فونیکسریمکسبهتام

چرا خودروسازان در پیچ افزایش قیمت ماندند

عصر خودرو : قیمت‌گذاری خودرو بازهم به چالش تبدیل شده است و اظهارات متناقض مسوولان از دولت گرفته تا شورای رقابت و خودروسازان این مساله را پیچیده تر کرده است.

چرا خودروسازان در پیچ افزایش قیمت ماندند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، با آغاز سال جدید بار دیگر مساله قیمت گذاری خودرو جنجال ساز شده است. از یک طرف خودروسازان به دنبال افزایش قیمت هستند و از طرف دیگر مردم انتظار دارند تا قیمت‌ها نه تنها گران نشود بلکه با توجه به بیانیه لوزان و احتمال حصول توافق هسته ای در تیرماه به سمت کاهش حرکت کند. اما ظاهرا بازهم مساله قیمت گذاری خودرو به موضوع پیچیده ای تبدیل شده است و حتی پایه دولت نیز به میان آمده است که در بخشنامه‌ای اعلام شده است که خودروسازان حق افزایش قیمت ندارند. حتی در هفته گذشته شاهد بودیم معاونان وزیر صنعت نیز به جمع دیگر دولتی ها پیوستند و اعلام کردند افزایش قیمت خودرو فعلا منتفی شده است.

    به نظر می‌رسد این بار خودروسازان در افزایش قیمت حامی نداشته باشند چراکه نه دولت موافق افزایش قیمت‌هاست و نه مجلس گران شدن خودرو را قبول دارد.
    با این حال خودروسازان انتظار دارند متناسب با بالارفتن هزینه‌هایشان در سال جدید نرخ محصولاتشان افزایش یابد. چراکه رشد قیمت‌ کالاها، از جمله نرخ ارز مبادلاتی، مواد اولیه و... در این صنعت، درخواست افزایش قیمت برای خودروها از سوی تولیدکنندگان و خودروسازان را در این صنعت به وجود آورده است.

    گویا ورود دولت در این زمینه باعث شده است که خودروسازان راه سختی را برای به کرسی نشاندن درخواست‌شان داشته باشند و شاید امسال مانند سالهای گذشته نتوانند مجوز افزایش قیمت محصولاتشان را دریافت کنند.

    درحالیکه چندی پیش رضا شیوا، رئیس شورای رقابت اظهار داشت که مسائل در حال بررسی است و شورای رقابت بر اساس کارعلمی و کارشناسی‌اش عمل می‌کند و قیمت‌های خودرو را براساس دستورالعمل مشخص اعلام می‌کند.

    این در حالی بود که چند روز بعد یکی از اعضای شورای رقابت اعلام کرد قیمت گذاری خودرو از دستورکار این شورا خارج شد. با توجه به بخشنامه جدید معاون اول رئیس جمهور در خصوص تغییر ندادن قیمت‌ها و اعلام محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مبنی بر افزایش نیافتن قیمت کالاها از جمله خودرو در سال جدید و عقب نشینی شورای رقابت از بررسی افزایش قیمت خودرو و تاکید معاونان وزیر صنعت بر متنفی شدن افزایش قیمت ها در این بازار،ظاهرا در شرایط فعلی خبری از افزایش خودرو نیست.

    بااین حال خودروسازان نسبت به این مساله نگران شده‌اند و به دنبال راهی برای متقاعد کردن دولتی ها برای افزایش قیمت هایشان هستند چراکه عدم تغییر قیمت محصولاتشان را در سال جدید، عادلانه نمی‌دانند.

    چراکه افزایش هزینه‌های تولید باعث شده تا خودروسازان چاره ای جز افزایش قیمت محصولاتشان نداشته باشند تا از انباشت زیان جلوگیری کنند.
    در این رابطه، احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با اقتصادنیوز می‌گوید: درحال حاضر همه کالاها و هزینه‌ها گران‌ شده‌اند، پس انتظار می‌رود خودرو هم گران ‌شود. خواست ما منطقی است.

    نعمت‌بخش، با اشاره اینکه نرخ ارز مبادله‌ای، مواد اولیه، هزینه دستمزدها گران شده‌اند، معتقد است که نمی‌توانیم افزایش قیمت نداشته باشیم. اگر دولت مانع افزایش قیمت محصولات ما شود آیا تقبل می‌کند زیان ما را بپردازد؟

    با این حال به نظر می رسد دولت نیز به علت اثر گذاری روانی افزایش قیمت خودرو بر سایر کالا در بازار و اینکه مورد انتقاد در افکارعمومی قرار نگیرد حاضر نیست این بار خودروسازان را در زمینه افزایش قیمت همراهی کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط