد 15.2 درصدی نسبت به 9 ماهه پارسال و کسب سهم 20.9 درصدی، رتبه سوم را در این زمینه به خود اختصاص داد.
    دو شرکت زامیاد و گروه بهمن نیز به ترتیب 3.3 و 2.1 درصد از سهم بازار داخلی خودروها را به خود اختصاص دادند. البته با این توضیح که شرکت زامیاد هیچ تولیدی در زمینه خودروهای سواری نداشته و بهمن نیز تنها یک مدل سواری تولید می کند.
    آمار جزیی تر مربوط به تولید خودروهای وانت و سواری در 9 ماهه امسال نشان می دهد که ایران خودرو که بیشترین سهم را از تولید این خودروها به خود اختصاص داده، در مجموع 17 مدل خودرو سواری و وانت تولید کرده که تولید 9 مدل نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
    بیشترین رشد تولید ایران خودرو در گروه سواری مربوط به خودرو پژو پارس دوگانه سوز با 120 درصد و در گروه وانت مربوط به وانت باردو با 419 درصد بوده است.
    در شرکت سایپا نیز که با احتساب تولید آزمایشی مینیاتور، پنج مدل خودرو سواری تولید می کند، تولید ریو در 9 ماهه امسال 19 درصد کاهش یافت، در حالی که تولید زانتیا و نسیم و صبا دوگانه سوز با افزایش روبه رو شد.
    پارس خودرو نیز که پنج مدل خودرو سواری تولید می کند، در دو مدل (تندر 90 و نسیم و صبا دوگانه سوز) با کاهش تولید و در سه مدل (مگان، ماکسیما، مونتاژ نسیم و صبا) با افزایش تولید مواجه شده است.
    گروه بهمن نیز که شش مدل خودرو سواری و وانت تولید می کند، در سه مدل با کاهش تولید و در سه مدل با رشد تولید مواجه شده است.
    زامیاد نیز که چهار مدل خودرو وانت تولید می کند، در یک مدل با کاهش تولید و در سه مدل با افزایش تولید مواجه شده است.
    از سوی دیگر می توان نتیجه گرفت که حتی اگر گروه بهمن را نیز به عنوان خودروساز بخش خصوصی به حساب آوریم، سهم بخش خصوصی از تولید داخلی خودرو در گروه سواری و وانت در 9 ماهه امسال به پنج درصد هم نرسیده است و حدود 95 درصد از کل تولید داخلی این خودروها در اختیار شرکت های دولتی قرار داشته است.
    در میان شرکت های بخش خصوصی در 9 ماهه امسال بنیان توسعه صنعت پارس 949 دستگاه فیات سی ینا تولید کرد؛ این در حالیست که این شرکت در مدت زمان مشابه در سال گذشته هیچ تولیدی در این زمینه نداشت.
    همچنین خودروسازان بم امسال تاکنون 687 دستگاه فولکس واگن گل تولید کرده که کاهش 30 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد.
    شرکت خودروسازان راین نیز که دو مدل هیوندای آوانته و هیوندای ورنا را تولید می کند، امسال در تولید مدل اول با رشد و در تولید مدل دوم با کاهش مواجه شده است.
    شرکت خودروسازان مدیران نیز که دو مدل ماتیز تولید می کند، در یکی از مدل ها اصلا تولیدی نداشته و در مدل دیگر نیز با کاهش 19 درصدی تولید مواجه شده است.
    زاگرس خودرو نیز امسال هیچ تولیدی نداشته است؛ این در حالیست که در 9 ماهه سال قبل 521 دستگاه پروتون سدان و پروتون هاچ بک تولید کرده بود.
    شرکت سناباد خودرو را می توان یکی از موفق ترین خودروسازان بخش خصوصی کشور در 9 ماهه امسال دانست؛ به طوری که این شرکت در مدت زمان یادشده 834 دستگاه چری دوگانه سوز تولید کرد که تولید هر دو مدل خودرو نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد را نشان می دهد.
    کرمان موتور نیز که دو مدل لیفان 1300 و لیفان 1600 را تولید می کند، امسال در تولید هر دو خودرو با افت مواجه شده است.
    در گروه تولید خودروهای وانت نیز شرکت سازه های خودرو دیار که تنها یک مدل وانت دیار تولید می کند، رشد تولید هفت درصدی داشته است.
    گروه بهمن با افت چهار درصدی تولید در سواری مزدا مواجه شده، اما تولید این شرکت در دو مدل وانت افزایش و در دو مدل دیگر با کاهش مواجه شده است.
    در 9 ماهه امسال بیشترین رشد تولید مربوط به خودرو چری دوگانه سوز سنابادخودرو بوده است.
    بیشترین کاهش تولید نیز مربوط به خودروهای سمند لیموزین سریر ایران خودرو، پروتن سدان و پروتن هاچ بک زاگرس خودرو، لیفان 1300 کرمان موتور و مزدا 2000 دوگانه سوز گروه بهمن بوده است.ش/ ر
    کرمان موتوراکستریم