فونیکسریمکسبهتام

ایستگاه‌هایی که مکان توقف خودروها نیست!

عصر خودرو : برپایی ایستگاه صلواتی از جمله رسومات نیمه شعبان است، دست‌اندرکاران برخی از ایستگاه‌های صلواتی برای توزیع نذورات بین رانندگان و سرنشینان آنها به معابر و خیابان‌ها رفته و با این اقدام سبب افزایش توقف وسائل نقلیه و ترافیک‌های سنگین می‌شوند.

ایستگاه‌هایی که مکان توقف خودروها نیست!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، سالروز ولادت امام زمان(عج)، امسال با ایام رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی و 15 خرداد مصادف شده و خیل عظیمی از زائران به همین مناسبت به شهر قم سفر می‌کنند.

    در این ایام جشن‌هایی به مناسبت نیمه شعبان برگزار می‌شود و به این منظور با توجه به تراکم و ورود خودروها در سطح شهر و برگزاری جشن‌ها تمهیدات ترافیکی پیش‌بینی شده است تا میزان ترافیک سطح شهر کاهش پیدا کند.

    با وجود ترافیکی که در سطح شهر در ایام نیمه شعبان وجود دارد، برخی از ایستگاه‌های صلواتی با توزیع نامناسب و غیر اصولی نذورات خود بار ترافیکی موجود را افزایش می‌دهند و برای شهروندان مزاحمت ایجاد می‌کنند.

    «حسن والا مقام» از جمله کسانی است که در سال‌های گذشته ترافیک ایجاد شده از ایستگاه‌های صلواتی را تجربه کرده است؛ وی گفت: بسیاری از کسانی که در زمینه توزیع نذورات ایستگاه‌های صلواتی فعالیت دارند، به خیابان‌ها آمده نذورات ایستگاه‌ها را بین رانندگان و سرنشینان خودروها توزیع می‌کنند که این توقف خودروها برای بهره‌مندی از نذورات سبب افزایش بار ترافیکی می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: ترافیکی که در این بخش به وجود می‌آید برخی اوقات موجب تکدر خاطر همشهریان و زائران می‌شود.

    رعایت حقوق شهروندی در نیمه شعبان

    به گفته «علی‌حسن قیصری»، رئیس پلیس راهور مرکز استان قم برای راه اندازی ایستگاه‌های صلواتی که به اطراف مسجد مقدس منتهی می‌شود یا در معابری با عرض معبر کم قرار دارند، هیچ گونه موافقتی صورت نمی‌گیرد.

    وی خاطرنشان کرد: از برگزاری مراسم یا ایستگاه‌هایی که بخواهند در معبر ایجاد ترافیک کنند، با کمک عوامل نیروی انتظامی و شهرداری قم جلوگیری می‌‌شود و با کسانی که بدون مجوز اقدام به برگزاری ایستگاه‌ها می‌کنند، برخورد خواهد شد.

    رئیس پلیس راهور مرکز استان قم با بیان اینکه رانندگان خودروها باید حقوق شهروندی را رعایت کنند، گفت: اغلب دست اندرکاران ایستگاه‌های صلواتی برای توزیع نذورات وارد معابر می‌شوند که این امر سبب می‌شود خودروها توقف داشته باشند، شاید خودروهایی که پشت سر آن باشند، از نذورات استفاده نکنند، ولی به اجبار از ترافیک بهره‌مند شده و زمانشان تلف می‌شود.

    وی خاطرنشان کرد: اگر همشهریان از ایستگاه‌های صلواتی به خوبی استفاده کنند و مزاحمتی برای دیگران نداشته باشند و خودروهای خود را در محل مناسب پارک کرده و سبب انسداد مسیر نشود، اصولی و منطقی است و شاهد ترافیک کمتری خواهیم بود.

    مکان ایستگاه‌های صلواتی

    «حسین شعبان‌زاده»، سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه تمام برنامه‌ریزی‌ها به سمت و سوی این است که مقداری از ترافیک سطح شهر کم شود، گفت: سعی بر این است که گره‌های ترافیکی که در حال ایجاد شدن است، کنترل شود.

    وی با بیان اینکه کاهش تعداد ایستگاه‌های صلواتی در دستور کار است، گفت: با توجه به مشکلاتی که در زمینه بحث ترافیک در ایجاد ایستگاه‌های صلواتی ایجاد می‌شود، سعی مسئولانی که در امر ترافیک فعال هستند، بر این است که تعداد ایستگاه‌ها را محدودتر کنند.

    سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: تمهیداتی به صورت ظاهری اندیشیده شده است، بر اساس مجوزی که برای ایستگاه‌های صلواتی و تکیه‌ها صادر می‌شود، سعی شده که تعداد آنها محدودتر شود، تا کنترل آنها آسان‌تر صورت گیرد.

    وی با بیان اینکه جلساتی در زمینه تمهیدات ترافیکی از یک ماه گذشته شروع شده است گفت: شهرداری و مسئولان ترافیک درگیر ترافیک نیمه شعبان، 14 و 15 خرداد هستند، به همین منظور تمهیداتی برای مسجد مقدس جمکران اندیشیده شده و با پلیس و شورای ترافیک استان هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

    شعبان‌زاده ادامه داد: البته کنترل کسانی که به صورت سیار نسبت به برپایی ایستگاه صلواتی اقدام می‌کنند دشوار است ولی سعی شده جلوی این اقدام گرفته شود.

    وی ادامه داد: چند تیم در حوزه خدمات شهری مامور شدند تا جلوی این اقدامات را بگیرند و از فعالیت و ایجاد ایستگاه‌های صلواتی به صورت خودسرانه جلوگیری کنند.

    *کمک دیگر به کاهش ترافیک

    در ایام نیمه شعبان با توجه به بالا بودن حجم ورودی خودرو به شهر استان قم، طبق طرح‌های ترافیکی پیش بینی شده خودروی شخصی داخل رینگ مسجد مقدس جمکران نمی‌شود، بلکه همه خودروها در پارکسوارهای در نظر گرفته شده، متوقف شده و زائران به وسیله اتوبوس از محل پارکسوار به مسجد جمکران منتقل می‌شوند.

    افراد در صورت استفاده از خودروی شخصی، خودروی خود در پارکسوارها پارک کرده و از اتوبوس یا مینی‌بوس زیر پوشش اتوبوسرانی استفاده می‌کنند تا به مسجد جمکران عزیمت کنند هرچند که از داخل شهر قم نیز سرویس‌هایی مهیا شده است که مردم را به جمکران منتقل کند و هرچه شهروندان قمی از عزیمت به وسیله خودرو شخصی به جمکران خودداری کنند در کاهش ترافیک مثمر ثمر بوده‌اند.
    سازمان حمل و نقل و ترافیک با همکاری پلیس و خدمات شهری تمهیدات لازم را در زمینه ترافیک اندیشیده تا کنترل ترافیک در اعیاد و جشن‌ها صورت گیرد.

    با توجه به برگزاری جشن و سرور در ایام خجسته نیمه شعبان لازم است دست‌اندرکاران ایستگاه‌های صلواتی دقت لازم را داشته باشند تا با توزیع نذورات خود مزاحمتی برای افراد به وجود نیاورند و با رعایت مسائل جزئی بر شکوه هرچه بیشتر این جشن‌ها بیافزایند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو