فونیکسریمکسبهتام

خودروهای برقی و هیبریدی (۱۳۰)

شارژ باتری خودروها با تبدیل گرما به برق!

عصر خودرو: فناوری مورد استفاده ناسا برای تبدیل گرما به برق می‌تواند در آینده برای شارژ خودروهای برقی مورد استفاده قرار بگیرد.

شارژ باتری خودروها با تبدیل گرما به برق!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در زمان تبدیل یک انرژی به نوع دیگر، مقدار زیادی از آن به شکل گرما هدر می‌رود؛ اما اگر ماده‌ای وجود داشته باشد که بتواند این گرما را به سیستم برای استفاده مجدد بازگرداند، صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه‌ها خواهد شد.

    بطورمثال گرمای خارج شده از اگزوز می‌تواند برای شارژ باتری خودرو مورد استفاده قرار بگیرد. فرآیندهای صنعتی که حجم بالایی گرما تولید می‌کنند، مانند کارخانه‌های تولید سرامیک و شیشه از این طریق می‌توانند هزینه‌های برق خود را کاهش دهند.

    محققان آزمایشگاه پیشرانه جت (JPL)‌ ناسا از موادمعدنی موسوم به اسکوترودیت استفاده می‌کنند که متشکل از کبالت با مقادیر متغیر نیکل و آهن است. آرایش شیمیایی این ترکیب مناسب برای تبدیل گرما به برق است.

    ناسا به روش تجاری برای تولید ارزان و سریع برق با استفاده از این ماده دست پیدا کرده‌اند.

    در مأموریت‌های فضایی و در مناطق فاقد خورشید، فضاپیماهایی مانند وویجر 2 و 1 وابسته به ژنراتورهای ترموالکتریک رادیوایزوتوپ (RTGs) یا ترکیباتی هستند که گرمای ناشی از فروپاشی رادیواکتیو را به برق تبدیل می‌کند. این دو فضاپیما پس از 35 سال از آغاز مأموریت، همچنان در فضا در حال حرکت هستند.

    شرکت Evident Technologies با دریافت مجوز از ناسا، بدنبال توسعه و تجاری‌سازی فناوری تبدیل گرما به برق هستند که امکان شارژ سریع و ارزان باتری خودروهای برقی را فراهم می‌کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط