فونیکسریمکسبهتام

گشتی در بازار سیستم‌های امنیتی و دزدگیر خودرو

محافظین نامرئی!

عصر خودرو: بدون هیچ تردیدی مهم‌ترین مسئولیت یک مالک خودرو در قبال وسیله نقلیه خود تامین امنیت کافی وسیله و دور نگه داشتن آن از دست سارقین است، حال چه سارقینی که قصد دزدیدن خود خودرو را دارند و چه افرادی که به وسایل داخل اتومبیل چشم طمع دوخته‌اند. متاسفانه نمی‌توان هیچ گاه از صفر بودن احتمال سرقت خودرو مطمئن بود اما می‌توان تا سر حد امکان ایمنی وسیله نقلیه را بالا برد تا در زمان نبودن راننده درون خودرو، احتمال وقوع سرقت کمتر شود.

محافظین نامرئی!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به محصولات و فناوری‌های موجود در بازار برای دور نگه داشتن وسایل نقلیه از سرقتی بالقوه؛ صنعت دزدگیر که بی‌شک پا به پای صنعت خودرو به پیش می‌رود و کمتر می‌توان ماشینی را پیدا کرد که توسط مالک بدون هیچ وسیله امنیتی و ضدسرقت رها شده باشد.
    لازم به ذکر است از آنجایی که خودرو‌های پیشرفته وارد شده به بازار، خود از سیستم‌های پیشرفته ایمنی اختصاصی شرکت‌های تولید‌کننده بهره می‌برند، در این مقاله از صحبت درباره آنها صرف‌نظر کردیم و به خودرو‌هایی می‌پردازیم که بدون سیستم‌های امنیتی از کارخانه خارج می‌شوند و مالک را مجبور می‌کنند تا وقت و هزینه‌ای را صرف خرید این اقلام کنند؛ محصولاتی که با فناوری‌ها و قابلیت‌های جالب وارد بازار شده‌اند.

    چه کسی چه نوع دزدگیری را نیاز دارد؟

    اساسی‌ترین سؤال در زمان مراجعه به بازار برای خرید دزدگیر تصویری یا غیرتصویری بودن ریموت یا همان کنترل از راه دور است. در این زمان افراد می‌بایست با داشتن اطلاعات قبلی از محل، زمان و طول مدت پارک‌کردن ‌یا خالی ماندن خودرو اقدام به تهیه اقلام مورد نیاز کنند. در اینجا توصیه می‌شود افرادی که دسترسی به پارکینگ شخصی ندارند و یا مجبورند در بازه‌های زمانی بلند‌ یا زمان خلوت‌بودن کوچه و خیابان اقدام به ترک خودرو کنند، روی به دزدگیر‌های تصویری بیاورند؛ وسایلی که روی صفحه LCD آنها هر اتفاقی که برای خودرو افتاده به راننده اعلام می‌شود؛ رویداد‌هایی چون ضربه خوردن به بدنه، باز شدن یا باز ماندن درها و...
    گروه دومی که اقدام به خرید دزدگیر می‌کنند، افرادی هستند که یا دسترسی به پارکینگ امن دارند و یا خودرو همواره در محدوده دیدشان قرار دارد. در این زمان می‌توان برای صرفه‌جویی مالی دزدگیر با ریموت ساده خریداری کرد؛ گرچه در اینجا هم ریموت تصویری یعنی امنیت بیشتر در موارد خاص.

    فناوری‌های قابل دسترسی:

    همانگونه که پیش‌تر نیز گفتیم کمپانی‌های تولید‌کننده دزد‌گیر هر روز برای ماندن در بازار رقابت و جلب مشتری‌های بیشتر به فکر افزودن قابلیت‌ها و اصطلاحا آپشن‌های خاص روی دزدگیر‌های خود هستند که در اینجا برخی از این فناوری‌ها را با معرفی شرکت‌های تولیدی‌شان بررسی می‌کنیم.

    امکانات اختصاصی ماجیکار و ایزی‌کار:

    دزدگیر‌های تولید کمپانی‌های ماجیکار و ایزی‌کار به راننده خود اجازه می‌دهند تا از فواصلی نزدیک به 500 متر خودروی خود را خاموش و یا روشن کنند. در کنار این قابلیت شرکت‌های نام برده فناوری‌ای به نام کار کار را نیز به‌عنوان آپشن روی تولیدات خود ارائه می‌کنند. کار کار عبارت است از سنسوری نصب شده روی شیشه که در زمان برخورد انگشت روی ریموت تولید لرزش می‌کند. به این ترتیب مالک خودرو متوجه می‌شود کسی نزدیک به خودرو با وی کار دارد. این فناوری در زمان‌هایی که خودرو به ناچار در مکان‌های نامناسب پارک شده به کار می‌آید. در کنار این قابلیت‌ها روی گیرنده داخل خودروی این محصولات پورت‌های اضافی وجود دارد که می‌توان از آنها برای ایجاد توانایی‌های جدید استفاده کرد؛ فناوری‌هایی چون بازکننده صندوق عقب و یا روشن کردن کولر و بخاری خودرو از راه دور برای فصول گرم و سرد.

    فناوری‌های قابل دسترسی برای همه دزدگیر‌ها:

    پاور ویندوز:

    بی‌شک همه ما در زمان پیاده‌شدن دغدغه‌هایی مثل باز‌ماندن در و یا پایین بودن شیشه‌ها را داریم. در این زمان می‌توان از تکنولوژی پاور ویندوز سود برد. پاور ویندوز در حقیقت گیرنده‌ای است که روی قفل مرکزی خودرو نصب می‌شود و در زمان قفل شدن ماشین، شیشه‌های برقی را بالا می‌برد (برای در‌هایی که بالابر دستی دارند بلااستفاده است).

    هزینه پاور ویندوز:

    نوع خودرو مدل‌های موجود در بازار قیمت
    دارای 2 در برقی پراید، پیکان و ... 25 هزار تومان
    دارای 4 در برقی 206، پرشیا، سمند و ... 35 هزار تومان

    ایموبلایزر:

    این فناوری معمولا در کارخانه روی خودرو قرار می‌گیرد و  نمی‌توان به طور جداگانه آن را روی خودرو نصب کرد. سیستم ایموبلایزر عبارت است از 2 سنسور جداگانه که یکی روی ورودی سوئیچ قرار می‌گیرد و دیگری روی کلید خودرو. نزدیک نبودن این دو قطعه به هم باعث می‌شود که استارت موتور را روشن نکند، به این ترتیب خودرو تنها با کلید اختصاصی خود باز می‌شود و نمی‌توان روش‌های قدیمی دزدی را روی آن پیاده کرد.

    GPS:

    یکی از پیشرفته‌ترین و جدید‌ترین فناوری‌های موجود در بازار که می‌توان برای امنیت بیشتر خودرو حتی بعد از سرقت احتمالی نیز از آن استفاده کرد. این سیستم متشکل است از یک دستگاه مادر، مخفی‌شده داخل خودرو. این دستگاه از طریق یک کپی از سیم کارت تلفن همراه مالک خودرو محل خودرو روی نقشه را نشان می‌دهد، صحبت‌های درون کابین را شنود می‌کند و توانایی فعال‌سازی دزدگیر را دارد و حتی اطلاعات خودرو را برای مالک به‌صورت SMS می‌فرستد. هزینه نصب چنین دستگاهی با ریموت حدود 620 هزار تومان و بدون ریموت 540 هزار تومان است.

    محافظ ECU:

    این اختراع که حاصل تحقیقات محققان کشور خود ماست و گواهی ثبت اختراع نیز دارد شامل وسیله‌ای شبیه به قفل پدال است که روی ECU قرار می‌گیرد.
    به این ترتیب سیستم کنترل مرکزی خودرو قفل شده و وسیله نقلیه غیر قابل جابه‌جایی می‌شود.

    چشمی جلو داشبورد:

    چشمی جلو داشبورد عبارت است از یک سنسور، استفاده شده روی داشبورد که در زمان خاموش بودن خودرو در صورت پایین بودن شیشه‌ها در صورت ایجاد هر حرکتی داخل اتاق دزدگیر را فعال می‌کند. به این ترتیب کسی نمی‌تواند به وسایل داخل خودرو دسترسی داشته باشد؛ وسیله‌ای که حدود 20 هزار تومان قیمت داشته و هزینه نصبی معادل 10 هزار تومان دارد.

    رله:

    قطع‌کننده برق یا رله در زمان فعال شدن از روی ریموت، برق اصلی خودرو را در زمان فعال شدن دزدگیر قطع می‌کند. به این ترتیب خودرو متوقف شده و خاموش می‌شود. هزینه نصب رله را در جدول زیر می‌بینید.

    خودرو هزینه نصب
    پراید 20 هزار تومان
    405 و پارس 25 هزار تومان
    206 و سمند 30 هزار تومان
    خودرو‌های دیگر مثل MVM و  JACو... 50 هزار تومان به بالا
     

    انواع ریموت:

    ریموت و یا همان دستگاه کنترل از راه دور دزدگیر به نوبه خود انواع مختلفی دارد که بر اساس فناوری مورد استفاده برای برقراری ارتباط با دزدگیر مرکزی و فرکانس به چند دسته تقسیم می‌شود.

    برد تکنولوژی برقراری ارتباط امکانات
    300 متر فرکانس 315، 433 و 330 مگاهرتز قابلیت فعال و غیر فعال سازی دزدگیر از فاصله نزدیک
    200 تا یک کیلومتر فرکانس FM برد بالای دزگیر
    500 متر
     
    بلوتوث
     
    امکان کپی شدن ریموت و نصب کنترل در پارکینگ
     

    برند‌های موجود در بازار:

    در سال‌های گذشته متاسفانه بازار لبریز از محصولات چینی با کیفیت‌های متفاوت شده و حتی برند‌هایی که تا پیش از این توسط کشور‌های دیگر تولید می‌شدند، حالا نمونه چینی خود را در بازار می‌بینند که با قیمتی کمتر در اختیار خریدار قرار گرفته. پیدا کردن نمونه‌های اصلی به همین دلیل کاری سخت است که حتی در صورت توفیق نیز با قیمتی بسیار غیرمنطقی به فروش می‌رسند. در زیر نگاهی می‌اندازیم به برند‌هایی که این روز‌ها بیشترین خواهان و خریدار را دارند.


     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط