فونیکسریمکسبهتام

بررسی حوادث ترافیکی در جاده ها؛

راه‌های غیر استاندارد فرصت جبران اشتباه را نمی دهند

عصر خودرو : در حالیکه سهم عامل انسانی در سوانح رانندگی بالا است اما جاده های غیراستاندارد هم فرصت جبران اشتباه را به رانندگان نمی دهند و عامل بسیاری از تلفات رانندگی شناخته می شوند.

راه‌های غیر استاندارد فرصت جبران اشتباه را نمی دهند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، این دهه از سوی سازمان ملل متحد با عنوان دهه ایمنی راه ها نامگذاری شده است چرا که هرسال 5 میلیون نفر بر اثر سوانح رانندگی در  دنیا جان خود را از دست می دهند.

    بر این اساس، کشورهای مختلف جهان موظف هستند با بررسی دقیق علت تصادفات جاده‌ای و بررسی میزان تاثیرگذاری راننده، جاده، وسیله نقلیه و محیط شرایط را به دقت بررسی کنند. در واقع کشورها باید با بررسی این عوامل، استانداردهای موجود را افزایش داده و زمینه کاهش سوانح رانندگی را فراهم کنند.

    بر اساس تحقیقات به عمل آمده از سوی کارشناسان اداره راهور پلیس راهنمایی و رانندگی، در سال 93 نزدیک به 156 هزار تصادف در جاده‌های کشور به ثبت رسید که از این رقم 54 هزار مورد تصادف که نزدیک به یک سوم کل تصادفات می شود ناشی از مشکلات جاده ای است.

    هرچند که آمارها سهم 52 درصدی را برای عوامل انسانی قائل است اما اگر جایزالخطا بودن انسان ها در نظرگرفته شود، موضوعاتی مانند ایمنی خودروها، جاده ها و طراحی مناسب آنها، سهم بالایی را در کنترل تصادفات به خود اختصاص می دهد.

    این موضوع به خصوص در حمل ونقل برون شهری بیشتر خودنمایی می کند، بطوریکه عمده سوانح جاده ای اخیر در مسیرهای پرخطر اتفاق افتاده که شیب جاده، کنترل وسیله نقلیه را از اختیار راننده خارج کرده است.

    در واقع وقتی راننده ای با خستگی و خواب آلودگی در پشت فرمان یک اتوبوس قرار می گیرد و در هنگام شب رانندگی می کند، اگر در شرایط استاندارد جاده ای قرار بگیرد احتمال تصادف بسیار کاهش می یابد هرچند که نمی توان عامل انسانی را در این موادر نادیده گرفت.

    براین اساس، اغلب جاده‌ها و راه‌های کشور ما در مناطق کویری، جنگلی و کوهستانی قرار گرفته اند که ایرادهای جدی در طراحی و ساختار دارند ضمن آنکه در سال های گذشته هم به موضوع نگهداری از راه ها بی توجهی شده و اعتبار این بخش به شدت کاهش یافته است بنابراین راه های کشور به خصوص در استان های محروم نیازمند تغییر در زیرساخت ها است.

    کارشناسان معتقدند که نباید جزای یک اشتباه رانندگی، مرگ باشد بنابراین جاده ها باید با ساختاری که دارد، فرصت جبران اشتباه را به راننده بدهد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو