فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری:

شرایط و ویژگی‎های انسانی در ایمن‎سازی راه‎ها به کار برده شود

عصر خودرو : مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای گفت: در مقطع کنونی لازم است که فاکتورها، شرایط و ویژگی‎های انسانی در ایمن‎سازی راه‎ها به کار برده شود.

شرایط و ویژگی‎های انسانی در ایمن‎سازی راه‎ها به کار برده شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، مهران قربانی در جلسه شورای راهداری راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه در مقطع کنونی لازم است که فاکتورها، شرایط و ویژگی‎های انسانی در ایمن‎سازی راه‎ها به کار برده شود، اظهار کرد: بازدیدهای میدانی نشان داده است که در مشکلات موجود ایمنی راه‎ها، پررنگ دیدن فاکتورها و وی‍ژگی‎های انسانی، کار ایمن‎سازی راه‎ها را بهتر پیش می‎برد.

    به گفته قربانی، در مقطع کنونی با توجه به قانون رسیدگی به تخلفات مصوب سال 1389 و تغییرات آیین‎نامه‎ای کشور و مباحث رسانه‎ای، شرایط خاصی در ایمن سازی راه‎ها وجود دارد که کار را، متفاوت و سخت‎تر کرده است.

    وی با بیان اینکه ایمنی راه‎ها از دو سه سال گذشته در حال طی وضعیت سخت و پوست‎اندازی است، ادامه داد: از آنجایی که راهسازی ما اصول و چارچوبی داشته، به نظر می‎رسد که در مقطع کنونی با رویکردهای دیگر باید به ایمنی راه‎ها پرداخته شود.

    مدیر کل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری اظهار کرد: مهم، پذیرش مقطع کنونی و هماهنگی با الزامات و مطالبات این مقطع است زیرا که مشابه این وضعیت را چند سال اخیر نداشته‎ایم.

    قربانی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که انسان به خاطر انسان بودنش و محدودیت‎های تجزیه و تحلیل ذهنی و مشکلات حواس پرتی، نخستین دلیل در حوادث رانندگی محسوب می‎شود.

    وی ادامه داد: مدل‎سازی ذهنی انسان در سبقت‎ها، دوربرگردان‎ها و موارد دیگر مبنی بر اینکه من می‎توانم، باعث عدم اعتماد او به علائم و تصادف شدید و وحشتناک می‎شود.

    وی تصریح کرد: واقعیت موجود در کشورهای پیشرفته دنیا این است که با افزایش وسایل نقلیه، تعداد تلفات جاده‎ای آنها کمتر شده اما شرایط کشور ما با آنها متفاوت است.

    مدیر کل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری، هماهنگی با افزایش تعداد وسایل نقلیه را در کاهش تصادفات جاده‎ای مهم دانست و گفت: هر چقدر با الزام تعداد خودروها هماهنگی و تناسب بیشتر داشته باشیم، تعداد کشته‎های جاده‎ای کمتر خواهد بود.

    این مسئول، تأثیر آموزش، قوانین، خودرو، پلیس و سیستم مدیریتی را نیز، در ایمنی راه‎ها و کاهش تصادفات بسیار مهم خواند و اظهارداشت: آنچه مهم است و دنیا به آن رسیده، تأثیر عوامل دیگر در کنار علت تامه در تصادفات جاده‎ای است که زنجیره ترکیب این عوامل را برای تصادف مناسب می‎کند.

    مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری گفت: کشورهای پیشرفته دنیا به دنبال شناسایی این عوامل و کاهش آنها هستند زیرا که در ایمنی موثر است و با کاهش یکی از آنها، تصادف اتفاق نمی‎افتد.

    قربانی با تأکید بر نقش مهم انسان، راه و خودرو در ایمنی، افزود: ارتباط دو سویه آنها و به عبارتی ارتباط خوب راه با انسان و وسیله نقلیه بسیار مهم است که باید شناسایی و در طراحی‎ها، رعایت شود.

    به گفته وی، عدم دید یا امکان تشخیص وضعیت مناسب راه و مواجه با وضعیت غیرمنتظره و پیش‎بینی نشده از بزرگترین مخاطرات جاده‎ها است که مصداق آن در نقاطی از راه‎های ما به ویژه راه‎های فرعی و در هنگام شب وجود دارد.

    قربانی اضافه کرد: به اشتباه افتادن راننده توسط  وضعیت طرح هندسی یا علائم و تجهیزات، وضعیت نامناسب رویه راه و طرح هندسی به ویژه در تقاطع‎ها و بریدگی‎ها، وضعیت نامناسب شانه راه، موانع و خطرات تشدید کننده صدمات در صورت خروج خودرو از حاشیه راه و عدم تامین نیازهای عبور عابران پیاده از دیگر مخاطرات جاده‎ای به شمار می رود.

    مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری توضیح داد: دنیا به این نتیجه رسیده است که نزدیک به نیمی از تصادفات جاده‎ای سروکارشان به حاشیه جاده کشیده می‎شوند و اعلام می‎کنند که حاشیه جاده باید ایمن باشد.

    قربانی ادامه داد: جلد اول آیین نامه ایمنی راه‎های ایران که اصلاح و ابلاغ شده، مترقیانه است و این موارد در آن دیده شده که لازم است مطالعه شود.

    وی با بیان اینکه راه خود معرف، بخشنده و ایمن، حقوق اولیه همه استفاده کنندگان از راه‎ها را تامین می‎کند، گفت: این موارد از اصول پذیرفته شده جهانی است که می‎توان تنها با جابه جایی یا تعویض و حذف تابلوها و علائم موجود در راه‎ها، آنها را به وجود آورد.

    مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری بیان کرد: اگر نخواهیم جهانی فکر کنیم باید مبنا را دست کم برای خانواده خود به عنوان استفاده کننده از راه گذاشت تا سختی کار جبران شود.

    قربانی، وضعیت راهداران را به هنگام ایمن سازی راه‎ها مانند وضعیت رزمندگان در کنار و میدان مین توصیف کرد و گفت: کار راهداران یک نوع مجاهدت است که نباید گذاشت مشکلات مالی و مادی اجر مجاهدت‎های ما را سست کند بلکه با هنر مدیریت مدیران می توان آن را حفظ کرد.

    وی با بیان اینکه خداوند ناظر بر کار ماست و اجر خود را در نظر می‎گیرد، ادامه داد: با نگاه ایمن سازی راه‎ها است که می‎توان به جلو، حرکت و از حقوق حقه خود در محاکم قضایی دفاع کرد.

    مدیرکل راه و شهرسازی گلستان نیز در پایان از مدیران ستادی و شهرستانی خواست که با ظرافت نگاه و دقت نظر و حداقل داشته‎ها، افزایش ایمنی جاده‎ها را فراهم کنند.

    علی‎بخش رستمی افزود: برای ما ممکن است جاده‎ها تکراری شده باشند و اشکالات آن عادی به نظر برسد و به چشم نیاید اما طی بازدیدهای میدانی از راه‎ها و با نگاه بهره‎بردار و مردم، می‎توان ایمنی آنها را بیش از پیش فراهم کرد.

    به گفته وی، اگر چه به دلیل نداشتن منابع مالی مورد نیاز امکان انعقاد قرارداد با مشاوران ممکن نباشد اما تبدیل این نشست‎ها به بازدیدها و نگاه مردمی و بهره‎بردار به نواقص موجود ایمنی در راه‎ها و با جابه جایی و به کارگیری مناسب علائم، ایمنی راه‎ها را ارتقا داد.

    رستمی این نشست‎ها را فرصتی برای بهره‎مندی از دانش تئوری، عملی و اجرایی ارزشمند متخصصان امر بیان کرد.

    مدیرکل دفتر ایمنی و حریم سازمان راهداری در سفر یک روزه خود به گلستان از چند محور استان نیز بازدید کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو