فونیکسریمکسبهتام

خودروهای ارزان اروپایی در ایران چند قیمت می‌خورند؟

عصر خودرو : سالهاست که مردم می گویند خودرو در اروپا ارزان تر از ایران است و اگر تعرفه واردات خودرو برداشته شود مردم می توانند خودروهای اروپایی را ارزان تر از خودروهای داخلی بخرند ولی چقدر این نظریه درست است؟

خودروهای ارزان اروپایی در ایران چند قیمت می‌خورند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، سالهاست که مردم می گویند خودرو در اروپا ارزان تر از ایران است و اگر تعرفه واردات خودرو برداشته شود مردم می توانند خودروهای اروپایی را ارزان تر از خودروهای داخلی بخرند ولی چقدر این نظریه درست است؟ اگر فرض کنیم تعرفه واردات خودرو صفر شود. قیمت خودروهای وارداتی که از اروپا به ایران وارد خواهند شد چقدر خواهد بود؟

    هم اکنون تعرفه واردات خودرو45 درصد است گذشته از این مورد البته هزینه ها و مالیات های دیگری هم هست که اگر آنها را لجاظ کنیم قیمت خودرو های وارداتی ، 75 درصد بیشتر از قیمتشان در کشور مادر می شود. یعنی اگر فرض کنیم تعرفه 45 درصدی خودرو را هم حذف کنیم هنوز خودروهای وارداتی حدود 30 درصد گران تر از قیمت آنها در کشورهای تولید کننده خودرو خواهد بود.

    با این فرمول قیمت ارزان ترین خودرو های اروپایی در بازار ایران در صورت صفر شدن تعرفه چه خواهد بود. یکی از ارزان ترین خودرو ها در بازار اروپا فیات پانداست. خودرویی در قدو قواره پراید، این خودرو در پایین ترین مدل با موتور 1.2 لیتری 69 اسب بخاری در ایتالیا 9 هزارو 900 یورو قیمت دارد.

    یعنی قیمت این خودرو بدون حساب شدن هزینه 30 درصدی وارداتش به ایران حدود 37 میلیون تومان خواهد بود. با احتساب هزینه 30 درصدی قیمت این خودرو نزدیک 48 میلون تومان خواهد بود.

    خودرو ارزان دیگر بازار اروپا، لوگان یا تندر 90 است. هم اکنون نسل سوم این خودرو در اروپا عرضه می شود. قیمت مدل نزدیک به آنچه در ایران با نام تندر 90 E2 فول فروخته می شود حدود 10 هزار یورو است . این خودرو هم پس قیمتی در حدود 37 میلیون تومان دارد که با هزینه 30 درصدی قیمتش 47 میلیون تومان خواهد بود.

    خودرو اشکودا سیتی گو که هم اندازه پراید است. یکی دیگر از خودرهای ارزان اروپایی است. این خودرو در ارزان ترین مدل 9 هزار 300 یور قیمت دارد. اشکودا کارخانه ای در کشور چک است. این شرکت زیر مجموعه شرکت فولکس واگن محسوب می شود . که خودروهایش معمولا ارزان تر از خودروهای فولکس واگن و برای مشتریان متوسط رو به پایین اروپایی هستنند.

    خودرو سیتی گو با قدرت موتور 60 اسب بخاری(قدرتی در حد پیکان ) با توجه به قیمت ارز حدود 34 میلیون تومان قیمت دارد که با هزینه 30 درصدی برای واردات با تعرفه صفر قیمتش به حدود 44 میلیون تومان می رسد.

    در میان خودرو های آلمانی فولکس پولو از ارزان ترین مدل هاست . فولکس پولو با موتور 1.2 لیتری که 90 اسب بخار قدرت تولید می کند 15 هزار یورو قیمت دارد. این خودرو که با پژو 206 هم کلاس است با توجه به قیمت یورو ،55 میلیون تومان قیمت دارد که با هزینه 30 درصدی قیمتش نزدیک به 70 میلیون تومان خواهد شد.

    پژو 208 نوه پژو 206 است این خودرو در بازار اروپا در ارزان ترین مدل 12 هزار یورو قیمت دارد که به تومان چیزی در حدود 44 میلیون می شود . این خودرو با هزینه 30 درصدی چیزی نزدیک به 60 میلیون تومان در بازار ایران می تواند قیمت داشته باشد.

    در اروپا معمولا خودرو های کوچک فیات جزو ارزان ترین ها هستند و در میان محصولات گروه فیات هم خودروهای کوچک ساخت کارخانه لانچیا  جزو ارزان ترین ها هستند . از میان محصولات لانچیا هم مدل اپسیلون ارزان ترین خودرو است.

    قیمت این خودرو با موتور 1.2 لیتری 69 اسب بخاری بیشتر از 9 هزار یورو یعنی بیشتر از 33 میلیون تومان است. این خودرو هم اندازه پراید، اگر وارد ایران شود با تعرفه صفر و با توجه به هزینه 30 درصدی باز هم بالای 43 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

    در ایتالیا اما اگر بخواهید خودرو گران تر از فیات سوار شوید آلفا رومئو را انتخاب می کنید.خودرویی که البته همچنان در اروپا جرو ارزان ترین هاست. مدل میتو آلفا رومئو با موتور 1.4 لیتری 78 اسب بخاری، 14 هزار یور قیمت دارد که به تومان چیزی در حدود 51 میلیون تومان می شود .  قیمت این خودرو  با درنظر گرفتن هزینه 30 درصدی  به 66 میلیون تومان می رسد.

    این قیمت ها نشان می دهد اگر ارزان ترین خودرو های اروپا هم وارد ایران شوند قیمت‌شان به بالای 40 میلیون تومان می‌رسد . خیلی ها فکر می کنند قیمت خودروهای  مشابه اروپایی نسبت به محصولات ایرانی در یک کلاس ،پایین تر است. اما این فکر درست نیست جایی که خودروهای ایرانی ضعف دارند کیفیت و تکنولوژی پایین تر و البته روش های فروش ضعیف تر است.

    برای مصرف کننده ایرانی چه باید کرد
    بررسی های اقتصادنیوز نشان می‌دهد؛ با نگاهی به قیمت خودرو های  در اروپا  مشخص است حتی در صورت واردات با تعرفه صفر باز هم خودرو ارزان به دست مصرف کننده نمی رسد و قطعا در چنین شرایطی باز هم خودرویی مانند پراید بازار خودش را خواهدداشت. البته در صورت صفر شدن تعرفه، این روند سبب رقابت شدید در بین خودروهای بالای 40 میلیون تومانی خواهد شد و عملا تولید کنندگان داخلی در این بخش از بین خواهند رفت. سوال اما اینجاست که این کار و نابود کردن تولید کننده داخلی به این قیمت آیا به مصلحت جامعه است؟

    نکته دیگر درباره روش های فروش خودرو در اروپاست که به نظر می رسد این روش ها با توجه به نظام بانکی در اروپا که سود سپرده بانکی بسیار کمی دارد اجرا می شود در حالی که اقتصاد ایران با سود های بالای بانکی اجازه چنین روش هایی را نمی دهد.

    اما چه باید کرد که هم خودرو ارزان به دست مصرف کننده متوسط رو به پایین ایران برسد هم کیفیت مناسب باشد و هم تولید کنندگان ایرانی از بین نروند.در این باره رضا ویسه معاون معاون اول رئیس جمهور معتقد است باید به موازات رشد برند های داخلی مانند سمند با همکاری با موسسات تحقیقاتی معتبر در جهان به سمت همکاری مشترک با خودرو سازان بزرگ برویم و به جای اینکه به واردات خودرو های آنها بپردازیم راهی را باز کنیم تا آنها کارخانه های خود را به ایران بیاورند یا در صنعت خودرو سازی ایران به صورت مستقیم سرمایه گذاری کنند.

    با این روش که از سوی برخی کارشناسان صنعت خودرو مطرح می شود .همانگونه که خودرو‌های اروپایی در هند ارزان تر از اروپا تولید می شوند می تواند این خودرو ها با استاندارد های روز جهان با قیمتی کمتر از اروپا در ایران تولید شوند. البته چنین اتفاقی تنها در سایه تنش زدایی در سیاست خارجی و حل تحریم های اقتصادی علیه ایران قابل تصور است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو