فونیکسریمکسبهتام

توسعه بازار خودروسازان خارجی از طریق ایران

عصر خودرو : صنعت خودرو در شرایط تحریم با وضعیت بحرانی و محدودیت‌های بسیاری مواجه شده است که در صورت لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، شرایط به حالت عادی باز خواهد گشت و شرایط ویژه‌ای اضافه نخواهد شد. از سویی این انتظار که با رفع تحریم‌ها همه موانع یک‌شبه برطرف شود، انتظاری واهی است.

توسعه بازار خودروسازان خارجی از طریق ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در روزهای تحریم، روابط خودروسازان اروپایی با کشور قطع شد. این در حالی است که بازار ایران، بازار 70 میلیونی برای آنها نبود بلکه با توجه به شرایط منطقه، بازاری300 میلیون نفری برای آنها محسوب می‌شد. در این بین هر تولیدکننده و سرمایه‌گذار خارجی به موقعیت استراتژیک ایران اذعان دارد، زیرا در هیچ‌کدام از کشورهای همسایه امنیت حاکم بر ایران دیده نمی‌شود. بنابراین تولیدکنندگان با اطلاع از ظرفیت‌های صادراتی بازار ایران، از بازگشت سرمایه خود اطمینان خاطر دارند. این مسئله می‌تواند برای کشور منبع درآمد بوده و ارزآوری به همراه داشته باشد. بنابراین خارجی‌ها به دنبال توسعه بازار خود از طریق ایران در خاورمیانه هستند.
    برای ورود سرمایه‌گذاران به کشور باید شرایط عادی ایجاد شود که در وضعیت تحریم این امکان وجود ندارد. در چند ماه اخیر که زمزمه‌هایی از لغو تحریم‌ها علیه ایران شنیده می‌شود، بسیاری از شرکت‌ها در تدارک مذاکره برای سرمایه‌گذاری در کشور هستند. در صنعت خودرو هر روز خبرهایی از حضور خودروسازانی نظیر «رنو»، «پژو»، «کیا» و... منتشر می‌شود. این اخبار نشان می‌دهد که ایران بازار مستعدی دارد و خارجی‌ها به‌راحتی نمی‌توانند از آن بگذرند. با این حال رشد حداکثری، از فردای روز لغو تحریم‌ها امکانپذیر نیست و در مدت‌زمان کوتاه موفقیت در صنعت خودرو حاصل نخواهد شد.
    همچنین در دوران تحریم امکان ورود به مباحث زیربنایی وجود ندارد، زیرا در این زمینه به دانش فنی نیاز است. بعد از رفع تحریم‌ها نیز به جای تامین نیازهای عمومی باید به سمت سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی، واردات ماشین‌آلات و دانش فنی گام برداشت، زیرا این موارد است که چرخ صنعت را
    می‌چرخاند.
    از سویی برای ارتقای کیفیت صنعت خودرو، قطعه‌سازان نیازمند سرمایه‌گذاری هستند تا قطعات‌شان با قطعات جهانی برابری کند. بخش قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری از طریق تسهیلات بانکی اتفاق خواهد افتاد و با لغو تحریم‌ها، بانک‌ها به‌طور اعتباری با هم همکاری خواهند داشت. همچنین در گذشته پرداخت‌ها به طرف خارجی در مدت 6 ماه پرداخت می‌شد اما درحال‌حاضر باید به شکل کاملا نقدی باشد.
    باید توجه داشت که در شرایط تحریم، کالای تولید شده از قیمت رقابتی و کیفیت مناسب برخوردار نیست. در شرایط عادی به عنوان مثال برای قطعه‌ساز این امکان وجود دارد که برای خرید مواد اولیه قیمت 10 فروشنده را ارزیابی و سپس تصمیم به خرید بگیرد اما در دوران تحریم انتخاب به 2 یا 3 مورد محدود شده و قطعه‌ساز مجبور به خرید از آنهاست. در این شرایط اجباری، فروشندگان نیز از فرصت استفاده کرده و به بالاترین قیمت مواد اولیه را به فروش می‌رسانند.
    در این بین عادی شدن شرایط بعد از لغو تحریم‌ها قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان برای آن زمان مشخصی را تعریف کرد. باید مدتی بگذرد و نسل جدیدی از قطعات باکیفیت وارد کشور شود. درحال‌حاضر بخش‌زیادی از واحدهای قطعه‌سازی و ماشین‌آلات آنها مستهلک شده است و در شرایط تحریم امکان جایگزینی برای آنها وجود ندارد. با لغو تحریم‌ها و ورود ماشین‌آلات جدید به کشور و همچنین به‌روز شدن قالب‌ها، پرداخت‌ها هم باید به‌روز شود. به این صورت که خودروها با کیفیت‌تر شوند، فروش مناسبی داشته باشند و پرداخت خودروسازان به قطعه‌سازان به شرایط استاندارد بازگردد که رسیدن به این مقطع در بهترین شرایط نزدیک به 2 سال و نیم طول می‌کشد.

    امید رضایی - بازرس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو