فونیکسریمکسبهتام

مسیری که از تبریز به مرگ میرسد

۹۱ کیلومتر رانندگی در وحشت

عصر خودرو : جاده غیراستاندارد و باریک «اهر - تبریز» یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور است که در بیشتر ماه‌های سال شاهد تصادف‌های مرگ‌بار در این محور هستیم تا حدی‌که این جاده به کابوس اهالی تبدیل شده است.

۹۱ کیلومتر رانندگی در وحشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، جاده‌ای که شهرستان 150 هزار نفری اهر را به تبریز می‌رساند، در سال حدود 300 کشته می‌دهد. اگر بپذیریم که سالانه نزدیک به 25 هزار نفر در حوادث جاده‌ای کشورمان کشته می‌شوند پس اهر با جمعیتی معادل 2 دهم درصد کشور تقریبا یک درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است و این یعنی فاجعه؛ و سهم مسئولان در این فاجعه وعده‌های بی‌پایان و بدقولی‌های مکرر برای بهبود شرایط مسیری است که رانندگان به آن «جاده وحشت» می گویند.

    به اذعان بسیاری از مسئولان و فعالان حمل و نقل، جاده تبریز - اهر از پرترددترین محورهای مواصلاتی منطقه است که به دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیت کالا و ارتباط برون مرزی با جمهوری آذربایجان یکی از با اولویت‌ترین محورهای حمل و نقلی در شمال غرب کشور برای توسعه و تبدیل شدن به بزرگراه به شمار می‌رود.

    هر چند این جاده محور رفت و آمد ساکنان و فعالان اقتصادی و صنعتی بیش از 15 شهر شمال شرق آذربایجان شرقی محسوب می‌شود اما نبود ظرفیت این جاده برای تحمل چنین بار ترافیکی در کنار مشکلات فنی و ساختاری، آن را به جاده ای مرگبار و مسلخ خیل مسافرانی تبدیل کرده است که روزانه از این محور تردد می کنند و تمام این موارد لزوم اتمام بزرگراه اهر – تبریز را برای کاهش سوانح و خسارات جانی و مالی به وضوح آشکار و ضروری می سازد.

    متاسفانه بزرگراه شدن این جاده تنگ و باریک 91 کیلومتری که بیشتر رانندگان از آن با عنوان «جاده مرگ و وحشت» یاد می‌کنند، چندین سال است در دام کمبود اعتبار گرفتار شده و شمار حوادث رانندگی در آن به حدی رسیده که مردم منطقه و به خصوص رانندگان نسبت به این وضعیت ناراضی هستند.

    لازم به ذکر است این جاده کم عرض که در بیشتر قسمت‌ها محروم از علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی است، در روزهای تعطیل سال مملو از خودرو می‌شود و تردد در محور کند و در صورت بروز تصادف تا ساعت‌ها عبور و مرور متوقف می‌شود و کافی است تا در یکی از ایام تعطیل سال گذرتان به جاده اهر - تبریز بیافتد تا با گرفتار شدن در ترافیک چند کیلومتری طعم تنها یک روز سردرگمی و اتلاف زمان و هزینه و مهمتر از همه تحمل فشارهای عصبی را در جاده وحشت آذربایجان شرقی تحربه کنید.

    نگاهی گذرا به پروژه 7 ساله بزرگراه اهر – تبریز

    بزرگراه اهر ـ تبریز در شهریور 1387 برای ساخت در سه فاز توسط نماینده سابق مردم اهر و هریس در مجلس کلنگ خورد و وعده ها حاکی از این بود که در نوروز سال 89 بزرگراه مذکور که تنها 91 کیلومتر طول دارد، به بهره برداری می رسد.

    در آن روزها قرار بر این بود که این بزرگراه در سه قطعه و از اهر تا گویجه بل، از گویجه بل تا خواجه و از خواجه تا تبریز ساخته شود و جایگزین جاده خطرناک تبریز – اهر شود.

    زمان به سرعت پیش رفت تا اینکه سال 89 نیز فرا رسید و باز خبری از اتمام احداث این بزرگراه نشد، پیشرفت فیزیکی پروژه بسیار کم بود و مردم نیز به شدت از وضعیت موجود جاده غیراستاندارد اهر – تبریز ناراضی بودند.

    طبق عادت مسئولان، این بار معاون عمرانی استاندار وقت آذربایجان شرقی وعده جدیدی از افتتاح کامل پروژه در سال 90 داد ولی با وجود افزایش تعداد کشته‌های تصادفات این محور، همچنان خبری از تخصیص بودجه یا واگذاری طرح به پیمانکار نبود.

    21 مرداد 91 فرا رسید و زلزله‌ای شدید اهر و ورزقان را تکان داد تا جاده تبریز – اهر به عنوان اصلی ترین محور مواصلاتی مردم به شهرهای زلزله زده مورد استفاده قرار گیرد و با شروع سفرهای مردم برای کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله و نیز حمل میلیون‌ها تن مصالح ساختمانی برای بازسازی مناطق آسیب دیده، کیفیت جاده پایین آمد و مسئولان را مجاب کرد که فکری اساسی برای اتمام بزرگراه تبریز - اهر بیندیشند

    زلزله شدید 21 مرداد 91 در شهرستان های اهر، ورزقان و هریس با وجود تمام خسارات و بار اندوه و فشارهای روانی که به مردم منطقه تحمیل کرد اما یک حسن بزرگ داشت و آن اینکه پس از وقوع این زلزله جاده تبریز – اهر به عنوان اصلی ترین محور مواصلاتی مردم به شهرهای زلزله زده تحت آزمونی جدی قرار گرفت و با شروع سفرهای مردم برای کمک رسانی به آسیب دیدگان زلزله و نیز حمل میلیون‌ها تن مصالح ساختمانی برای بازسازی مناطق آسیب دیده، کیفیت پایین جاده نمایان شد و مسئولان را مجاب کرد که فکری اساسی برای اتمام بزرگراه تبریز - اهر بیاندیشند.

    در این میان با سفر رئیس جمهور سابق به مناطق زلزله‌زده بزرگراه اهر- تبریز جزء طرح‌های مهر ماندگار به تصویب رسید و وعده اتمام بزرگراه تا پایان دولت دهم یعنی سال 92 به مردم داده شد و با بودجه‌ای که به این بزرگراه اختصاص یافت، مردم منتظر بودند تا با اتمام دولت دهم شاهد بهره‌برداری از این بزرگراه باشند ولی این امر بازهم محقق نشد و قیچی و روبان افتتاح به دولت یازدهم رسید و کمبود بودجه عمومی کشور در زمان آغاز بکار این دولت نیز مردم را نسبت به اتمام این پروژه مهم به لحاظ تاثیرگذاری آن بر روند ترافیکی منطقه ارسباران ناامید تر از گذشته ساخت. در صورتی که این پروژه از حیث نیازهای اعتباری و حجم عملیات اجرایی در مقایسه با بسیاری از پروژه های بدون اولویت در حال اجرا در کشور چندان سنگین نیست.

    وعده رئیس جمهور برای اتمام بزرگراه: پایان سال 1395

    ماه‌ها و سال‌ها از وضعیت بلاتکلیفی بزرگراه تبریز – اهر سپری شد تا اینکه مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی اولین مسئولی بود که در دولت یازدهم در سال 93 در خصوص این بزرگراه وعده ‌داد. وی در آن روزها سال 94 را سال اتمام احداث این بزرگراه اعلام کرده بود، موضوعی که با وضعیت بودجه فعلی و نحوه تزریق قطره چکانی اعتبارات به طور حتم این وعده نیز عملی نخواهد شد.

    سفر استانی اخیر رئیس جمهور و هیات دولت یازدهم به آذربایجان‌شرقی باعث شد تا اتمام این بزرگراه دوباره به یکی از تیترهای اصلی رسانه‌های استان تبدیل شود و مسئولان استانی بر ضرورت اتمام هرچه سریعتر این طرح بعداز گذشت سال‌ها تاکید کنند تا اینکه این بار خود رئیس جمهور در دیدار با اقشار مختلف مردم استان وعده‌ای جدید درخصوص این بزرگراه بدهد و اواخر سال 1395 را سال بهره برداری از این پروژه حیاتی اعلام و مسافران خسته از وعده های تکراری و بی سرانجام تکمیل بزرگراه اهر - تبریز را امیدوار کند که این وعده دیگر آخرین پرده از سریال وعده های تحقق رویای مردم شمال آذربایجان‌شرقی برای سفری سلامت و بدون دغدغه از جاده ای باشد که همه ساله جان بسیاری از خویشان و نزدیکان آنها را می ستاند.

    نیاز فوری اهالی برای اتمام بزرگراه اهر - تبریز

    یکی از رانندگان خودرو مسافر کش اهر در گفت وگو با خبرنگار مهر درخصوص وضعیت این جاده گفت: به دلیل شغلی که دارم در بیشتر ایام سال در سفر هستم و با قاطعیت می‌توانم بگویم جاده‌ اهر - تبریز یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور است که در بیشتر روزهای سال مملو از خودرو است و همین مسئله در کنار عرض کم جاده باعث می‌شود تعداد تصادفات در این محور بیشتر از حد معقول باشد.

    عیسی راثی با تاکید بر ضرورت اتمام بزرگراه اهر - تبریز برای کاهش آمار سوانح و تصادفات این محور افزود: اهالی منطقه و شهرهای شمالی آذربایجان شرقی نیاز فوری به اتمام بزرگراه اهر - تبریز دارند و امیدواریم بعداز سال‌ها انتظار بالاخره این بزرگراه تکمیل شود.

    این کامیون‌دار با بیان اینکه همیشه با برادرم مسافرت می‌کردم و او شریکم بود، ادامه داد: ولی در تابستان 91 و بعد از زلزله ارسباران که جاده اهر - تبریز به شدت شلوغ شد، در تصادفی که در این محور داشت جان خود را از دست داد.

    وی همچنین گفت: مشکلات عبور و مرور در این محور خیلی زیاد است و متاسفانه بیشتر رانندگان در این جاده با تصادفات مرگبار و خونین زیادی روبه رو می‌شوند که امیدواریم مسئولان نگاه ویژه ای به اتمام بزرگراه داشته باشند.

    راثی ادامه داد: البته در چند قطعه و مسیر کارهای اجرایی احداث بزرگراه درحال انجام است ولی سرعت کم است.

    راه و جاده یک زیرساخت اساسی در امر مدیریت بحران است، در سالی که زلزله ارسباران اتفاق افتاد این مشکل و نبود زیرساخت به خوبی برای همه مشخص شد تا جایی که نماینده اهر در مجلس اعلام کرد که خود زلزله 250 نفر کشته شده داشت درحالیکه این جاده به تنهایی در آن سال جان بیش از 300 نفر را گرفت.
    جاده اهر - تبریز استاندارد نیست

    یکی دیگر از اهالی شهرستان اهر که پسرعموی خود را در این جاده از دست داده است، در مورد جاده اهر - تبریز به خبرنگار مهر گفت: این جاده استاندارد نیست و روشنایی کافی در شب ندارد و همچنین عرض آن کم است و جوابگوی نیاز منطقه نیست.

    علی علیپور با بیان اینکه در ایام تعطیلات تعداد تصادفات و کشته‌های این جاده افزایش چشمگیری می یابد، گفت: چندسالی است که کلنگ بزرگراه زمین زده شده است ولی خبری از بهره برداری آن نیست.

    وی سپس به ضرورت تکمیل زیرساخت های اساسی اهر تاکید کرد و افزود: راه و جاده یک زیرساخت اساسی در امر مدیریت بحران است، در سالی که زلزله ارسباران اتفاق افتاد این مشکل و نبود زیرساخت به خوبی برای همه مشخص شد تا جایی که نماینده اهر در مجلس اعلام کرد که خود زلزله 250 نفر کشته شده داشت درحالیکه این جاده به تنهایی در آن سال جان بیش از 300 نفر را گرفت که این نشان از اهمیت تکمیل هرچه زودتر بزرگراه اهر - تبریز است.

    جاده اهر - تبریز یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور است

    رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه جاده اهر - تبریز یکی از خطرناک ترین جاده های استان و کشور است، گفت: این جاده جوابگوی نیاز منطقه نیست و در روزهای تعطیل و ایام تابستان بیش از حد پرترافیک می شود و احتمال رخ دادن تصادفات بالا می رود.

    سرهنگ حسن فرجی با تاکید بر ضرورت اتمام هرچه سریعتر بزرگراه اهر تبریز افزود: این جاده یکی از جاده های پرحادثه استان است که با توجه به حجم بالای تردد مسافر و گردشگر داخلی و خارجی جوابگو نیست.

    وی از شناسایی 130 نقطه حادثه خیز در استان خبر داد و ادامه داد: درست است که رانندگان باید با احتیاط رانندگی کنند ولی نباید این موضوع را فراموش کرد که در برخی تصادفات مشکلات جاده و نواقصات راه ها باعث بروز حوادث تلخ می‌شوند.

    فرجی با تاکید بر اینکه باید اداره کل راه و شهرسازی نسبت به تکمیل نواقصات راه‌ها همت کند، افزود: باید جاده‌های خطرناکی که در بیشتر ایام سال مملو از مسافر می شوند تبدیل به بزرگراه شوند.

    اختصاص اعتبار 900 میلیارد ریالی برای این بزرگراه در جریان سفر رئیس جمهور

    مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت و جایگاه این بزرگراه در توسعه استان گفت: ساخت سریع این بزرگراه با توجه به وضعیت خطرناک جاده فعلی اهر – تبریز لازم و ضروری است.

    توحید اخلاقی با بیان اینکه در جریان سفر اخیر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی اعتبارات ویژه ای برای راه‌ها و حوزه حمل و نقل در نظر گرفته شد، افزود: اعتبار 900 میلیارد ریالی برای بزرگراه اهر - تبریز در جریان سفر رئیس جمهور به استان اختصاص یافته است.

    وی به وعده رئیس جمهور مبنی بر اتمام این بزرگراه تا پایان سال 95 اشاره کرد و ابراز داشت: اعتبارات اختصاص یافته به مرور و در بازه زمانی امسال و سال آینده به پروژه تزریق می شود و باید این پروژه تا سال آینده به بهره برداری کامل برسد.

    اخلاقی با بیان اینکه اتمام این بزرگراه همچنین باعث کاهش سوانح رانندگی محور تبریز – اهر می‌شود، گفت: پروژه بزرگراه تبریز- اهر به طول 91 کیلومتر و در سه قطعه در امتداد هم و شامل قطعه نخست به طول 20 کیلومتر از تبریز تا خواجه، قطعه دوم به طول 48 کیلومتر از خواجه تا گویجه بئل و قطعه سوم به طول 23 کیلومتر از گویجه بئل تا اهر در دست ساخت است.

    آخرین وضعیت فازهای مختلف بزرگراه تبریز – اهر

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر آخرین وضعیت فازهای مختلف بزرگراه تبریز – اهر را تشریح کرد.

    عباس فلاحی باباجان با اشاره به اینکه بزرگراه مذکور از اهر تا گویجه بئل پیشرفت فیزیکی خوبی دارد، اظهار داشت: سال گذشته کارهای خوبی در این محور انجام شد و فقط دو کیلومتر از این مسیر 23 کیلومتری (در قطعه اهر تا گویجه بئل) باقی مانده بود که فرا رسیدن فصل زمستان باعث شد تا این فاز در سال جاری به اتمام برسد.

    وی از بهره برداری این فاز در هفته دولت سال جاری خبر داد و گفت: تاخیر در اتمام و بهره‌برداری از بزرگراه اهر– تبریز بدون شک زمینه ساز بروز بحران اجتماعی برای منطقه در آینده نزدیک خواهد شد.

    نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در خصوص فاز دیگر این بزرگراه از گویجه بئل تا پیچ شیخ رجب و سه راه بخشایش ابراز داشت: این مسیر به پیمانکار داده شده است ولی عملکرد این پیمانکار به هیچ وجه رضایت بخش نیست و باید تدبیری برای این موضوع اندیشید.

    فلاحی با بیان اینکه در این مسیر فقط چند دستگاه ماشین آلات راه‌سازی مشغول به کار است، افزود: ولی در مقابل مسیر شیخ رجب تا خواجه به طول 37 کیلومتر به پیمانکار بزرگ و باتجربه‌ای واگذار شده که وی اعلام کرده منتظر مراحل اداری برای شروع کار نیست و کارش را آغاز کرده است.

    وی این مسیر را بزرگ‌ترین فاز این بزرگراه عنوان کرد و افزود: پیمانکار عملیات احداث را در این مسیر شروع کرده است.

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسیر خواجه به پیچ گمند پیمانکار خوبی دارد که به سرعت کار را پیش می‌برد، ادامه داد: سرعت عملیات اجرایی این فاز دو برابر پیش بینی هاست و پل های بزرگراه در این مسیر درحال تکمیل است و ماشین آلات پیشرفته و بزرگی در این مسیر مشغول بکار هستند.

    اعتبارات تزریق نشود خبری از تکمیل بزرگراه و تحقق وعده رئیس جمهور نیست

    نماینده مردم اهر و هریس در مجلس در ادامه گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه پیمانکار فاز خواجه تا گمند را زودتر از موعد مقرر تحویل خواهد داد، افزود: نگرانی اصلی درخصوص این بزرگراه محور گمند تا تبریز است که پیمانکار به هیچ وجه خوب کار نمی‌کند.

    فلاحی باباجان با بیان اینکه این قطعه چهار کیلومتری اولین محوری بود که به پیمانکار واگذار شد، گفت: کار خاصی را در این محور شاهد نیستیم با اینکه مسیر کوتاهی است، فقط یک کیلومتر از بزرگراه در این قطعه چهارکیلومتری در این مدت زمان تمام شده است.

    وی از ضرورت برخورد قانونی وزیر راه و شهرسازی با پیمانکار این قطعه تاکید کرد و اظهار داشت: نگران هستم که بقیه قطعات این بزرگراه تمام شود ولی این قطعه باعث شود پروژه به بهره برداری نرسد.

    فلاحی در خصوص تعداد کشته های جاده اهر - تبریز نیز اظهار داشت: در سه سال اخیر و بعد از سال 91 بیش از 500 نفر در این جاده جان خود را از دست داده اند و بسیاری دیگر  زخمی شده اند.
    این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اعتبار 900 میلیارد ریالی برای بزرگراه اهر - تبریز در جریان سفر رئیس جمهور به استان اختصاص یافت، گفت: اعتبارات هنوز داده نشده است، بدون شک اگر منابع مالی تزریق نشود خبری از تکمیل بزرگراه و تحقق وعده رئیس جمهور نیست.

    فلاحی با تاکید بر ضرورت جذب این اعتبارات گفت: پیمانکاران اگر پول دریافت نکنند طبیعی است که کار با سرعت پیش نمی رود.

    وی با بیان اینکه جاده فعلی اهر - تبریز واقعا خطرناک و پرتردد است، گفت: امیدوارم تا آخر سال آینده بزرگراه اهر – تبریز به بهره برداری برسد.

    پیمانکاران طرف قرارداد بزرگراه تبریز – اهر نگران منابع مالی نباشند

    معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: پروژه بزرگراه تبریز – اهر یکی از اولویت های استان است چرا که جاده فعلی جوابگوی نیازها نیست و نباید اجرای این بزرگراه به تاخیر بیافتد.

    محمدصادق پورمهدی با اشاره به اینکه باید تمامی امکانات استان برای اتمام این بزرگراه به کار گرفته شود، ادامه داد: سفر رئیس جمهور به استان باعث شد تا اعتبارات خوبی برای این پروژه اختصاص یابد.

    وی عملکرد پیمانکار قطعات یک و سه این پروژه را رضایت بخش عنوان کرد و افزود: ولی درمقابل تحرک کم و ضعیف عمل کردن پیمانکار قطعه دوم به طول 10 کیلومتر در محور گویجه بئل به بیلوردی قابل قبول نیست.

    پورمهدی با تاکید بر اینکه اعتبار 900 میلیارد ریالی این پروژه به مرور زمان تزریق می شود، گفت: پیمانکاران طرف قرارداد بزرگراه تبریز – اهر نگران منابع مالی نباشند و با جدیت و سرعت کار را پیش ببرند.

    با این تفاصیل و اظهار نظرهای متعدد مسئولان هنوز رفع مشکلات این جاده راه درازی در پیش دارد. زمستان گذشته بود که چهار بانوی معلم اهری و راننده آموزش و پرورش این شهرستان زنده زنده در آتش تصادفی در جاده اهر تبریز سوختند. این البته پایان ماجرا نبود. هر روز و هر هفته در این مسیر تصادفاتی رخ می‌دهد که یا جان انسان‌ها را می‌گیرد و یا موجب قطع عضو و نقصان سلامتی آنان می‌شود و معلوم نیست این 91 کیلومتر مسیر وحشت کجا به آخر می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو