فونیکسریمکسبهتام

آموزش فرهنگ ترافیک حلقه‌ای مفقوده در زنجان

عصر خودرو : با وجود اهمیت آموزش فرهنگ ترافیک، این موضوع هنوز در استان زنجان به عنوان امری ضروری و مهم مورد توجه مسئولان استان زنجان قرار ندارد.

آموزش فرهنگ ترافیک حلقه‌ای مفقوده در زنجان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس،  روزانه هزاران خودرو توسط شرکت‌های ساخت خودرو در جهان ساخته و وارد بازارهای فروش می‌شود.

    خودروهایی که با هدف تسهیل رفت و آمد و سرعت بخشیدن به سفرها ساخته شده این روزها چهره ساده خود را از دست داده و هر روزه با تکنولوژی‌های جدیدتری وارد بازار می‌شود.

    خودرو مانند بسیاری دیگر از ابزارهای ساخته دست بشر امروزه به یکی از ملزومات بشر تبدیل شده و  تسهیلگر زندگی است، همانقدر که می‌تواند سودمند باشد می‌تواند اثرات منفی را به دنبال داشته و خطرات بیشماری داشته باشد. خطراتی که گاهی جان افراد را به مخاطره می‌اندازد.

    این روزها یکی از مهم‌ترین ملاک‌های افراد برای انتخاب خودرو میزان ایمنی این ارابه‌های آهنی است. هر روز که شرکت‌های بزرگ ساخت خودرو ماشین‌های جدید خود را به نمایش می‌گذارند از یک آپشن ایمنی خودرو نیز رونمایی می‌کنند.

    از اختراع کمربند ایمنی تا ترمز‌های ABS و کیسه‌های هوای تعبیه شده در خودروها همگی با هدف ایمنی در مقابل حوادث در نظر گرفته شده است. اما سوال اصلی این است که ایمنی پیاده‌ها در این میان چه می‌شود؟

    از روزهای نخست اختراع خودرو و از روزی که در نخستین تصادف رانندگی بر اثر عدم کنترل خودرو به دلیل کار نکردن ترمز عابر پیاده‌ای جان خود را از دست داد، دغدغه اصلی بسیاری از متخصصان ایمنی و راه کاهش تلفات عابران پیاده در تصادفات شد.

    همه اذعان دارند که نمی‌توان با ابزارهای فیزیکی و ایمنی عابران پیاده را در مقابل حوادث جاده‌ای مصون نگاه داشت و کاهش تلفات رانندگی منوط به آمادگی ذهنی عابرین پیاده و نحوه رفتارهای ترافیکی آنان با خودروها است. هر چه به عابران پیاده بیش از پیش در زمینه رفتار درست ترافیکی آموزش داده شود به همان میزان ایمنی این افراد تامین می‌شود.

    *آموزش ترافیک از سنین پایین به کودکان

    همه متخصصان و صاحب نظران عرصه امور تربیتی و روانشناسی آموزش از سنین پایین را برای نهادینه کردن و فرهنگ‌سازی در زمینه موضوعات مختلف پذیرفته‌اند و این موضوع نیز باعث شده است آموزش فرهنگ ترافیک از سنین پایین در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد.

    مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: طرح‌های مختلف آموزش‌ ترافیکی به کودکان در زنجان اجرا می‌شود.

    حسین مولایی با بیان اینکه کودکان به عنوان عابران پیاده و سرنشینان خودروها آموزش می‌بینند، تصریح کرد: آموزش‌های ترافیکی به کودکان زنجانی به صورت غیرمستقیم ارائه داده می‌شود.

    وی با اشاره به فعالیت سه پارک ترافیک در استان زنجان اضافه کرد: این مراکز در شهرستان‌های ابهر، خرم‌دره و زنجان قرار دارد.

    مسئول اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان زنجان با بیان اینکه پارک ترافیک شهرستان زنجان فعالیت موثری در آموزش‌های عملی ترافیک دارد، تاکید کرد: این پارک سالانه آموزش جمعیت قابل توجهی از دانش‌آموزان را بر عهده دارد.

    *طرح همیار پلیس تمرینی برای آینده

    طرح همیار پلیس چند سالی است که در کشور اجرایی می‌شود، طرحی که با همه کمی‌ها و کاستی‌های خود در زمینه فرهنگ‌سازی بسیار موفق جلوه‌ کرده و یکی از برندهای برتر فرهنگ‌سازی در کشور محسوب می‌شود.

    در این طرح کودکان به عنوان یک پلیس در محیط خانواده و جامعه درگیر موضوعات قوانین راهنمایی و رانندگی و ایمنی می‌شوند. این طرح شرایط را برای ایجاد تفکر لزوم رعایت قوانین در بین نسل آینده کشور فراهم کرده است.

    *آموزش مستمر شرط موفقیت در فرهنگ‌سازی

    چندی پیش طرحی با عنوان «شهر من ایمن است» در استان زنجان با هدف آموزش ترافیک به کودکان زنجان برگزار شد.

    طرحی مشترک که بین شهرداری، آموزش و پرورش، راهنمایی و رانندگی و بهزیستی استان زنجان و در آن 2 هزار کودک 4 تا 6 ساله آموزش‌های ترافیکی را طی دو روز آموزش دیدند تا رفتار صحیح در سطح شهر را بیاموزند. طرحی که با اقبال خوبی از سوی مهدهای کودک مواجه شد و 20 مهد کودک زنجان در این طرح حضور یافتند.

    معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری زنجان نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران از ادامه طرح‌های آموزشی توسط شهرداری زنجان خبر داد.

    سید سعید صفوی با بیان اینکه صرف هزینه در آموزش‌‌های شهروندی نوعی سرمایه‌گذاری است، تاکید کرد: شهروند آگاه نسبت به وظایف و حقوق خود در مباحث شهروندی هزینه کمتری بر دوش نهادها به ویژه شهرداری می‌گذارد.

    *پارک‌های ترافیک زنجان در انتظار همکاری دستگاه‌ها

    از دیگر طرح‌های که می‌تواند تاثیر بسزایی در ‌آموزش‌های ترافیکی داشته باشد دایر کردن پارک‌های ترافیکی در شهرها است، پارک‌های ترافیک شهر کوچک شده‌ هستند و کودکان در آن همراه با بازی آموزش‌های ترافیکی را نیز می‌آموزند.

    با وجود فعالیت موثر پارک ترافیک شهرستان زنجان واقع در کانون ملی تربیتی و فرهنگی سهروردی استان زنجان در زمینه آموزش‌های ترافیکی این پارک به تنهایی از عهده برآوردن نیاز استان برنیامده و لزوم تاسیس و گسترش این پارک‌ها در شهرستان‌ها موضوعی ضروری است.

    در شهرستان‌های ابهر و خرمدره نیز با وجود پارک‌های ترافیکی به دلیل عدم هماهنگی و همکاری دستگاه‌ها در زمینه ساماندهی این پارک‌ها استفاده مطلوب از زیرساخت‌ها نشده و کودکان بهره کافی را از این امکانات نمی‌برند.

    بی‌شک هزینه‌هایی که امروز صرف آموزش ترافیکی به کودکان می‌شود در سال‌های آتی نتیجه داده و این کودکان هستند که در آینده به عنوان رانندگان و عابران پیاده از این آموزش‌ها بهره برده و موجب کاهش تلفات رانندگی ناشی از خطاب انسانی می‌شوند.

    رئیس کانون ملی تربیتی و فرهنگی سهروردی استان زنجان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: به طور میانگین سالانه 5 هزار دانش‌آموز زنجانی با حضور در پارک ترافیک سهروردی آموزش‌های ترافیکی می‌بینند.

    اکبر تقی‌لو با اشاره به اینکه پارک ترافیک سهروردی زنجان با تلاش اداره حمل و نقل پایانه‌های استان زنجان و آموزش و پرورش استان زنجان احداث شده است، تصریح کرد: طرح ساخت بوستان ترافیک زنجان در سال 89 داده شده و در سال 91 به بهره‌برداری رسیده است.

    وی با بیان اینکه سالانه دانش‌آموزان مقطع دوم ابتدایی در بوستان ترافیک آموزش‌های لازم را دریافت می‌کنند، عنوان کرد: این آموزش‌ها در دو قالب آموزش‌های عملی و نظری به دانش‌آموزان ارائه داده می‌شود.

    رئیس کانون ملی تربیتی و فرهنگی سهروردی استان زنجان با بیان اینکه دانش‌آموزان شهری جامعه هدف آموزش های ترافیکی هستند، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان نواحی یک و 2 در این طرح زیر پوشش آموزش‌های مربیان قرار می‌گیرند.

    شایان ذکر است، بخش قابل توجهی از معلولیت‌ها ناشی از سوانح رانندگی بوده و با پیشگیری از وقوع تصادفات می‌توان بخش قابل توجهی از آمار معلولیت ناشی از سوانح را کاهش داد و امید می‌رود مسئولان استانی پیش از اینکه دیر شود در اندیشه برنامه‌ریزی منسجم برای آموزش‌های ترافیکی به نسل آینده باشند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو