فونیکسریمکسبهتام

مترو هشتگرد - تهران روی ریل وعده‌ها پیش می‌رود

عصر خودرو : راه اندازی مترو هشتگرد - تهران به آرزوی دست نیافتنی برای شهروندان هشتگردی تبدیل شده است و همچنان روی ریل وعده ها پیش می رود.

مترو هشتگرد - تهران روی ریل وعده‌ها پیش می‌رود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، شهر جدید هشتگرد که قرار است سرریز جمعیت کلانشهر تهران و کرج را در دل خود جای دهد با مشکلات فراوان و ریشه داری دست به گریبان است که حل آنها، نیازمند توسعه و راه اندازی بخش های مختلف در این شهر جدید است.

    یکی از مهمترین نیازهای شهروندان شهر جدید هشتگرد راه اندازی مترو هشتگرد به تهران است، با راه اندازی مترو زمان سفر به کرج و تهران در شرایط موجود حداقل نیم ساعت کاهش می یابد به همین منظور راه اندازی این پروژه موجب صرفه جویی در زمان و کاهش هزینه حمل و نقل می شود مسئولان امر سال گذشته اعلام کردند در صورت تخصیص اعتبار، فاز یک متروی هشتگرد تا پایان سال 94 به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود.

    این پروژه در حاشیه شمالی آزاد راه کرج - قزوین در فاصله 45 متری از محور قرار دارد طول مسیر این پروژه 26.5 کیلومتر است و در افق سال 1402 برای این پروژه ظرفیت جابجائی 73 هزار  500 نفر مسافر به صورت رفت و برگشت در نظر گرفته شده است.

    راه اندازی خط متروی تهران - هشتگرد، ایجاد زیرساخت هایی مانند آب، برق، گاز و تلفن، افزایش سرانه های تفریحی، خدماتی، آموزشی، تکمیل و تحویل بیش از 50 هزار واحد مسکونی مهر برای ساکنان این شهر جدید تبدیل به آرزوی دست نیافتنی شده است در این خصوص داوود ایمانی یکی از اهالی هشتگرد که برای حضور در محل کار خود هر روز از این شهر به کرج می آید، با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی در کرج اظهار می کند: همه امید ما به راه اندازی متروی تهران، کرج، هشتگرد است بار ترافیکی اتوبان روی دل تک تک اهالی این شهر سنگینی می کند.

    مهری معینی دیگر شهروند هشتگردی می گوید: اگر هنگام غروب کاری فوری برای یکی از ساکنان شهر جدید هشتگرد پیش آید و مجبور شود به تهران برود باید ساعتها ترافیک اتوبان کرج - تهران تحمل کند.

    ین شهروند در ادامه می گوید: بسیاری از شهروندان هشتگردی مجبور هستند در طول روز یا هفته به تهران رفت و آمد کنند این ترددها مستلزم هزینه بسیار است اگر مترو هشتگرد به تهران راه اندازی شود دیگر نیازی نیست که برای رفتن به پایتخت ترافیک سنگین و حتی رفت و آمد به کرج را تحمل کنیم.

    میلاد جهانگیری یکی دیگر از شهروند هشتگردی می گوید: وقتی شهر جدید هشتگرد راه اندازی شد بسیاری از مردم با نظر به اینکه مترو هشتگرد به تهران به زودی راه اندازی می شود در این شهر خانه خریدند برخی از مسئولان هم با این وعده که وقتی مترو راه اندازی شود ارزش افزوده زمین های این شهر افزایش می یابد مردم را ترغیب به خریدن زمین و خانه کردند.

    اینها درددل شهروندانی است که با تمام کمبودهای موجود در شهر هشتگرد جدید، هنوز هم به آینده این شهر امیدوار هستند برای آنکه مشخص شود چقدر ممکن است آرزوهای مردم این منطقه در آینده تحقق یابد، پای صحبت مسئولان می نشینیم.

    محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر با اشاره به ضرورت و اهمیت راه اندازی متروی تهران - هشتگرد بر آینده این شهر جدید گفت: جلسه های زیادی برای بررسی متروی هشتگرد با حضور معاونان رییس جمهور و همچنین وزیر راه تشکیل شده است.

    این مسئول باز کردن بسیاری از گره های کور این شهر را منوط به توسعه حمل و نقل عمومی دانست و گفت: در روند اجرای این پروژه بزرگ و مهم باید به سمتی پیش رفت که حمل و نقل بهینه با هزینه کم، ایمنی بالا و با تعداد جا به جایی زیاد و هدفمند ایجاد شده و به دنبال آن توسعه شهر جدید هشتگرد تحقق یابد.وعده راه اندازی مترو هشتگرد تا پایان سال جاری

    وی ادامه داد: وزن قطارهایی که در این خط تردد خواهند کرد هر کدام برابر یک هزار تن است که عبور آنها در عمق 60 متری لرزه ایجاد می کند و ممکن بود در آینده از قیمت زمین ها و خانه های اطراف ریل به دلیل این لرزش ها کاسته شود به همین منظور تصمیم گرفته شد بخشی از مسیر مترو که در مجاورت منازل مسکونی قرار داشت از روی زمین به زیر زمین منتقل شد.

    کولیوند در ادامه به تقاطع خط متروی تهران کرج، هشتگرد در بعضی نقاط و ایستگاه ها با قطار شهری کرج اشاره کرد و گفت: در مسیر متروی تهران - هشتگرد و قطار شهری کرج در محدوده زیر پل حصارک در کرج دو تونل احداث می شود.

    نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی از قول مساعد مسئولان برای راه اندازی متروی تهران - هشتگرد تا پایان سال خبر داد و افزود: اعتبارت دولتی برای این پروژه کافی نبود، اما قرار است بخشی از این کمبود بودجه از طریق سرمایه گذاری های بخش خصوصی و بخشی دیگر نیز توسط دولت فراهم می شود.

    در ادامه به سراغ مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد رفتیم. محمدرضا توکلی با اشاره به فعالیت خط راه آهن تهران - هشتگرد گفت: روزانه 4 رام قطار از ایستگاه هشتگرد قدیم به سمت تهران می رود و همین 4 رام در این مسیر به صورت برگشتی کار می کنند.

    وی با بیان اینکه تردد در این مسیر حدود یک ساعت طول می کشد، افزود: مبلغ سفر با قطار در این مسیر، یکهزار تومان به ازای هر نفر است. در کنار جا به جایی با قطارهای خطوط راه آهن، از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است که تا پایان امسال متروی هشتگرد به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

    قتصاد هشتگرد با راه اندازی مترو توسعه می یابد

    مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در ادامه از پیشرفت 77 درصدی پروژه متروی تهران - هشتگرد خبر داد و افزود: بنا به تصمیمات مسئولان استان، 2 کیلومتر ابتدایی از سمت کرج به زیر زمین انتقال داده شد که انجام آن کمی روند پروژه را با مشکل مواجه کرد، اما خوشبختانه با هزینه 40 تا 50 میلیارد تومان انجام شد.

    توکلی در ادامه به سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به شهر جدید هشتگرد اشاره کرد و گفت: در این سفر قرار شد که اعتبار 100 درصدی برای متروی تهران - هشتگرد اختصاص یابد اگر این وعده محقق شود، اعتبار دریافتی را برای خرید تجهیزات صرف می کنیم.

    مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با اعلام دعوت از سرمایه گذاران برای ایجاد زیرساخت های این شهر گفت: شهر آماده جذب سرمایه گذار در تمام بخش ها است، زیرا وقتی متروی تهران - هشتگرد راه اندازی شود، دسترسی به پایتخت و کلانشهرها افزایش یافته و هشتگرد جدید محل خوبی برای سرمایه گذاری در استان می شود.

    در ادامه محمد آقایی میبدی سرپرست شهرداری شهر جدید هشتگرد نیز با اشاره به وسعت و افزایش جمعیت این شهر گفت: وجود مسکن مهر و خط متروی تهران - هشتگرد دو مزیت مهم برای توسعه شهر جدید هشتگرد است، زیرا مسکن مهر با افزایش جمعیت موجب جذب خدمات برای شهر می شود و متروی شهر نیز زمینه برقراری ارتباط با دیگر شهرهای کشور را فراهم می کند.

    آقایی میبدی ادامه داد: باید به گسترش زیرساخت ها و امکانات رفاهی بیشتر توجه شود، زیرا امکاناتی مانند تصفیه خانه فاضلاب تنها پاسخگوی جمعیت 50 هزار نفری است و در صورت سرریز شدن جمعیت به شهر جدید هشتگرد در بسیاری موارد با کمبودهای جدی مواجه می شویم.

    عنایت مسئولان به شهر جدید هشتگرد آینده شهر را روشن می کند

    وی با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در شهر جدید هشتگرد گفت: این شهر در مسیر 14 استان کشور قرار دارد، به همین دلیل در طرح جامع پروژه های زیادی مانند بازار ملل یا پروژه ایران باستان در نظر گرفته شده است. شهرداری و شورای شهر کرج نیز از حضور سرمایه گذاران استقبال کرده و اعلام می کند در مواردی ماند پرداخت عوارض یا انجام کارهای اداری با آنها همکاری کند.

    اصغر آقایی عضو شورای شهر جدید هشتگرد بیان کرد: در افق این شهر جمعیت 700 هزار نفری پیش بینی شده است طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان و مسئولان، شهر جدید هشتگرد از ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری برخوردار است، لذا اقدامات بسیار مثبتی در راستای افزایش خدمات شهر می توان انجام داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو