فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان پس از تحریم‌ها مطرح کردند

ایران به قطب مهندسی و طراحی خودرو تبدیل می‌شود

عصر خودرو : کشور ما با داشتن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان مستعد تبدیل شدن به قطب مهندسی و طراحی خودرو است.

ایران به قطب مهندسی و طراحی خودرو تبدیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، در این بین لغو تحریم‌ها بستر مناسبی را برای خودروسازان داخلی فراهم خواهد کرد زیرا با سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی،فناوری‌های جدید وارد کشور شده که در نهایت فرصت مناسبی برای طراحی‌های جدید که منجر به تولید خودروهای کیفی می‌شود، فراهم خواهد کرد. در این بین به نظر می‌رسد، بهره‌گیری مطلوب از ظرفیت‌ها و توانایی‌های کشور، موضوعی است که در مسیر رشد صنعت خودرو در سطح جهانی باید بیش از پیش موردتوجه قرار گیرد. از طرفی نیز به گفته کارشناسان، در شرایط پس از تحریم با سیاستگذاری مناسب و توجه ویژه به شروط قراردادهای خودروسازان ایرانی با شرکای خارجی، می‌توان بستر مناسبی برای تبدیل ایران به قطب مهندسی و طراحی خودرو فراهم کرد.

    لزوم قراردادهای همه‌جانبه با خودروسازان خارجی
    ایران ظرفیت بالقوه تبدیل شدن به قطب طراحی و مهندسی در صنعت خودرو را دارد زیرا از امکانات و قابلیت‌های زیادی مانند منابع زیرزمینی، مواد پتروشیمی، محصولات نفتی و محصولات فلزی برخوردار است. از طرفی نیز نیروی تحصیلکرده و ماهر به اندازه کافی در کشور وجود دارد که هزینه این نیروی انسانی نیز نسبت به کشورهای پیشرفته پایین است و این عامل هم یکی دیگر از مزیت‌های کشورمان برای تبدیل شدن به قطب مهندسی و طراحی خودرو به شمار می‌آید. عضو شورای سیاستگذاری صنعت خودروی کشور با بیان این مطلب در گفت‌وگو با صمت خاطرنشان کرد: با توجه به قدمت 40ساله صنعت خودرو کشور و منابعی که در داخل وجود دارد، ایران مستعد تبدیل شدن به قطب طراحی و مهندسی خودرو است ولی تحقق این امر نیاز به سیاستگذاری و سرمایه‌گذاری دارد. آرش محبی‌نژاد تصریح کرد: برای تبدیل صنعت خودرو به قطب مهندسی و طراحی خودرو نکته قابل‌توجه این است که تیراژ تولید باید به اندازه‌ای باشد که هزینه‌های طراحی و نوآوری را پوشش دهد و تولید باید در مقیاس جهانی انجام شود.وی در ادامه عنوان کرد: با اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، تعامل با سایر کشورها به حالت عادی برمی‌گردد، بدین ترتیب امکان تیراژ تولید بالا در کشور فراهم می‌شود و می‌توان به سمت تولید خودرو با تیراژ اقتصادی حرکت کرد.
    به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور بعد از اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها برای تبدیل ایران به قطب مهندسی و طراحی خودرو باید شروطی را در ارتباط با خودروسازان خارجی مدنظر قرار داد.وی معتقد است حفظ منافع ملی ایران نکته‌ای است که بعد از لغو تحریم‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و یکی از شروط کشور ما در ارتباط با شرکای خارجی باید ساخت و تولید قطعات در داخل باشد. بنابراین قطعات خودروهایی که در ایران با هدف صادرات تولید می‌شوند، باید داخلی‌سازی شود یا حداقل قطعاتی که دارای مزیت نسبی بالایی هستند در ایران تولید شوند.محبی‌نژاد افزود: بعد از تحریم‌ها قراردادهایی که با خودروسازان خارجی بسته می‌شود، باید همه‌جانبه و کامل باشد. یعنی در این قراردادها تنها مشارکت در تجهیزات و خط تولید درنظر گرفته نشود بلکه مشارکت در بخش‌های مهندسی، نوآوری، تقویت توان طراحی و ارتقای تحقیق و توسعه نیز درنظر گرفته شود.

    کم‌کاری‌های گذشته جبران شود
    ایران از نظر تجربیات و جایگاهی که در صنعت خودرو در سطح منطقه و جهان برخوردار است، این قابلیت را دارد که به قطب طراحی و مهندسی خودرو تبدیل شود. از طرفی هم توان خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی به اندازه‌ای است که این امر محقق شود. رییس انجمن قطعه‌سازی کشور با بیان این مطلب در گفت‌وگو با صمت تاکید کرد: برای اینکه ایران به قطب طراحی و مهندسی خودرو تبدیل شود، باید از تجربه کشورهایی که در این زمینه متخصص هستند، به نحو مطلوب استفاده کنیم و با بستن قرارداد با متخصصان خارجی در مسیر طراحی خودروهای جدید و به روزحرکت کرد.محمدباقر رجال اظهار کرد: تربیت و آموزش مدیران و کارکنان یکی از دستاوردهایی است که صنعت خودرو کشورمان به‌دست آورده است، بنابراین با داشتن چنین مدیران و کارکنان متخصص، خودروسازی کشور می‌تواند در مسیر رشد حرکت کند.رجال تصریح کرد: بعد از تحریم‌ها نقل و انتقالات پولی به راحتی انجام می‌شود، بنابراین باید کم‌کاری‌های گذشته جبران شود و از تمامی این فرصت‌ها برای رشد و پا گرفتن این صنعت استفاده کرد.

    همکاری با اسپانیایی‌ها پس از تحریم
    درحال‌حاضر در کشور تعداد نیروی انسانی ماهر و متخصص فارغ‌التحصیل زیاد است و از طرفی هم تجربه‌های چشم‌گیری در صنعت خودرو وجود دارد. بدین ترتیب ایران این قابلیت را دارد که به قطب طراحی و مهندسی خودرو تبدیل شود. عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازی کشور با بیان این مطلب در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: برای تبدیل شدن ایران به قطب مهندسی و طراحی خودرو باید با شرکت‌های بزرگ خارجی که در زمینه طراحی خودرو متخصص هستند، همکاری کرد.محمدرضا نجفی‌منش در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال شرکت فرانسوی رنو کار طراحی خودرو را با کمک مهندسان هندی انجام داد و تولید خودرو سمند نیز در کشور با مشارکت خارجی‌ها انجام شد، بنابراین با داشتن عزم جدی و همچنین همکاری با شرکای خارجی این امر تحقق‌پذیر است.
    نجفی‌منش تاکید کرد: به جای اینکه خودرو خارجی وارد کشور شود، باید خودروسازان خارجی به کشور وارد شوند تا بتوان با همکاری و مشارکت آنها به طراحی و تولید خودرو در کشور پرداخت و همچنین به جای اینکه قطعات خارجی وارد کشور شود، قطعه‌سازان خارجی به کشور وارد شوند تا با همکاری آنها قطعات داخلی تولید کنیم.به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازی کشور، استارت شروع همکاری با خودروسازان اسپانیایی نیز بعد از لغو تحریم‌ها زده می‌شود و با اجرای توافق هسته‌ای می‌توان با این خودروسازان همکاری‌های گسترده‌ای داشت.  براساس این گزارش، ایران با داشتن منابع زیرزمینی فراوان و نیروی انسانی کارآمد این قابلیت را دارد که به قطب مهندسی و طراحی خودرو تبدیل شود، بدین ترتیب بعد از تحریم‌ها با جلب سرمایه‌گذاری خارجی، انتقال دانش فنی و ورود تجهیزات و فناوری‌های جدید به کشور و همچنین با تعامل و مشارکت با خودروسازان بزرگ جهانی و بهره‌گیری از تجربیات این متخصصان می‌توان در زمینه تحقق این امر حرکت کرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو