فونیکسریمکسبهتام

آزمایش فنی و بررسی بلند‌مدت پژو پارس اتوماتیک در مقایسه با رقبای دست دوم

خاک‌گرفته‌های بازار اتوماتیک ایران

عصر خودرو: زمانی دیدگاه خریدار ایرانی درباره مالکیت خودرو اتوماتیک منفی بود. استهلاک بالای قطعاتی چون دیسک و صفحه و بالارفتن مصرف سوخت ایرادهایی بود که به اینگونه اتومبیل‌ها گرفته می‌شد. اما رفته رفته شهرهای بزرگ شلوغ‌تر شدند و با واردات اتومبیل‌های خارجی عمدتا اتوماتیک، کم‌کم دیدگاه مشتری داخلی نسبت به خرید اینگونه خودروها هم تغییر یافت. خصوصا با حضور برندهای چینی که عرصه رقابت را برای خودروسازان داخلی تنگ کرده‌اند، اتومبیل‌هایی چون پژو پارس و پژو ۲۰۶ سدان هم اتوماتیک شدند تا از این قافله عقب نمانند. حال با بودجه‌ای کمتر از ۵۰میلیون تومان می‌توانید مالک یک اتومبیل اتوماتیک شوید؛ اتومبیلی که در ترافیک شهرهای شلوغ شما را با آسایش بیشتری به مقصد می‌رساند. اما در بازار خودروهای اتوماتیک زیر ۵۰ میلیون تومان کدام گزینه‌ها برای خرید مناسبند؟ پژو پارس اتوماتیک، هیوندای ورنا، پژو ۲۰۶ V۹ یا پژو ۲۰۷i؟ هر کدام از اتومبیل‌های فوق مزایا و معایبی دارند که می‌تواند معیاری باشد برای مالکیت آنها. اما حقیقت این است که در بازار داخلی خودروی کشورمان، قیمت تمام‌شده اتومبیل یکی از مهم‌ترین فاکتورها در تصمیم‌گیری خریداران به شمار می‌رود و مقوله‌هایی چون فضای داخلی، طراحی خارجی و کیفیت در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. اینکه آیا پژو پارس با گیربکس اتوماتیک مناسب‌ترین گزینه برای خرید در میان خودروهای ذکر شده است، سوالی است که در ادامه تلاش می‌کنیم پاسخ مناسبی برای آن بیابیم.

خاک‌گرفته‌های بازار اتوماتیک ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، عمدتا مشتریان برای مالکیت هر اتومبیلی به کارایی، زیبایی، کیفیت و سپس قیمت تمام‌شده آن نگاه می‌کنند. اما در بازار انحصاری خودروهای داخلی در کشورمان، این قیمت تمام شده است که در بیشتر مواقع مهم‌ترین عامل برای تصمیم‌گیری خریداران است. گرچه پژو پارس با ظاهر کسل‌کننده‌اش دیگر به شادابی گذشته نیست، اما مدل‌های اتوماتیک آن در محدوده قیمتی 30 تا 45 میلیون تومان (بسته به کارکرد و مدل) قرار دارند. این محدوده قیمتی، پژو پارس را گران‌تر از 206 اتوماتیک سدان (V9) کرده و در حالی که ارزان‌تر از هیوندای ورناست، به دنبال مشتری می‌گردد. البته از نظر نوع اتاق به دلیل سدان بودن پارس، 206 V9 و ورنا، 207i در گوشه دیگر از این مقایسه قرار می‌گیرد. چرا که به دلیل طراحی به‌روزتر از خودروهای ذکرشده، علی‌رغم تشابهات فنی با پارس اتوماتیک و 206 V9، مشتریان خاص خود را دارد. پژو 206 سدان اتوماتیک در مدل‌های 89 تا 91 را می‌توانید در بازه قیمتی 39 تا 42 میلیون تومان بیابید که با توجه به طراحی خارجی بهتر، انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد. اما بسیاری از خریداران به دلیل فضای داخلی کم به سراغ انتخاب‌های دیگر این بازار می‌روند. از طرفی دیگر هیوندای ورنا هم در مدل‌های 89 تا 90 در محدوده قیمتی 49 تا 51 میلیون تومان قرار دارد که موجب می‌شود این خودرو، گران‌ترین انتخاب این بازار باشد. برند هیوندای و کیفیت قابل قبول قطعات از جمله مزایای خرید این خودرو است، اما عمده خریداران به دلیل صدای زیاد پیشرانه و فضای کم سرنشینان عقب اقدام به خرید آن نمی‌کنند.

    طراحی و فضای داخلی
    206 سدان، پژو پارس و هیوندای ورنا سال‌ها آنقدر در کوچه و خیابان‌های شهر دیده شده‌اند که هر سه در مبحث طراحی خارجی حرفی برای گفتن ندارند. گرچه به لطف طراحی به‌روزتر و حساب‌شده‌تر 206 سدان این خودرو هنوز هم برای مشتریانش تازگی دارد، اما به دلیل کمبود فضای داخلی نمی‌تواند یک خودروی خانواده ایده‌آل محسوب شود. در این زمینه، هیوندای ورنا هم علی‌رغم طول و عرض بیشتر در مقایسه با 206 سدان، نارضایتی سرنشینان عقب را به دنبال دارد. اما پژو پارس که از نظر ابعادی بزرگ‌ترین خودرو در این بخش بازار است، می‌تواند فضای داخلی مناسبی را در اختیار یک خانواده 4نفره قرار بدهد. ضمن اینکه در زمینه گنجایش محفظه بار هم با 470 لیتر حجم، حرف اول را می‌زند و بعد از این خودرو، 206 سدان با 400 لیتر و هیوندای ورنا با 303 لیتر در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند. از لحاظ طراحی داخلی هم پژو پارس سال‌هاست با داشبورد پژو 405 در بازار حضور دارد که در این اواخر، ایران‌خودرو برای رقابت بیشتر آن در بازار، این بخش از اتومبیل را مورد بازنگری قرار داد. اما از آنجایی که دیگر پژو پارس با گیربکس اتوماتیک تولید نمی‌شود، در زمان عرضه این خودرو هم خبری از داشبوردهای جدید نبود. در 206 سدان هم مورد خاص‌تری در مقایسه با مدل‌هاچ‌بک در داشبورد پیدا نخواهید کرد. اما حجم‌های منطقی که در هماهنگی کامل با طراحی خارجی اتومبیل است، این خودرو را یک سر و گردن بالاتر از پژو پارس قرار می‌دهد. ضمن اینکه به لطف آپشن‌های فراوانی که برای این اتومبیل قابل سفارش است، شما از چراغ‌شوی روی سپر گرفته تا سنسور باران و کروزکنترل می‌توانید امکانات دلخواه‌تان را روی 206 سدان نصب کنید. در این بحث، هیوندای ورنا هم رده پژو پارس است. در فضای داخلی داشبورد ورنا متعلق به 2 دهه گذشته است! گرچه کیفیت قطعات به کار رفته در آن بهتر از 206 سدان و پارس است، اما شما با طراحی نه‌چندان دلچسبی رو به رو هستید. تمامی اینها در حالی است که شما برای خرید ورنا مبلغ بیشتری را هم پرداخت کردید و اتومبیلی که مالک آن هستید، نه تنها از لحاظ ابعاد چندان تفاوتی با 206 سدان ندارد، بلکه حتی در بحث تأمین قطعات هم هزینه‌های نگهداری آن بالاتر است.

    مشخصات فنی
    پژو پارس با موتور مشهور TU5 خانواده پژو همراه با گیربکس 4سرعته اتوماتیک به بازار عرضه شد که از این لحاظ، هیچ تفاوتی با 206 سدان (V9) ندارد. این پیشرانه در دور 5.800 می‌تواند 108 اسب‌بخار نیرو را به محور جلو انتقال دهد و در حالی که گشتاور 142 نیوتن متری آن از دور 4000 در دسترس است، در حدود 13 ثانیه (در شرایط استاندارد) به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. وزن پارس بدون سرنشین و با باک پر سوخت به 1190 کیلوگرم می‌رسد و این در حالی است که 206 سدان کمی بیشتر از 1100 کیلوگرم وزن دارد. همین موضوع باعث می‌شود که با وجود تشابهات فنی، پارس مصرف سوخت بیشتری در مقایسه با 206 سدان داشته باشد. شاید بزرگ‌ترین نقطه ضعف پارس و 206 سدان اتوماتیک، تکان‌های ناگهانی گیربکس در زمان تعویض دنده آنها باشد که نارضایتی اکثر خریداران را به همراه دارد. البته در حالی که در 206 V9 شما هماهنگی خوبی بین موتور و گیربکس را شاهد هستید، در پارس به دلیل وزن بیشتر اتاق، گیربکس در سربالایی‌ها دچار سردرگمی در انتخاب دنده مناسب می‌شود. در طرف دیگر هیوندای ورنا با موتور 1.6 لیتری 102 اسب‌بخار نیرو را توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌دهد و با گشتاور 143 نیوتن‌متری تقریباً عملکردی مشابه با پارس و 206 سدان دارد. اما در نتیجه وزن کمتر (1045 کیلوگرم) شتاب صفر تا 100 کیلومتر 11.3 ثانیه‌ای را در اختیار راننده قرار می‌دهد که بهتر از دو رقیب دیگرش است. در زمینه حجم باک سوخت هم پارس با 70 لیتر گنجایش پتانسیل بیشتری برای سفرهای طولانی دارد. چرا که 206 سدان با 50 لیتر و ورنا با 45 لیتر حجم محفظه سوخت، بیشتر به درد مسافرت‌های نه‌چندان طولانی می‌خورند. البته باید به مصرف سوخت هم توجه داشت که پارس با مصرف ترکیبی 9.1 لیتر در هر 100 کیلومتر بیشتر از 206 سدان (7.3 لیتر) و ورنا (7.8 لیتر) سوخت مصرف می‌کند. در زمینه تجهیزات ایمنی، پارس به غیر از کمربندهای پیش‌کشنده، امکان دیگری در اختیار مالک خود قرار نمی‌دهد. در حالی که در 206 سدان شما با ترمزهای ABS و ایربگ رو به رو خواهید شد که با ورنا تفاوتی ندارد.

    وضعیت بازار
    هیوندای ورنا در زمان عرضه به بازار، علی‌رغم ظاهر قدیمی و امکانات نه چندان به‌روز با قیمتی بیشتر از 206 سدان به فروش می‌رسید. گرچه ورنا در این موارد حرفی برای گفتن نداشت، اما افرادی که برای خرید آن اقدام می‌کردند آنقدر از خودروی خود راضی بودند که آن را بهترین انتخاب می‌دانستند. سواری راحت و نرمی موتور و گیربکس از جمله مزیت‌های این اتومبیل کره‌ای است که آن را در کلاسی بالاتر از 206 سدان و پارس قرار می‌دهد. گرچه به دلیل فضای کم نمی‌توان تجهیزات زیادی را در حین سفر به همراه داشت، اما راحتی سیستم تعلیق باعث می‌شود تا ایراداتی چون نفوذ صدای پیشرانه به درون اتاق را فراموش کرده و سفر خوبی را به همراه خانواده تجربه کنید. ورنا با اینکه سال‌ها از حضورش در بازار داخلی خودروی کشور گذشته است، اما هنوز هم یک انتخاب خاص برای افرادی که مایلند برندی متفاوت سوار شوند، به شمار می‌رود. البته قیمت غیرمنطقی آن یکی از نقطه ضعف‌هایی است که آن را در بازار دست دوم‌ها با مشکل مواجه می‌کند و البته نباید از هزینه‌های بالای نگهداری آن هم گذشت. در مقابل 206 سدان به لطف قطعات مشترک با 206 تیپ6 از فراوانی قطعه بیشتر برخوردار است که می‌تواند یک نقطه قوت برای آن باشد. اما همچنان کمبود فضای داخلی یکی از مواردی است که خانواده‌های پرجمعیت نمی‌توانند آن را به عنوان خودروی خانواده خود انتخاب کنند. البته طراحی مناسب یکی از عامل‌هایی است که باعث می‌شود خانواده‌های جوان به سراغش بروند، اما هزینه‌های نگهداری آن خصوصاً در زمینه گیربکس چندان پایین‌تر از ورنا نیست. در مورد 207i همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم ذکر شد، به دلیل‌ هاچ‌بک‌بودنش مشتریان خاص خود را دارد. اما نباید فراموش کرد که شما با اتومبیلی رو به رو هستید که نه تنها لوازم یدکی آن ارزان‌قیمت نیست، بلکه برای نمونه، سپر جلوی آن قیمتی فراتر از 800 هزار تومان دارد! در بحث هزینه اما پارس اصطلاحاً کم خرج‌تر از خودروهای فوق است؛ چرا که به دلیل وجود قطعات مشابه بدنه با پارس معمولی و قیمت پایین لوازم یدکی آن، این اتومبیل یک سر و گردن بالاتر از رقبای خود دیده می‌شود. ضمن اینکه فضای داخلی بیشتر و فاصله محورهای طویل‌تر باعث شده تا پارس بیشتر از 206 سدان و ورنا نقش یک خودروی خانواده را ایفا کند. اما در بازار دست دوم‌ها، خریداران با احتیاط به این خودرو نگاه می‌کنند. در حالی که 206 سدان اتوماتیک بازار دست دوم بهتری در مقایسه با پارس و ورنا دارد، این دو خودرو به ترتیب با مزیت‌های فضای کارآمدتر و راحتی بیشتر به دنبال مشتریان خود هستند. در مجموع، پارس اتوماتیک خودروی مناسبی برای یک خانواده ایرانی به شمار می‌رود که می‌تواند به خوبی تمام نیازهای آنها را برآورده کند. اما نباید از 206 سدان و ورنا غافل شد که در ازای مبلغ پرداختی، به ترتیب آپشن‌ها و آسایش بیشتری برای سرنشینان خود فراهم می‌کنند.
    در پایان از آقای "آرین قایی" که خودرو خود را برای برگزاری این بررسی فنی در اختیار تیم ما قرار دادند کمال تشکر و قدردانی را داریم.

    *محمد فتح اللهی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو