فونیکسریمکسبهتام

معرفی کمپانی EMW در آلمان شرقی و تنها بازمانده‌اش در ایران

بـرادر کمونیست BMW

عصر خودرو: اروپای شرقی و کشورهای پشت دیوار آهنین کمونیسم تا مدت‌ها برای مردمان غرب مرموز و ناشناخته بودند. خودروهای تولیدی این کشورها نیز اکثراً عجیب و متفاوت با خودروهای غربی بودند. با آنکه با صادرات گسترده خودروهای کشورهای کمونیستی از دهه ۶۰ میلادی رفته رفته محصولات این کشورها در غرب شناخته شدند، اما هنوز هم ناگفته‌های بسیاری در مورد دوره‌های قبل این خودروسازان مطرح است.

بـرادر کمونیست BMW
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب به طور خلاصه به بررسی داستان برادر شرقی ب‌ام‌و یعنی EMW می‌پردازیم.

    ستاره آیزناخ

    در سال 1896 کمپانی Automobilwerk Eisenach در شهر آیزناخ در شرق آلمان توسط‌ هاینریش ارهارد پایه‌گذاری شد. در ابتدا این کمپانی به تولید موتورسیکلت و اسلحه می‌پرداخت، اما در ادامه به تولید خودرو روی آورد. اولین خودرو مستقل این کمپانی با نام Dixi در سال 1904 معرفی شد. بعدها آستین 7 با همین نام توسط کمپانی تولید شد. در نوامبر سال 1928 ب‌ام‌و کمپانی را خریداری کرد و از این به بعد Dixi با نام و نشان BMW Dixi تولید شد. بعدها بسیاری از محصولات ب‌ام‌و همانند 328، 303 و 315 در این کمپانی تولید شدند. اما پس از شکست آلمان در سال 1945 و اشغال آلمان توسط نیروهای متفقین، بخش غربی کمپانی ب‌ام‌و در باواریا به دست آمریکایی‌ها افتاد و بخش شرقی واقع در آیزناخ نیز به دست روس‌ها. بخش اصلی ب‌ام‌و تقریباً تا سال 1951 هیچ خودرویی تولید نکرد، اما بخش شرقی با نام و نشان ب‌ام‌و به تولید 321 و 327 ادامه داد. به دلیل آنکه بخش شرقی در دست قوای کمونیست بود، ب‌ام‌و نتوانست تا مدت‌ها به استفاده این کمپانی از نام و نشان ب‌ام‌و خاتمه بخشد؛ اما بالاخره در سال 1952 کمپانی آیزناخ مجبور شد تا نام خود را به EMW یا Eisenacher Motorenwerk تغییر دهد.

    از EMW تا وارتبورگ و سپس مرگ

    این کمپانی تا سال 1956 به تولید محصولاتی برپایه ب‌ام‌و‌های قبل از جنگ ادامه داد. مهم‌ترین محصولات کمپانی EMW شامل 327 و 340 می‌شدند. EMW 327 دقیقاً مشابه ب‌ام‌و 327 بود که تا سال 1941 توسط ب‌ام‌و تولید شده بود و یک کوپه و یا کانورتیبل بزرگ محسوب می‌شد. در بین سال‌های 1946 و 1955 تنها 505 دستگاه از این خودرو نسبتاً لوکس تولید شد که حداقل یک نمونه از آن نیز به ایران آمد. اطلاعات موثق چندانی از مالک و سایر جزئیات این خودرو در دست نیست؛ اما این خودرو سبز رنگ کانورتیبل مدت‌هاست در سوله‌های متعلق به تماشاگه خودرو رها شده است. علاوه بر 327، 340 نیز در سال 1949 به محصولات این کمپانی اضافه شد. این خودرو که در مقیاس وسیع 21 هزار دستگاه تا سال 1953 تولید شد، براساس پلت‌فرم و متعلقات فنی ب‌ام‌و 326 که قبل از جنگ تولید می‌شد، متولد شده بود. در ابتدا هر دو این محصولات با نام و نشان ب‌ام‌و تولید شدند، اما در سال 1952 کمپانی نام و نشان EMW را برگزید که هر دو بسیار شبیه به BMW بودند و تنها رنگ نشان و برخی جزئیات آن تغییر کرده بود. در سال 1956 نام Wartburg برای محصولات این کمپانی برگزیده شد و این خودروساز به تولید‌کننده خودروهای نسبتاً آبرومند آلمان شرقی مشغول شد؛ محصولاتی همانند 311 و 315 و مدل مسابقه‌ای Melkus RS1000 توسط وارتبورگ تا سال 1991 تولید شدند تا آنکه در نهایت کمپانی پس از تخریب دیوار برلین به اپل فروخته شد.

    * نیما مجتهدزاده

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو