فونیکسریمکسبهتام

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خودرو

عصر خودرو : مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خودرو با حضور بیش از ۷۰% سهامداران تشکیل گردید. مهترین مسائل مطرح شده در این مجمع می تواند اضافه شدن محصولات جدید به سبد فروش شرکت شامل خودرو های با برند برلیانس و رنو بی ۹۰ در سال ۱۳۹۴ باشد. این شرکت ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال ۱۳۹۴ زیان انباشته خود را به صفر برساند.

گزارش مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خودرو
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از تامین سرمایه نوین، اطلاعات مربوط به برگزاری این مجمع به شرح زیر می باشد:

    محل برگزاری : ساعت 14 مورخ  14/04/1394 در پژوهشگاه صنعت نفت
    سال مالی 29/12/1393
    خلاصه:
    مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پارس خودرو با حضور بیش از 70% سهامداران تشکیل گردید. مهترین مسائل مطرح شده در این مجمع می تواند اضافه شدن محصولات جدید به سبد فروش شرکت شامل خودرو های با برند برلیانس و رنو بی 90 در سال 1394 باشد. این شرکت ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال 1394 زیان انباشته خود را به  صفر برساند.
    هیات رئیسه مجمع

    رئیس : کبریتی
    ناظر : شجاعی
    ناظر : بادکوبه
    دبیر : کبیری
    مدیرعامل : آقا محمدی
    گزارش هیات مدیره
    در ابتدای جلسه گزارش هیئت مدیره ارائه شده به کدال به صورت یک کلیپ پخش شد.
    بندهای حسابرسی و بحث های مرتبط
    موارد با اهمیت ذکر شده در گزارش حسابرس رسمی پارس خودرو به همراه بحث های صورت گرفته پیرامون آن ها به صورت زیر می باشد:
    ·        با توجه به گزارش حسابرس در سال 1390 نرخ قطعات تندر 90 که توسط شرکت رنو پارس به پارس خودرو فرخته می شود افزایش نرخ پیدا کرد اما با توجه به صورت های مالی در سال های 1391 و 1392 شرکت پارس خودرو قطعات خریداری شده تندر 90 با نرخ های قبل از افزایش نرخ ثبت شده است. با توجه به توضیحات مدیرمالی شرکت به دلیل اینکه افزایش نرخ فروش خودروی تندر90 به دلیل فشار مراجع قانونی قیمت گذاری امکان نداشت شرکت نیز افزایش نرخ قطعات شرکت رنوپارس را قبول نداشته و آن ها را با نرخ قبلی به ثبت رسانیده است.
    سوال و جواب
    با توجه به سوال های مطرح شده و پاسخ هیئت رئیسه می توان به موارد با اهمیت زیر اشاره کرد:
    نماینده سازمان بورس اوراق بهادار بابت قابلیت اتکای اطلاعات ارائه شده توسط شرکت اعتراض کردند به این صورت که شرکت برای بودجه سال 1393 از 14 ریال سود به ازای هر سهم به زیان 518 ریالی به ازای هر سهم رسیده است. به عبارتی اگر سرمایه گذاری به اتکای سودی که شرکت پیش بینی کرده است سهم را خریده باشد زیان بالایی را متحمل شده است. در پاسخ بیان شد که در بهمن ماه سال 1392 به طور رسمی تحریم خودروسازی ایران برداشته شد، شرکت نیز در انتهای سال 1392 بودجه سال 1393 را تهیه کرده است. اما به مرور زمان  متوجه شدند که شرکت های نیسان و رنو که پارس خودرو، خودرو های آن ها تولید می کند با کشور ایالات متحده همکاری داشته و حاضر به عقد قرارداد جدید با شرکت پارس خودرو نبودند که این باعث شد فروش خودروهای با حاشیه سود بالای شرکت امکان پذیر نباشد. بنابراین زمانی که شرکت متوجه شد نمی توان از طریق این شرکت ها تامین قطعات کند بودجه سال 1393 خود را تعدیل منفی داد.
    سوال دیگر نماینده بورس اوراق بهادار بابت مطالبات پارس خودرو از شرکت سرمایه گذاری سایپا بود. با توجه به صحبت های ایشان شرکت پارس خودرو از شرکت سرمایه گذاری سایپا 240 میلیارد تومان طلب دارد که طی دوره مالی 1393 تنها 92.6 میلیارد تومان آن را وصول کرده است. این در حالی است که شرکت به دلیل کمبود نقدینگی 700 میلیارد تومان از بانک تامین مالی کرده است که هزینه بهره ی 26 درصدی داشته و هزینه مالی بالغ بر 200 میلیارد تومان به شرکت متحمل کرده است. مدیر مالی شرکت پاسخ دادند که طی قراردادی که شرکت پارس خودرو با شرکت سرمایه گذاری سایپا بسته قرار شده است پارس خودرو بابت تولید پراید 2 برابر اجرت آن را از این شرکت دریافت کند. به عبارتی علاوه بر اجرت پراید به همان میزان بابت مطالبات این شرکت دریافت شود تا حساب آن تسویه گردد.
    از سوالات مهم مطرح شده چگونگی رفع زیان انباشته توسط شرکت می باشد. با توجه به پاسخ های داده شده، شرکت پارس خودرو طرح های تولید خودرو های با برند برلیانس و بی 90 رنو را تکمیل کرده است. به طوری که برلیانس در اردیبهشت ماه امسال به تولید انبوه رسیده است. با فروش این محصولات که حاشیه سود بالایی نسبت به محصولات و شرکت های دیگر دارند انتظار می رود که تا سال 1397 معادل 670 میلیارد تومان سود عاید شرکت شود که زیان انباشته را تقریبا به صفر خواهد رساند. با توجه به صحبت های مدیرعامل شرکت سود مشارکت تندر 17% و سود مشارکت مابقی خودرو ها 19% خواهد بود که از دیگر خودرو ساز ها بالاتر می باشد.
    در مورد برنامه های شرکت در صورت برداشته شدن تحریم ها سوال شد، هیئت مدیره پاسخ داد که شرکت در حال حاضر با بسیاری از شرکت های خارجی مذاکره کرده است. همچنین بیشترین حاشیه سود محصولات شرکت مربوط به خودروهای با برند نیسان و رنو می باشد که با برداشته شدن تحریم ها تولید و فروش این محصولات بیشتر شده و سودآوری شرکت را بالاتر خواهند برد
    در مورد امکان همکاری شرکت با شرکت های امریکایی سوال شد که مدیرمالی شرکت پاسخ داد پارس خودرو پیش از انقلاب متعلق به شرکت جنرال موتورز امریکا بوده است و آن ها حاضر به همکاری با این شرکت می باشند. مذاکرات انجام شده است ولی به قطعیت نرسیده است.
    باتوجه به صحبت های مدیرعامل شرکت پارس خودرو اجرت تولید پراید برای این شرکت در سال 1393 به مبلغ 1.9 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
    کبریتی نایب رئیس هیئت مدیره شرکت از سهامداران دعوت کرد که پس از ماه رمضان میتوانند از کارخانه شرکت دیدن کنند. قرار شد که تاریخ بازدید در کدال ارائه شود.

    سود نقدی
    با توجه به زیان انباشته شرکت سود نقدی به تصویب نرسید
    سایر مصوبات
    تصویب صورت های مالی
    تعیین سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس رسمی
    روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی
    حق حضور اعضای هیئت مدیره 840 هزار تومان
    پاداش هیئت مدیره نیز مانند سود نقدی تصویب نشد.

    جمع بندی
    همانطور که در صورت های مالی شرکت قابل مشاهده است این شرکت در ترازنامه خود زیان انباشته ای بالاتر از میزان سرمایه آن ثبت کرده است. اما در مجمع برگزار شده از بالاتر رفتن فروش شرکت با اضافه شدن خودرو های برلیانس و بی 90 صحبت شد که تا حدودی سهامداران را به سود دهی این شرکت امیدوار کرد. البته لازم به ذکر است که برداشته شدن تحریم ها می تواند تاثیر بالایی بر سودآوری شرکت داشته باشد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط