فونیکسریمکسبهتام

بحران کمبود پارکینگ یَقه خیابان های کرج را رها نمی‌کند

عصر خودرو : ترافیک یکی از بزرگ‌ترین معضلات کلانشهر کرج محسوب می شود این در حالی است که بحران کمبود پارکینگ یَقه خیابان های این کلانشهر را گرفته و رها نمی کند.

بحران کمبود پارکینگ یَقه خیابان های کرج را رها نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، «پارک = پنچری» این پیام برای بسیاری آشنا است. این پیام در بسیاری از خیابان ها و کوچه ها از در و دیوار آویزان است. کافیست یکی از خیابان های کلانشهر کرج را انتخاب کنید و در آن قدمی بزنید حجم بالای خودروهای پارک شده در خیابان ها گواهی بر کمبود پارکینگ دارد. معضلی که در صورت بی توجهی، در آینده نزدیک یقه مدیریت شهری را خواهد گرفت و نتیجه ای جز تبدیل شدن بسیاری از خیابان و کوچه ها به پارکینگ را ندارد.

    در این زمینه وجود چندین پارکینگ های طبقاتی در سطح شهر که به بهره برداری نمی رسد تبدیل به معمایی شده است. یکی از این پارکینگ ها، در خیابان هفتم رجایی شهر قرار دارد. علی موسوی یکی از کاسبان خیابان اصلی رستاخیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: ضرورت بهره برداری سریع از پارکینگ طبقاتی خیابان هفتم رجایی شهر کرج احساس می شود.

    این شهروند می گوید: این منطقه به دلیل وجود بازارهای خرید، شاهد بار ترافیک سنگین در پیک های خاصی از شبانه روز است که موجب می شود بسیاری از خیابان های فرعی نیز مملو از ماشین های پارک شده باشد.

    موسوی ادامه می دهد: ماشین های پارک شده روبه روی درهای ورودی مجتمع های مسکونی یا فروشگاه ها مشکلات زیادی به لحاظ رفت و آمد برای اهالی ساکن خیابان های رجایی شهر ایجاد کرده است.

    رضا مقدم یکی از ساکنان گوهردشت که خود مهندس ساختمان است، بیان کرد: این یک پارکینگ طبقاتی مکانیزه است و از لحاظ صرف زمان، وقت بیشتری نسبت به پارکینگ های رمپی برای پارک هر خودرو در جای خود نیاز دارد و شاید این مشکل در ورودی خیابان هفتم باعث ترافیک ماشین هایی شود که در صف پارک ماشین توقف کرده اند، از طرفی مردم تحمل معطلی در چنین پارکینگ هایی را ندارند.

    عضو شورای شهر کرج در این زمینه  نبود پارکینگ کافی در کلانشهر کرج را معضلی بزرگ برای شهر خواند و گفت: این معضل بک بحران است. در کمسیون ماده 100 نیز پرونده های زیادی وجود دارد که به دلیل کسری یک یا دو عدد پارکینگ مشمول پرداخت جریمه شده اند.

    مردم مدعی هستند به خاطر نبود پارکینگ مدام در خیابان های شهر جریمه می شوند، در نتیجه ضروری است که مدیرت شهری به نیازهای مردم در خصوص تامین امکانات شهر پاسخ گوید و اگر لازم باشد در بعضی مناطق زمین خریداری کرده و در آنجا پارکینگ احداث کند
    مریم قهرمانی صارم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مردم مدعی هستند به خاطر نبود پارکینگ مدام در خیابان های شهر جریمه می شوند، گفت: در نتیجه ضروری است که مدیرت شهری به نیازهای مردم در خصوص تامین امکانات شهر پاسخ گوید و اگر لازم باشد در بعضی مناطق زمین خریداری کرده و در آنجا پارکینگ احداث کند.

    وی  مبنی بر اینکه آیا زمین برای احداث پارکینگ وجود ندارد؟ گفت: در برخی  مناطق زمین برای ساخت پارکینگ فراهم است، این وضعیت باید مدیریت شود.

    وی در پاسخ به این پرسش که پارکینگ خیابان رجایی شهر چرا به بهره برداری نمی رسد، گفت: زمان احداث این پارکینگ به شورای سوم باز می گردد، 90 درصد کارهای اجرایی آن به اتمام رسیده است اما متاسفانه هنوز بهره برداری نرسیده است.

    وی با اشاره به اینکه بهره برداری این پروژه بر عهده معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری کرج است، گفت: دیواره ها و نمای پارکینگ باید انجام شود معاونت حمل و نقل شهرداری کرج اتمام این پروژه را به گردن سازمان  زیباسازی می اندازد و این سازمان نیز بهره برداری از پارکینگ طبقاتی جدید را یکی از وظایف سازمان پایانه ها می داند.

    قهرمانی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا تحقق کمترین خواسته های مردم به سر انجام نمی رسد، گفت: دوره چهارم شورا به نیمه راه رسیده است و بسیاری از مطالبات مردم بر زمین مانده است نمی دانیم در پایان راه چه جوابی باید به مردم بدهیم چرا که خواهند پرسید چه کارهای مثبتی انجام در این دوره برای شهر انجام شده است؟

    در ادامه برای برخی سوالات بی جواب به سراغ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج می رویم؛ احمد فضلی گفت: پارکینگ رجایی شهر یک مجموعه شامل سه پارکینگ پازلی 16 واحدی و یک پارکینگ برجی 40 واحدی است در مجموع 88 پارکینگ مکانیزه دارد.

    وی ادامه داد: این پارکینگ با تکنولوژی کره ای ساخته شده و تمام قطعات نیز از کشور کره وارد شده است. قرارداد ایجاد این پارکینگ در سال 91 بسته شد، بعد از سپری شدن یک سال و انجام شدن مقدمات کار، تغییر کاربری زمین انجام شد نوع پارکینگ ها در هر زمین مشخص شد دو سال گذشته محل ساخت پارکینگ به پیمانکار تحویل داده شد.

    وی با اشاره به اینکه سازه، مکانیک و الکتریک سازه این پارکینگ طبقاتی در نیمه اول سال 92 انجام شده است، گفت: بعد از مراحل مقدماتی سیستم آماده انجام تست سرد و گرم شد اما به دلیل اینکه مجموعه یک ترانس جداگانه برق می خواهد، برق مجموعه تامین نشده است و در حال حاضر در نوبت دریافت نوبت برق است این پروسه حدود 7 ماه زمان نیاز دارد.

    فضلی در پاسخ به این معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج برای مشکل نمای این پروژه چه تدبیری اندیشیده است، گفت: برای انتخاب پیمانکار مجری نمای دیواره های خارجی پارکینگ، یکبار مناقصه برگزار شد که استقبال خوبی از آن نشد قرار است و در یک ماه آینده مناقصه جدیدی انجام شود. در این مناقصه شرایط بهتری تعیین شده تا شرکت های بیشتری برای حضور در مناقصه کاندید شوند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج با اشاره به اینکه باید به این پروژه با دیدی واقع بینانه نگاه کرد، افزود: امیدواریم بعد از حل مشکل برق این پروژه 3 مجموعه پارکینگ پازلی 16 واحدی آن افتتاح شود.

    در کنار پارکینگ طبقاتی رجایی شهر، سه پروژه دیگر از همین نوع در کرج ایجاد شده است. پروژه فردیس با ظرفیت 80 واحد، پروژه شهید خراسانی در نزدیکی امام زاده حسن با 80 واحد و پروژه مهدیه با 192 واحد پارکینگ از دیگر پروژه های پارکینگ های مکانیزه شهر هستند
    این مسئول ادامه داد: در کنار پارکینگ طبقاتی رجایی شهر، سه پروژه دیگر از همین نوع در کرج ایجاد شده است. پروژه فردیس با ظرفیت 80 واحد، پروژه شهید خراسانی در نزدیکی امام زاده حسن با 80 واحد و پروژه مهدیه با 192 واحد پارکینگ از دیگر پروژه های پارکینگ های مکانیزه شهر هستند.

    افضلی در پاسخ به این پرسش که چرا منطقه شلوغی مثل عظیمیه پارکینگ بزرگی وجود ندارد، گفت: شهرداری یک لیست که حاوی اطلاعات 20 زمین بود را برای تعیین جانمایی پارکینگ به شورای شهر ارسال کرد در نهایت از میان 20 زمین مشخص شده، بر اساس تصمیم شورا در مکان هایی که شورای شهر کرج دستور داد، پارکینگ ها احداث شد.

    افضلی در مورد جانمایی و ایجاد پارکینگ هایی به جز پارکینگ های مکانیزه در کرج گفت: در مبادی شهر هنگام اجرای طرح زوج و فرد در اسفند ماه بار ترافیک سنگین می شد به همین منظور پیشنهادی از سوی شهرداری به شورا ارسال شد تا بر اساس آن به شهرداری اجازه دهد، برخی از املاک و اراضی ورودی شهر را برای احداث پارکینگ اجاره کند. اما این پیشنهاد از سوی مردم با اسقبال خوبی مواجه نشد.

    در سال های گذشته و به دلیل قرارگیری بخشی از املاک و اراضی  مردم در طرح تفصیلی، بخشی از این اراضی برای احداث مدارس غیر انتفاعی به شهرداری واگذار شود، اما در نهایت مشکلاتی برای سکونت مردم در خانه هایشان ایجاد شد و این تجربه تلخ، موجب شد تا استقبال شهروندان از طرح واگذاری بخشی از ملاک در وردی شهر کم باشد
    وی ادامه داد: در سال های گذشته و به دلیل قرارگیری بخشی از املاک و اراضی  مردم در طرح تفصیلی، بخشی از این اراضی برای احداث مدارس غیر انتفاعی به شهرداری واگذار شود، اما در نهایت مشکلاتی برای سکونت مردم در خانه هایشان ایجاد شد و این تجربه تلخ، موجب شد تا استقبال شهروندان از طرح واگذاری بخشی از ملاک در وردی شهر کم باشد.

    فضلی افزود: هدف مدیریت شهری از ایجاد پارکینگ های مکانیزه، فرهنگ سازی و آشنا کردن شهروندان با پارکینگ های مکانیزه است، اما صرفه اقتصادی زیادی برای شهرداری ندارد، اگر زمینی مناسب احداث پارکینگ رمپی باشد، به یقین ایجاد آن بسیار با صرفه تر از  احداث پارکینگ طبقاتی است. هزینه نگهداری آن نیز به تبع کمتر است. به همین منظور یک پارکینگ رمپی در خیایان مالک اشتر حصارک احداث شده است و باید زمان افتتاح آن مشخص شود.

    وی در پایان گفت: ایجاد پارکینگ های مکانیزه در مناطق یک و 8 شهرداری کرج  در دستور کار شهرداری کرج قرار دارد. این پروژه ها در حال مطالعات اولیه است.

    در پایان باید گفت؛ کلانشهر کرج در مبادی ورودی و خروجی با مشکل ترافیک دست به گریبان است. شهروندان برای ورود به کرج از سمت پایتخت باید ساعتها وقتشان در ترافیک سرصام آور هدر رود.

    مرکز کلانشهر کرج نیز درگیر معضلات بی‌شماری است. هنگام غروب برای پارک خودرو در خیابان ها باید کیلومترها از مقصد مورد نظر خودرو پارک شود که این به نوبه خود دردسرهای بزرگی را برای شهروندان به ارمغان آورده است. در این آشفته بازار نبود پارکینگ در کلانشهری مثل کرج می تواند در آینده ای نزدیک به معضلی برای مدیریت شهری تبدیل شود معضلی که با صرف وقت و هزینه های بسیار شاید بتوان جلوی بزرگ تر شدن آن را گرفت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو