فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی رنو فلوئنس E۴ مدل ۲۰۱۴

ملاقات با آرتیست بدشانس

عصر خودرو: هفتمین نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل اصفهان در دی ماه سال ۸۹، آغازی بر فصل جدید فعالیت‌های رنو در ایران بود؛ جایی که نگین‌خودرو، خود را به‌عنوان نماینده رسمی رنو در ایران معرفی کرد و ۵ محصول جدید این کمپانی را به معرض دید عموم گذاشت. در این بین اما یکی از خودروها فلوئنس بود که باید پا به رقابتی دشوار می‌گذاشت؛ رقابتی که پیشتازش نسل نو مزدا ۳ سدان بود و مدعیانش کیاسراتو و ام‌جی ۵۵۰ شوالیه بودند. اما فلوئنس چه بود؟ یک غریبه؟ ... به هیچ وجه. فلوئنس نسل سوم و جدید رنو مگان نام آشنا بود که پس از خروج از نسل دوم (مگان‌های مونتاژی در ایران) از بازارهای جهانی سال ۲۰۰۸، در سال ۲۰۰۹ معرفی و وارد بازارهای جهانی شد. این خودرو در سایت‌های تولید و مونتاژ رنو در بورسا ترکیه (اویاک-رنو)، بوسان کره جنوبی (رنو-سامسونگ)، سانتا ایزابل آرژانتین، چنای هند و مسکو روسیه به تولید می‌رسد که گونه‌های وارداتی به ایران تولید کره جنوبی هستند. در ادامه به بررسی تیپ E۴ (فول) و مدل ۲۰۱۲ این خودرو بعد از حدود ۵۴ هزارکیلومتر کارکرد می‌پردازیم.

ملاقات با آرتیست بدشانس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، با اینکه فلوئنس یک سدان سگمنت C است، اما پیکره خودرو و طول 4.6 متری آن به شما این نکته را متذکر می‌شود که باید آن را خودرویی مابین سگمنت C و D ا(C+) به‌حساب آورد. طراحی ساده، روان و گیرای فلوئنس، به‌شرطی که فریفته حجم‌ها و طرح‌های اغراق‌آمیز شرقی نباشید، به‌راحتی شما را به‌خود جذب می‌کند. به‌ باور نگارنده، اوج هنر طراحان رنو در قسمت جانبی خودرو تبلور کرده؛ جایی که خط شانه قوی و ساده حس برتری و صلابت را به شما القا می‌کند.
    نمای جلو به زیبایی برادر ‌هاچ‌بکش اسکالا نیست و گرچه ایراد بارزی بر طرح کشیده چراغ جلو نمی‌توان گرفت اما این قسمت از خودرو می‌توانست خیلی بهتر باشد. جلو پنجره و سپر از فرم‌هایی بسیار ساده و آشنا بهره جسته و دو چراغ مه‌شکن دایره‌ای شکل در نهایت سادگی توسط یک قاب کرومی محصور شده‌اند. نمای عقب اما طرحی هماهنگ و دلچسب را با همان حس سادگی و برتری به‌نمایش می‌گذارد و تا حدودی تداعی‌کننده محصولات فورد است. در مجموع آنچه مسلم است آن است که این خودرو برای بقا نیاز به تعویض نسل دارد؛ امری که در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود.

    آرام و باز هم ساده!
    با ورود به کابین بهره جستن از فرم‌های ساده و روان همچنان به‌چشم می‌آید. گرچه شاید این سبک طراحی به مذاق برخی‌ها خوش نیاید، اما یکی از مزایای بزرگ این طرح ساده و محافظه‌کارانه در نمای داخل و خارج این است که برخلاف طرح‌های تهاجمی و اغراق‌آمیز دیرتر خسته‌کننده شده و تازگی خود را مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.
    فلوئنس در ایران با دو تریم مشکی-کرم و تمام مشکی عرضه می‌شود که خودرو مورد آزمایش از نوع مشکی‌-کرم بوده که لوکس‌تر جلو می‌کند درحالی که تریم مشکی اسپرت‌تر به چشم می‌آید.
    با قرارگرفتن در جایگاه‌ راننده همان حس آرامش است که همچنان حکمفرماست. دید مناسب به اطراف، تسلط خوب بر مسیر و جاده درکنار فرمان سه‌شاخه خوشدست، کیلومترشمار ساده و خوانا و نمایشگر کوچک فوقانی در وسط داشبورد به سبک خودروهای فرانسوی (که دمای محیط، ساعت و اطلاعات سیستم صوتی را نشان می‌دهد) از نکات مثبت کابین به شمار می‌روند. در این بین اما چینش نسبتا غیرمعمول ادوات در قسمت وسط داشبورد و قرارگیری کنترلرهای سیستم صوتی در زیر دکمه‌های تنظیم تهویه مطبوع خودکار برای ارگونومی خودرو نکته‌ای منفی به‌شمار می‌آید؛ گرچه کنترلرهای سیستم صوتی در پشت فرمان این نقص را اندکی جبران کرده‌اند. طراحی دریچه‌های هوا در طرفین داشبورد زیبا اما در وسط داشبورد اندکی نامانوس به‌نظر می‌رسد. رودری‌ها اما از طرحی متفاوت و جذاب نسبت به رقبا بهره‌ می‌برند. در فلوئنس سرنشینان عقب چه ازنظر فضای پا و چه از نظر قد (بخصوص تا 180 سانتی‌متر) به‌هیچ‌وجه احساس ناراحتی نمی‌کنند و دو دریچه تهویه مطبوع نیز برای آنها درنظر گرفته‌ شده‌ است. نقطه جذاب عقب کابین فلوئنس شیشه‌های باریک آن است که به شما کمی تا قسمتی حس نشستن در خودروهای سدان کوپه را می‌دهد. در بخش کیفیت هم رنو کاملا در حد انتظار عمل کرده و ضمن بهره‌جستن از متریال مناسب، در بخش مونتاژ هم دقت بالایی داشته و راضی‌کننده است.

    تجهیزات و امکانات رفاهی
    در واقع در این بخش فلوئنس نه مثل سراتو دست و دلباز است و نه مثل کرولا خسیس! این رنو تقریبا هرچه در یک سدان خانوادگی سگمنت C بدان نیاز دارید را فراهم می‌کند و تنها مواردی که برای مشتری ایرانی تو ذوق می‌زند، نبود پوشش چرم‌ برای صندلی‌ها و نمایشگر DVD است. فلوئنس در بخش تجهیزات رفاهی از امکاناتی چون تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، صندلی‌های برقی جلو به همراه گرم‌کن، سانروف دوحالته، استارت دکمه‌ای (سامانه استارت-استاپ)، فرمان برقی‌، کول باکس، آیینه‌های جانبی تاشوی برقی راهنما‌دار، کروز کنترل، کامپیوتر سفری (Trip Computer)، سیستم مدیریت پیمایش، کارت هوشمند رنو و برف‌پاک‌کن خودکار و شیشه‌شور چراغ‌های جلو بهره می‌برد.
    در بخش ایمنی هم خودرو مجهز به سامانه ABS ،‌EBD ،‌ESP (کنترل پایداری) بوده و از 6 ایربگ (جلو، جانبی و پرده‌ای) بهره‌ می‌برد. نکته قابل توجه در این بخش استفاده از سیستم صوتی حرفه‌ای BOSE است که صدایی با‌کیفیت و شفاف را ارائه می‌دهد.

    پشت‌ فرمان
    با فشردن دکمه استارت (که برخلاف معمول و رقبا به‌جای کنار فرمان، در بخش پایینی جلو داشبورد و نزدیکی‌ دنده‌ قرار دارد) موتور خودرو با صدای نرم و آرام بیدار می‌شود. جثه 1288 کیلوگرمی و موتور 2 لیتری 16 سوپاپ 143 اسب‌بخاری، فلوئنس گرچه با رقیبی مثل کرولا برابری می‌کند اما باعث شده‌ که فلوئنس سنگین‌تر و ضعیف‌تر از دو رقیب کره‌ای  (النترا و سراتو) و حتی مدعی چینی انگلیسی (MG6 GT) باشد گرچه شتاب صفرتاصد 11.3 ثانیه‌ای فلوئنس در روز آزمایش (10.4 ثانیه‌ طبق اعلام کارخانه) خیلی هم با رقبایش به جز ام‌جی 6 (با شتاب صفر تا 100 زیر 10 ثانیه) فاصله نداشته و برای یک خودرو خانوادگی کافی به‌نظر می‌‌رسد. گیربکس CVT این خودرو گرچه هماهنگی خوبی با مجموعه  کلی و قوای محرکه خودرو دارد اما برخی تاخیرها و کندی‌های لحظه‌ای آن قابل انکار نیست و پای گیربکس دقیق کرولا نمی‌رسد. البته نمی‌توان منکر مزایای استفاده از گیربکس CVT از جمله بهبود راندمان و کاهش مصرف سوخت شد اما باید قبول کرد که مصرف ترکیبی این خودرو باتوجه به رنو بودنش (و شهرت رنو در ساخت خودروهای کم مصرف) اندکی بالاست.
    سواری فلوئنس نرم‌تر از سراتو، النترا و ام‌جی است اما بازهم به پای کرولا نمی‌رسد. خودرو پایداری و چسبندگی بسیار خوبی بر سطح مسیر و چه در مسیر مستقیم و چه در سرپیچ‌ها داشته و از حرکات گهواره‌ای هم در درون کابین فلوئنس خبری نیست. ترمزها در شرایط جوی عادی و بارانی بسیار خوب و مطمئن عمل کرده و راننده را ناامید نمی‌کند. ایزوله و عایق‌بندی کابین مناسب ارزیابی شده و مانع از نفوذ صدای باد و موتور به داخل کابین می‌شوند اما پس از حدود 3 سال استفاده از خودرو برخی از قطعات به سروصدا افتاده و باعث سروصداهای اضافی داخل کابین شده‌ است. در مجموع می‌توان گفت که سواری با فلوئنس تجربه‌ای اروپایی و متفاوت است؛ بخصوص برای کسانی که از شرقی‌ها خسته شده و به‌دنبال تنوعند گزینه‌ای مناسب به‌نظر می‌رسد.

    چشیدن طعم شیرین فیس‌لیفت!
    فلوئنس از زمان معرفی دوبار طعم به‌روزرسانی جزئی (Minor FaceLift) را چشیده؛ یک بار در سال 2012 و یک بار هم درسال 2014. تغییرات در اولین فیس‌لیفت جزئی، بسیار محدود بود و تنها شامل طرح جدید جلو پنجره می‌شد (نمونه مورد آزمایش هم از همین نوع است). اما در فیس‌لیفت دوم دامنه تغییرات اندکی گسترده‌تر شد بوده و شامل استفاده از جلوپنجره مخصوص رنو، (برای همسان‌سازی آن برای دیگر محصولات رنو)، گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، طرح جدید سپر، استفاده از چراغ‌ روشنایی روز (DRL) و رینگ‌های فورج‌کاری شده در نمای خارج و همچنین کیلومتر‌شمار دیجیتالی، طرح جدید سیستم صوتی و نمایشگر فوقانی داشبورد و استفاده از ترمزدستی برقی در داخل خودرو می‌شود.

    حالا چرا بدشانس؟
    فلوئنس انتخابی مطلوب است و اکثر فاکتورهای لازم برای یک خودرو‌ خانوادگی خوب را دارد و حتی قبل از معرفی نسل جدید و یا عرضه برخی رقبا به بازار (مثل کرولا و النترا) می‌توانست سهم بیشتری از بازار را کسب کند که به این مهم دست نیافت و این موضوع از منظر زیر قابل بررسی است: سلیقه و روحیات مردم خاورمیانه به‌خصوص کشورهای حوزه خلیج‌فارس (به‌ویژه در بحث اتومبیل) نزدیکی بیشتری به سلیقه آمریکایی دارد و خیلی با خودروهای اروپایی کنار نمی‌آید. آمار ناامیدکننده خودروسازان فرانسوی در امارات متحده، عربستان سعودی و... نیز خود گویای این مسئله‌ است گرچه شاید بتوان سلیقه مردم ایران را کمی نزدیک‌تر به اروپایی‌ها و رنو را هم برندی شناخته‌شده‌تر و جاافتاده‌تر در ایران ارزیابی کرد، اما اینها برای تازه‌واردی مثل فلوئنس کافی نبود و واردکننده می‌توانست با گذاشتن قیمتی رقابتی و فراهم آوردن بسترهای لازم برای ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تامین قطعات یدکی، آن‌ را به یک مدعی تبدیل کند، اما این اتفاق‌ها نیفتاد تا خودرویی که در اروپا فروشی مناسب دارد و عنوان پرفروش‌ترین خودرو بازار پرتغال را در کارنامه دارد، آنچنان مهجور باقی بماند که طبق بررسی‌ها در رنج قیمتی خود کمترین سهم از بازار را در دست داشته باشد. در پایان از آقای علی‌اصغر کریمی تشکر ویژه و قدردانی کرده و نظر شما را به‌جدول مشخصات فنی فلوئنس جلب می‌کنیم.

    * علی کریمی

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو