فونیکسریمکسبهتام

به دلیل قیمت و مصرف بالا

دودیفرانسیل‌ها در ایران جایگاه چندانی ندارند

دودیفرانسیل‌ها در ایران جایگاه چندانی ندارند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۲:۰۰














    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، شاید بتوان قیمت و سوخت نسبتا بالا را به عنوان اصلی ترین دلایلی معرفی کرد که باعث شده متقاضیان خرید خودرو در ایران رغبت چندانی به خرید خودروهای دودیفرانسیلی نداشته باشند. خودروهای دودیفرانسیلی در ایران قیمتی بیش از 30 میلیون تومان دارند و مصرف سوخت آن ها نیز تا 15 لیتر در هر کیلومتر نیز می رسد.
    خودروهای دودیفرانسیلی به ویژه در بازارهای آمریکا، کانادا و استرالیا از محبوبیت ویژه ای برخوردار هستند. از سوی دیگر خودروسازان آمریکایی نیز روی هر خودرو دودیفرانسیلی معادل دست کم 10 هزار دلار سود می برند، در حالی که این میزان سود برای خودروهای کوچک بسیار کمتر است.
    البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که بعد از افزایش چشمگیر قیمت نفت در چند سال اخیر و متعاقب آن گسترش بحران مالی جهانی، میزان استفاده از خودروهای دودیفرانسیلی نیز در کشورهای مختلف با کاهش مواجه شده است. اما با وجود همه مشکلات هم اکنون چهار شرکت داخلی در زمینه تولید خودروهای دودیفرانسیلی فعالیت می کنند.
    ایران خودرو سوزوکی را تولید می کند. پارس خودرو مدل های نیسان رونیز و وانتنیسان دودیفرانسیل را می سازد. همچنین شرکت بنیان توسعه صنعت پارس خودروهای چرمن و کوراندو را تولید می کند؛ ضمن این که شرکت مرتب نیز دو خودرو سواری پاژن و وانت پاژن را در گروه خودروهای دودیفرانسیلی تولید می کند.
    در همین حال آمار نشان می دهد که همان تولید اندک خودروهای دودیفرانسیلی در کشور در 9 ماهه سال جاری با کاهش مواجه شده است.
    بر این اساس تولید انواع خودروهای دودیفرانسیلی در این مدت به تیراژ پنج هزار و 815 دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افت 15 درصدی را نشان می دهد.
    پرتیراژترین خودرو دودیفرانسیلی تولید داخل نیز سوزوکی گراندویتاراست. ایران خودرو در 9 ماهه سال جاری دو هزار و 701 دستگاه از این خودرو را تولید کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش 6 درصدی را نشان می دهد.
    در 9 ماهه امسال فقط تولید دو مدل خودرو دودیفرانسیلی افزایش یافت. به طوری که تولید چرمن بنیان توسعه صنعت پارس معادل 125 درصد و وانت پاژن مرتب حدود 31 درصد افزایش یافت.
    البته در 9 ماهه سال جاری تولید کوراندو تولیدی شرکت بنیان توسعه صنعت پارس و سواری پاژن تولیدی شرکت مرتب نیز به صفر رسید.
    این آمار نشان می دهد که حالا حالاها نباید امیدوار بود که خودروهای دودیفرانسیلی بتوانند جایگاهی در بازار خودرو ایران پیدا کنند. در این بین تعرفه بالای واردات خودرو به کشور نیز باعث شده تا هزینه واردات خودروهای دودیفرانسیلی به شدت بالا رفته و عملا واردات این نوع خودروها صرفه اقتصادی چندانی نداشته باشد.ش/ ر
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو