فونیکسریمکسبهتام

در دوران «روحانی» بر بازار خودرو چه گذشت؟

عصر خودرو : در دو سال اخیر که از دوران فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد، بازار خودرو چه وضعیتی داشته است؟

در دوران «روحانی» بر بازار خودرو چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصاد نیوز، در مدت زمان دو سالی که از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذرد، تدابیر و تصمیمات بسیاری برای امور مختلف گرفته شده تا به معضلات آنها پرداخته شود. یکی از این امور صنعت پرچالش خودرو بوده است.

    احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این باره عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت آقای روحانی و انعکاس مشکلات وزیر صنعت، معدن و تجارت، تقریباً یک سری از مشکلات خودروسازان حل شده و در واقع با کمک آنها بود که صنعت خودروی کشور توانست کمی رونق بگیرد.

    او گفت: با کمک‌ها و سیاست‌های این دولت و تلاش‌های خودروسازان، توانستیم برخی از مشکلات را حل کرده و به تولیدات بیشتر بپردازیم. به واسطه این تولیدات بیشتر بود که توانستیم از افزایش قیمت زیاد، برای خودروها جلوگیری کنیم و نسبت به کالاهای دیگر حداقل افزایش قیمت را داشته باشیم.

    نعمت‌بخش در ادامه در خصوص رکود موجود در بازار به اقتصادنیوز گفت: این رکود بیشتر در نمایشگاه‌ها‌ نمایان است. با افزایش تولید توسط خودروسازان، به این دلیل که عرضه در بازار بالا رفته، قیمت‌های کارخانه و بازار محصولات به هم نزدیک شده است.

    وی همچنین ادامه داد: با توجه به افزایش میزان وام خودرو، خریداران واقعی این وسیله، خودروی مورد نیاز خود را از خودروسازان و با قیمت کارخانه می‌خرند. به همین دلیل است که بازار در رکود به سر می‌برد و افرادی که در گذشته خودرو را با قیمت‌های بسیار بالاتر از قیمت کارخانه به مردم می‌فروختند ضرر کرده‌اند و از بازار حاضر می‌نالند.

    وضعیت تولید، واردات، قیمت خودروها در دو سال اخیر
    به گزارش اقتصادنیوز، آن طور که آمارهای رسمی نشان می‌دهند تولید خودرو در دوره دو سال آغازین فعالیت دولت یازدهم با افزایش همراه بوده است، طبق آمار ارائه شده توسط خودروسازان در سال 1393 شرکت‌های خودروسازی رشد 54‌ درصدی نسبت به سال گذشته خود داشتند و همچنین برنامه‌ریزی خودروسازان برای سال 1394 افزایش تیراژ خود به 400 هزار دستگاه است که نسبت به سال 1393 معادل 10 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این آمارها گویای افزایش تولید و برنامه‌ریزی برای افزایش بیشتر از سوی خودروسازان است.

    در حالی که در  واردات خودروها این‌طور نبوده است و آخرین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در فروردین ماه سال‌جاری در مجموع 648 دستگاه خودرو به ارزش بیش از 1.8 میلیون دلار به کشور وارد شد که از لحاظ تعداد حدود 73 درصد کاهش نشان می‌دهد.

    از سوی دیگر درست است که قیمت وسایل نقلیه نسبت به دو سال گذشته با مقداری افزایش قیمت رو به رو بوده‌است ولی آن طور که گمان می‌رود این افزایش تنها بر حسب روند طبیعی که هر سال به قیمت کالاها افزوده می‌شود، بوده است. البته این در حالی است که علاوه بر افزایش قیمت بر اساس مالیات بر ارزش افزوده و این موارد، خودروسازان با توجه به افزایش قیمت در همه کالاها، درخواستی را برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت دادند که همچنان پاسخی به آن داده نشده است.

    لغو تحریم‌ها به کجا می‌رسد؟
    بیانیه لوزان میان ایران و کشورهای 1+5 از اموری است که در دوران ریاست‌جمهوری آقای روحانی صورت گرفته است. گمان می‌رود با دست یافتن به یک توافق قطعی و موفق میان ایران و کشورهای 1+5 صنعت خودروی ایران بتواند به شکوفایی برسد و قوی شود. اگر توافق صورت گیرد، ورود خودروسازان خارجی به این صنعت فضای رقابتی شدیدی را بین خودروسازان به وجود می‌آورد که این موضوع خود در عوامل مختلفی نقش دارد و می‌تواند در کیفیت و قیمت خودروهای عرضه شده در کشور تاثیرگذار باشد.

    با این حال به گفته دبیر انجمن خودروسازان صنعت خودرو با رونق روبه‌رو بوده است اما باید دید این رونق در آینده چطور خود را نشان می‌دهد؟

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو