فونیکسریمکسبهتام

به کجا چنین شتابان!

عصر خودرو : وزنامه ابتکار در صفحه جامعه و شهروند نوشت: این روزها، خودروهای لوکس و گران قیمت برای جوانان از نان شب واجب تر شده است؛ این در حالی است که جوانان ما با وجود چشم و هم چشمی های فراوان اقدام به تهیه خودروی مدل بالا کرده اند... برای همین چند سالی است که خیابان ها و اتوبان ها جولانگاه این دسته افراد شده که شاید با لایی کشیدن و ویراژ دادن ها می خواهند که خودنمایی کنند.

به کجا چنین شتابان!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، این دسته افراد ماشین باز و عشق ماشین که به سرعت ماشین توجهی ندارند و جریمه هم واژه ی بی معنی ای برایشان محسوب می شود. ولی برای برخی افراد که به دنبال تثبیت جایگاه تجاری بهتر در زندگی اجتماعی شان هستند، این موضوع اجتناب ناپذیر است.
    وابستگی افراد به خودروهای لوکس
    کامران 33ساله می گوید: من عشق ماشین بودم و تا بوده اخرین مدل ماشین ها را داشتم از مازراتی گرفته تا پورشه و بنز تقریبا همه مدل ماشین را تجربه کرده ام. حتی پیش آمده که در طول یک سال چندین ماشین تعویض کردم. شاید یکی از دلایل این کار من حمایت مالی ای است که از طرف مادرم داشته ام. البته ناگفته نماند که خودم هم کارهای تبلیغاتی بزرگی را انجام می دادم ولی در پی پس انداز نبودم. تنها فکر و ذکرم این بود که با درآمدم جدیدترین مدل ماشین ها را خریداری کنم. این موضوع چیز عجیبی نیست و ممکن است در یک برهه ی زمانی هر جوان و حتی افراد با سنین بالاتر را درگیر خود کند. این علاقه من را نمی توان چشم و هم چشمی نامید چون من در تمام سال های زندگی ام از هر لحاظ تامین بوده ام و اکنون با درآمد خودم ماشینم را تعویض می کنم. بارها شده است که به این دلیل مورد مذمت خانواده و اطرافیان قرار گرفته ام. او می گوید زندگی من به این روال ادامه خواهد یافت زیرا به بخشی تفکیک ناپذیر در زندگی ام مبدل شده است. علاقه ی من به این مساله به حدی است که با وجود نارضایتی خانواده ام به این کار ادامه می دهم و تصادف های پی درپی مرا از چشیدن لذت رانندگی با سرعت بالا باز نمی دارد.
    پشتوانه ی مالی و ماشین بازی
    او ادامه می دهد: من اگر از جانب خانواده ام پشتوانه مالی نداشتم شاید هیچ گاه ماشین بخشی از زندگی ام نمی شد؛ اکنون با وجود درآمد نسبتا بالا نه تنها هیچ پس اندازی ندارم بلکه بعضا بدهکار هم شده ام و حتی خانه ای از خودم ندارم و تمام درآمدم صرف هزینه های ماشین می شود، این درصورتی است که بسیاری از دوستانم اول اقدام به تهیه ی منزل می کنند.
    آیا خانواده در تهیه خودروی لوکس موثر است؟
    بهزاد 27 ساله از دیگر افرادی است که علاقه ی خاصی به تعویض ماشین داد. او می گوید: من در ابتدا شور و اشتیاقی به تهیه ماشین نداشتم. زمانی که نامزد کردم به فکر خرید ماشین مدل بالا افتادم زیرا نمی خواهم همسرم احساس نارضایتی و سرخوردگی کند. دوست ندارم وقتی که پشت چراغ قرمز کنار ماشین مدل بالایی ایستاده ایم همسرم احساس کمبود کند، این در صــورتی است که او با خرید ماشین مدل بالا مخالف است و می گوید: من قدم زدن را بیش از هر چیزی دوست دارم زیرا تجملات غیر ضروری باعث ایجاد فاصله بینمان می شود. ولی من نمی توانم این حرف همسرم را درک کنم و مطمئن هستم با گذر زمان تفکرش تغییر خواهد کرد.
    چرا بهتر از دوستانم نباشم؟!
    سوسن 34 ساله از دیگر افرادی است که بسیار به مدل ماشین اهمیت می دهد مهمترین دلیل این امر را دوستانش می داند. او می گوید: با وجود اینکه خیلی به مدل ماشین هایم اهمیت می دهم اما بسیار کم پیش می آید که از آن استفاده کنم. من برای تردد در داخل شهر معمولا از ماشین هایی که ارزان قیمت هستند، مانند206 استفاده می کنم. او می گوید چرا وقتی دوستانم ماشین های مدل بالایی دارند، من نداشته باشم در صورتی که وضع مالی من بسیار بهتر از آنها است.
    خودروی لوکس و پز اجتماعی
    سـوسن در ادامه می گوید: من تا به حال چندین بار تصادف کرده ام. بـــرای همین اقدام به تهیه ی خودروی ارزان قیمتی چون 206 برای تردد در داخل شهر کردم. او می گوید علی رغم اینکه ماشین های زیادی دارم ولی از رانندگی هراسانم. با وجود اینکه در خانه ای زندگی می کنم که متعلق به خودم نیست، ولی داشتن مـــاشین های مدل بالا را به دلیل پز اجتماعی آن از ضرورت ها می دانم.
    خودرو یک نیاز است نه ضرورت
    در این بین افرادی هم هستند که نظری متفاوت دارند و ماشین را یک نیاز می دانند، نه یک پز اجتماعی. آن ها ماشین بازی را امری غیر قابل درک می دانند که جایی در بین اولویت های زندگی ندارد. جواد 25 ساله در این باره می گوید: هر کسی می تواند علاقه ی زیادی به خودروی مدل بالا داشته باشد اما من ترجیح می دهم برای فراهم کردن زندگی بی درد سر ابتدا پس انداز مالی مناسب داشته باشم و مسکن مناسبی تهیه کنم و سپس اقدام به تهیه خودرو کنم. او می گوید هر کسی در ذهن خود برای آینده اش خودرویی مد نظر دارد ولی وقتی شرایطش وجود ندارد لزومی ندارد با وام و قرض خودروی مدل بالایی تهیه کند.
    پشتوانه ی مالی بالا محرک خرید خودروهای لوکس
    جواد 27 ساله می گوید: شاید خودرو از لازمه های زندگی باشد ولی از ضروریات به حساب نمی آید. چرا وقتی من می توانم با یک خودروی ارزان قیمت نیازم را برطرف کنم باید با پول قرضی خودروی گران قیمتی را خریداری کنم. خرید خودرو های گران قیمت کار افرادی با پشتوانه ی مالی بالاست نه من که در طبقه متوسط جامعه قرار دارم.
    تثبیت جایگاه شغلی و اجتماعی با خودروهای لوکس
    علی 25 ساله از دیگر افراد مخالف است. او می گوید: کاربری ماشین در شرایط مختلف متفاوت است. ممکن برای کسی نیاز و برای دیگری ضرورت به حساب بیاید. مثلا کسی که شغلش تجارت است خودروی لوکس یک ضرورت برایش محسوب می شود. وی برای تثبیت جایگاه خویش نیاز به این مساله دارد. در حال حاضر من از پشوانه ی مالی قویی برخوردارم ولی با این وجود حاضر به صرف پول در این زمینه نیستم. ضرورت های زندگی من چیزهای دیگری هستند و ماشین برایم مثل مسکن، پس انداز کافی و... اولویت ندارد.
    خودروهای لوکس موجب سرخوردگی طبقات فرودست
    با همه این اوصاف به نظر می رسد که بررسی موضوع خودروهای لوکس در ایران موضوعی پیچیده و غامض است؛ زیرا از یک سو استفاده طبقات فرادست از این نوع خودروها موجب شکل گیری موج فزاینده سرخوردگی طبقات فرودست شده و شکاف اجتماعی را روز افزون کرده است اما از سوی دیگر، با توجه به شکل گیری طبقات فرادست جدید در دوره ده ساله گذشته، به نظر می رسد که جلوگیری از ورود این گونه خودروها به کشور کار ساده ای نیست. از این نظر حل این بحران نیازمند مطالعات گسترده ای است. به هر روی چیزی که در شرایط کنونی به نظر اهمیت بیشتری دارد، آن است که با توجه به ضرورت درک مناسبات اجتماعی اقشار حداکثری جامعه، با هرگونه کنش منتهی به بروز و تعمیق شکاف های طبقاتی برخورد کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو