فونیکسریمکسبهتام

نائب‌رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو:

قراردادها با شرکت پژو هیچگاه به صورت انتقال فناوری نبوده است

عصر خودرو: رضا رضایی با بیان اینکه مدیران خودروساز، قرارداد برد- برد با پژو منعقد کنند، گفت: شکل همکاری پژو با ایران مشابه همکاری این خودروساز با هیچ کشوری نیست.

قراردادها با شرکت پژو هیچگاه به صورت انتقال فناوری نبوده است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از نسیم آنلاین، رضا رضایی افزود: اگر دولت امنیت سرمایه گذاری را ارتقا دهد و مدیران خودروساز، قرارداد برد - برد با پژو منعقد کنند بهتر از همکاری با خودرو ساز جدید است زیرا در 20 سال گذشته فرهنگ، انتظارات و استانداردهای یکدیگر را خوب شناختیم که این یک سرمایه است.

    وی با بیان اینکه شکل همکاری پژو با ایران مشابه همکاری این خودروساز با هیچ کشوری نیست گفت: به طور نمونه چین با پژو قرارداد دارد و شرط می کند که باید 50 تا 60 درصد قطعات را ساخت داخل کند، انتقال فناوری دهد و دانش فنی قطعه سازان دو کشور به روز شود، همچنین سطح استاندارد خودروها ارتقا یابد.

    نائب رئیس انجمن قطعه سازان خودرو گفت: امیدوارم مسئولان در عقد قراردادهای جدید، انتقال فناوری و بالا بردن سطح دانش قطعه سازی همتراز قطعه سازان پژو را لحاظ کنند. 

    وی افزود: در قراردادهایی که خودروسازان با پژو داشته اند سود خوبی نصیب پژو شده است زیرا این خودروساز قراردادها را به بهانه هایی مانند نبود امنیت سرمایه گذاری در ایران این گونه می خواست.

    رضایی افزود: اگر مسئولان صنعت خودروسازی هوشیار باشند و از تجربیات گذشته درس بگیرند، باید پلتفرم مشترک طراحی کنند و یا اگر خودرویی را می خواهند وارد کنند با انتقال فناوری باشد.

    وی گفت: خودروسازی صنعتی راهبردی است و باید قراردادها امن و با شروط ما منعقد شود تا منافع خودروسازان، قطعه سازان و مردم تامین شود.

    وی با بیان اینکه از دهه 70 و 80 قطعه سازی در کشور رشد کرد و قطعه سازان ایرانی همتراز قطعه سازان بنام دنیا شدند، گفت: همه قطعات ساخت داخل بی کیفیت نیست اگر هم قطعه بی کیفیتی وجود دارد باید علت آن را تحلیل کرد زیرا قطعه سازان در شرایط بسیار سختی تولید می کنند، اما قطعه سازان مطرح، هیچ گاه کیفیت را زیر سوال نبرده اند.

    رضایی گفت: حق مردم این است که انتظارشان از کیفیت قطعات خودرو بالا باشد و خودروسازان هم باید انتظار مشتری را برطرف کنند.

    بهبودی کیفیت قطعات خودروهای داخلی

    وی افزود: با تلاش قطعه سازان و خودروسازان در 4 تا 5 سال اخیر، کیفیت قطعات در خودروهای پژو405، پژوه206 و پراید بهبود یافته است اما باید برند خودروها را عوض کرد زیرا 15 سال است که خودروی 405 در دنیا تولید نمی شود.

    نائب رئیس انجمن قطعه سازان خودرو با بیان اینکه حدود 700 قطعه ساز خودرو در کشور فعال است، گفت: حدود 80 درصد از قطعات خودروی مورد نیاز در کشور ازجانب 40 قطعه ساز تولید می شود که دانش و سخت افزار این واحدها برای خودروهایی که هم اکنون در کشور تولید می شود به روز است.

    رضایی افزود: متاسفانه روند دریافت طلب قطعه سازان از خودروسازان رو به بهبود نیست زیرا بر اساس قراردادهای دو جانبه قرار بود سه ماه یکبار طلب خود را دریافت کنند اما  هم اکنون به بیش از سه ماه افزایش یافته است.

    وی اضافه کرد: اگر خودروساز به هر طریقی پرداخت به قطعه ساز را به موقع انجام دهد، قطعه ساز هم در تحقیق، توسعه و فعالیت های خود بهبود خواهد داشت.

    رضایی با بیان اینکه خودروساز معتقد است قیمت خودروهایش به روز نیست گفت: در3 تا 4 سال اخیر، وقت زیادی از رسانه ها، سازمان حمایت و شورای رقابت صرف قیمت گذاری خودرو شد، آیا این کار مشکلی است؟ واقعا نهاد یا سازمانی نیست که قیمت را شفاف برای مردم بگوید؟

    وی افزود: در 2 تا 3 سال اخیر، به علت مشکلاتی مانند تحریم و مدیریت، قیمت تمام شده هر نوع کالا در ایران  بالاست ضمن اینکه قیمت انرژی در پایان سال گذشته 17 درصد افزایش یافت و دست مزد نیروی انسانی نیز افزایش سالانه دارد.

    رضایی ادامه داد: همه این عوامل در کنار افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت خودرو شد البته در سال های پیش از آن نیز اقتصاد کشور متاثر از خسارت های جنگ تحمیلی بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو