فونیکسریمکسبهتام

تشدید برخورد با «دوردورکردن» خودروها

عصر خودرو : جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت از تشدید برخورد با تخلفات شبانه و «دوردورکردن» خودروها خبر داد.

تشدید برخورد با «دوردورکردن» خودروها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، این را می توان بخشی از تبعات تصادف دو هفته پیش دو خودرو گران قیمت در تهران که منجر به مرگ سرنشینانش شده بود، دانست.

    در آن دو تصادف، دو خودرو بی ام و و پورشه، یکی در اتوبان همت و دیگری در خیابان شریعتی به دلیل سرعت بالا از مسیر خود منحرف شده و تصادف کردند.

    نتیجه این دو حادثه سه کشته و دو زخمی بود. بلافاصله بحث و جدل های بسیاری پیرامون این موضوع در قسمت نظرات سایت های خبری و خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی درگرفت. بحثی که به نظر می رسید مخالفان و منتقدان «بچه پولدارها» در آن پرتعدادتر و خشمگین تر از دیگران هستند؛ خشمی که گویا ریشه در اختلاف طبقاتی و مسائلی از این دست داشت، ردپای این موضوع را می شد در بسیاری از واکنش ها به این موضوع دید.

    در همین حال چندروز بعد از این تصادفات، آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در همایش فرماندهان، مدیران و رؤسای عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی، در بخشی از سخنان خود جولان دادن برخی جوان های سرمست غرورِ ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابان ها را یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه برشمردند و تأکید کردند: نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند.

    ایشان لازمه ایجاد امنیت در جامعه را عمل مقتدرانه پلیس دانستند و گفتند: نیروی انتظامی مظهر حاکمیت و امنیت جمهوری اسلامی است؛ بنابراین باید اقتدار داشته باشد اما این اقتدار به معنای ظلم کردن و حرکت بی مهار نیست.

    بعد از همین سخنان مقام معظم رهبری، سرهنگ پرویز حسینی، معاون ترافیکی پلیس راهور تهران، با اشاره به سخنان ایشان در جمع فرماندهان نیروی انتظامی گفت: «بخشی از کاهش تصادفات تهران به دلیل اجرای طرح های شبانه پلیس در بزرگراه ها، معابر و برخورد با تخلفات سرعت غیرمجاز و لایی کشی و حرکات مارپیچ است، در حال حاضر با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب این طرح ها تشدید خواهد شد.»

    وی با تأکید بر تشدید طرح های ضربتی در این رابطه افزود: «برخی از رانندگان خودروهای گران قیمت با سرعت بالا در معابر و بزرگراه های پایتخت تردد می کنند و پس از دستور ایست پلیس از محل متواری می شوند که طی مکاتبه با مرجع قضایی قرار بر صدور حکم توقیف این خودروها شد.»

    طبق گفته معاون ترافیکی پلیس راهور، بیشترین تخلفات شبانه شامل نقص سیستم روشنایی، لایی کشی، سرعت غیرمجاز یا حرکت وسایل نقلیه سنگین در مسیرهای سرعت است که انجام دو تخلف حادثه ساز نظیر سرعت غیرمجاز و حرکت مارپیچ، توقیف وسیله نقلیه را به همراه دارد.

    حالا در جدیدترین رویداد مرتبط با این موضوع، روز گذشته خبرگزاری ایسنا در خبری به نقل از سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، نوشت: «بیش از صد تیم از پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تا ساعت یک بامداد در سطح معابر پرتردد و بزرگراه ها حضور خواهند داشت. از ساعت یک بامداد تا هفت صبح نیز ٧۰ تیم دیگر از پلیس راهنمایی و رانندگی در معابر حضور خواهند داشت که این تیم ها به منظور برخورد با تخلفاتی نظیر سرعت غیرمجاز، انجام حرکات نمایشی، دوردورکردن با خودرو، ایجاد سد معبر و... فعالیت خواهند کرد.»

    جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به حضور عوامل انتظامی در کنار مأموران راهور نیز گفت: «با تدابیر فرمانده انتظامی پایتخت در کنار عوامل راهور، تیم های انتظامی نیز حضور خواهند داشت. گشت های شبانه پلیس راهور به دستگاه های تست سلامت نیز مجهزند.»

    وی با بیان اینکه خوشبختانه با اقدامات انجام گرفته و نیز همکاری خوب شهروندان آمار تخلفات حادثه ساز و حوادث نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش چشمگیری داشته، اعلام کرد: «عمده گشت های برخورد با تخلفات شبانه در مناطق شمالی و بزرگراهی پایتخت مستقر خواهند شد.»

    همین گفته جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ حکایت از آن دارد که عمده تمرکز این طرح در مناطق شمالی شهر و با هدف برخورد با خودروهای گران قیمتی که در شهر دوردور می کنند، است. یا به تعبیر دیگر در این باره می توان گفت عمده تخلفات در این زمینه در مناطق شمالی شهر و همین طور بزرگراه ها که محل تردد خودروهاست، رخ می دهد.

    دوردورکردن با خودرو دست کم در تهران پدیده جدیدی نیست. سال هاست که برخی خیابان های بالای شهر با همین موضوع شناخته می شوند. بلوار اندرزگو، خیابان ایران زمین و خیابان جردن تعدادی از شناخته شده ترین مناطق دوردور خودروهای گران قیمت با سرنشینان نوجوان و جوان بوده است.

    اگر شما هم جزو، کسانی هستید که تعریف دقیقی از «دور دور» ندارید باید گفت به گشت زدن پرتکرار خودروها در یک خیابان خاص با هدف وقت گذرانی، پیداکردن دوست، سربه سر کسی گذاشتن، به رخ کشیدن ماشین گران قیمت و... دوردور گفته می شود.

    سیدحسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در رابطه با همین موضوع و دلایل آن به ایرنا گفته است: «یکی از ویژگی های سنین جوانی، ابراز وجود است، این مسئله هم از طریق رفتارهای مختلف نشان داده می شود. در قشر مرفه هم همین دوردورکردن ها با ماشین های لوکس ابراز وجود است، اما باید پرسید چه فرصت هایی را برای ابراز وجود ایجاد کرده ایم؟ البته این موضوع، مسئله ای نیست که از آن غافل شویم. پلیس در برخورد با این پدیده ها، نهایتا خودرو افراد را توقیف می کند اما یک جوان شکل دیگری را برای ابراز وجود پیدا می کند، در واقع می توان گفت شکل ابراز وجود جوانان تغییر می کند.»

    موسوی چلک می گوید: «این در حالی است که در جوامع پویا کمتر شاهد این گونه رفتارها هستیم، براین اساس باید فضا را برای ابراز وجود جوانان به گونه ای فراهم کنیم که شاهد این گونه رفتارها نباشیم. باید راه های منطقی تر در برخورد با چنین پدیده هایی یافت؛ چراکه برخی از این رفتارها ناشی از یادگیری از هم سن وسالان است و جوانان با دیدن هم سن وسالان خود به این پدیده ها روی می آورند. به نظر من نباید این پدیده ها را زیاد جدی گرفت؛ از سوی دیگر نباید نسبت به آن بی تفاوت بود.»

    در همین حال سردار سرتیپ تیمور حسینی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، در حاشیه اجرای این طرح در خیابان شهید اندرزگو، در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: این طرح در شش ماه نخست امسال (بهار و تابستان) برای برقراری آرامش و امنیت مردم که به علت خنکی هوا در ساعات پایانی شب از تفرجگاه ها استفاده می کنند، با شدت بیشتری در تهران اجرا می شود.

    وی افزود: پیشگیری از سرعت های سرسام آور، کَل کَل کردن های بچه گانه برای به رخ کشیدن قدرت خودروهای لوکس یکدیگر، حرکات مارپیچ، لایی کشیدن های بی محابا و شناسایی رانندگانی که در حالت غیرعادی به رانندگی پرخطر اقدام می کنند، از مهم ترین اهداف این طرح است.

    پلیس برای تشخیص قطعی وضع غیرعادی برخی از رانندگان معلوم الحال اقدام به گرفتن تست الکل می کند. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: معرفی راننده متخلف به مراجع قضایی، توقیف خودرو به مدت سه شبانه روز، جریمه به مبلغ دومیلیون ریال و درج پنج نمره منفی در انتظار رانندگان متخلف و حادثه ساز خودروهای لوکس پایتخت است.

    در این طرح که از ساعت 22 شب پنجشنبه تا پنج بامداد جمعه در شمال شهر تهران به ویژه خیابان های شهید اندرزگو و محدوده سعادت آباد با حضور بیش از 240 تیم راهور، انتظامی و امداد اجرا شد، در مجموع 47 خودرو لوکس حادثه ساز شناسایی، توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو