فونیکسریمکسبهتام

در مجامع سالانه چهار خودرویی چه گذشت؟

عصر خودرو : در این گزارش، وضعیت نمادهای «خاهن»، «خزامیا»، «خپارس» و «خودرو» در مجامع سالانه آنها بر اساس اطلاعات منتشرشده در سایت تدان بررسی می‌شوند.

در مجامع سالانه چهار خودرویی چه گذشت؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، شرکت‌های آهنگری تراکتورسازی ایران، زامیاد، پارس خودرو و ایران خودرو مجامع سالانه خود را برگزار کردند که در ادامه به بررسی مختصر رویدادهای آنها پرداخته می‌شود.

    مجمع پرحاشیه «خاهن»
    شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران با نماد «خاهن» در بورس تهران فعالیت می‌کند، 21 تیر ماه مجمع عمومی سالیانه خود را برگزار کرد که در سایت تدان مهم‌ترین نکات این مجمع بررسی شده است. در این مجمع به علت زیان انباشته شرکت، سودی میان سهامداران تقسیم نشد.

    در گزارش هیات مدیره شرکت، برنامه خرید و نصب خط پرس 800، 1600 و 2500 تنی به منظور افزایش سهم بازار و ظرفیت تولید مهم ارزیابی می‌شود که قرار است تجهیزات مزبور به شرکت منتقل شود و تا 2 ماه آینده تولیدات آن آغاز شود؛ بر این اساس، پیش‌بینی تولیدات شرکت از 13000 تن در سال 93 به 18000 تن در سال 94 رسیده است.

    درباره بندهای گزارش حسابرس نیز در این مجمع به سه نکته مهم اشاره شد. نخستین مساله مربوط به عدم محاسبه و برآورد هزینه‌های جذب‌نشده شرکت بود. هیات مدیره درباره سرفصل هزینه‌های جذب‌نشده توضیح می‌دهد که این موضوع در تمامی شرکت‌های تولید وجود دارد و عمده شرکت‌ها در محاسبه این هزینه با مشکل مواجهند. بنابراین، قرار شد بررسی و پیگیری بیشتر این بند در سال آینده انجام شود. دومین بند حسابرس درباره قراردادهای فروش با مشتریان در سال‌های 90 و 91 بود که هزینه حمل و بسته‌بندی موضوع قرارداد نبوده و «خاهن» اعتقاد دارد این مبالغ را از شرکت‌های طرف قرارداد دریافت می‌کند؛ در نتیجه مبالغ مزبور را به عنوان طلب در صورت‌های مالی خود ثبت کرده است.

    هرچند لحاظ کردن این مبالغ به عنوان طلب از سوی نماینده بورس با اعتراض همراه بود، اما هیات مدیره اینگونه پاسخ می‌دهد: به علت افزایش هزینه‌های حمل اواخر سال 91، در سال‌های 92 و 93 هزینه‌های مزبور از مشتریان بر مبنای قرارداد دریافت شده است و امید است که مبالغ مربوط به سال‌های پیش از آن را نیز بتوان دریافت کرد (احتمالا پایان سال جاری). در بند دیگری از گزارش حسابرس، به سنواتی بودن و عدم دریافت تاییدیه حساب‌ها اشاره شده است. در این خصوص نیز قرار شد حساب‌های راکد و سنواتی تا پایان سال 94 مسدود شود و تکلیف مجمع بر آن شد که تاییدیه‌ها اخذ شده و در اختیار حسابرس قرار گیرد.

    در بخش پرسش و پاسخ سهامداران اما، یکی از سوالات مهم درباره تاخیر و کاهش مبلغ پرداختی مربوط به وجه حاصل از حق تقدم‌های شرکت پس از گذشت حدود یک سال از زمان افزایش سرمایه بود. در واقع، مبلغ حق تقدم استفاده‌نشده 590 ریال بوده اما مبلغ 429 ریال به سهامداران پرداخت شده است. شرکت در این خصوص توضیح می‌دهد که در زمان افزایش سرمایه، تمامی سهامداران عمده به شرکت در افزایش سرمایه تعهد داده بودند، اما پس از افزایش سرمایه برخی سهامداران عمده به تعهد خود عمل نکردند. بنابراین، شرکت مجبور شد تا با نرخ بهره (کارمزد) 5 درصد در ماه، این خرید سهام را به شرکت تامین سرمایه امین واگذار کند؛ بنابراین، محاسبات انجام‌شده زیر نظر سازمان بورس، مبلغ 590 ریال با احتساب کارمزد مزبور به 429 ریال کاهش یافت.

    همچنین، کسانی که موفق به دریافت وجه حق تقدم نشده‌اند، اطلاعات سهامداری آنها ناقص بوده است. این در حالی بود که نماینده بورس، عدم پرداخت به علت نقص اطلاعات سهامداران را توجیه خواند و نسبت به عملکرد شرکت در افزایش سرمایه مزبور احساس نارضایتی کرد. در نهایت (پس از یک ساعت بحث)، هیات مدیره مکلف شد مبالغ پرداخت نشده را حداکثر ظرف یک هفته پرداخت کند.
    از سوی دیگر، شرکت افزایش سرمایه 100 درصدی از محل تجدید ارزیابی (در حال بررسی از طرف سازمان بورس) را به دلیل تجدید ارزیابی زمین کارخانه به مساحت 110 هزار متر مربع عنوان کرد. همچنین، سهامداران عمده عهده‌دار تامین سرمایه و وجه لازم برای خرید تجهیزات شدند. گرچه برخی سوالات در این مجمع بی‌پاسخ ماند، اما شرکت پیش‌بینی تعدیل مثبت در گزارش سه‌ماهه را عنوان کرد.

    امیدواری در مجمع «خزامیا»
    شرکت زامیاد با نماد «خزامیا» در بورس تهران فعالیت می‌کند؛ مجمع این شرکت در 24 تیر برگزار و خلاصه مهم‌ترین رویدادهای آن در سایت تدان بررسی شده است. به گزارش اقتصادنیوز، این شرکت نیز به علت زیان تلفیقی سودی میان سهامداران تقسیم نشد.

    بر اساس گزارش هیات مدیره، شرکت اقدام به تولید محصول پادرا کرده که از مرداد روانه بازار خواهد شد، همچنین تولید پادرا دوکابین هم در دستور کار قرار گرفت. پروژه نیسان Z100 نیز برای سال‌های 96-95 آماده به عرضه به بازار خواهد بود. از سوی دیگر، اتاق زامیاد 16 سانتی‌متر بیشتر شده که با اقبال بازار همراه و بحث صادرات این محصول نیز جدی شده است. در حال حاضر، 300 دستگاه تریلی iveco قرار است به کشور وارد شود. سال 93، به علت کاهش سهم بازار ایران‌خودرو، این شرکت توانسته سهم بازار خودروی تجاری سبک را افزایش دهد و به 39 درصد برساند. کاهش مبلغ فروش در سال 93 (660 میلیارد تومان نسبت به 870 میلیارد تومان سال 92) به علت مشکل فروش نبوده، بلکه به دلیل عدم پلاک خودروها از طرف نیروی انتظامی بوده است. این مساله در سال 94 رفع شده و امید است مشکلی به وجود نیاید.

    در مورد بندهای حسابرسی به حساب‌ها و اسناد دریافتنی اشاره شده است که مبلغ 1265 میلیارد ریال آن اقلام راکد و سنواتی است؛ این در حالی است که فقط 39 میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول در سنوات قبل در حساب‌ها منظور شده است. شرکت در پاسخ به این مساله اشاره کرده است که وصول مطالبات امکان‌پذیر است و نیازی به ذخیره‌گیری نیست؛ در حال حاضر نیز تمامی طرح‌های فروش به سمت نقدی حرکت می‌کند. همچنین درباره برخی طلب‌ها از شهرداری‌ها و شرکت FAW حسابرس اظهار عدم شفافیت کرده است. شرکت در این خصوص، توضیحاتی را ارائه کرد که هم از وزراء و هم از معاون اول رئیس جمهور تاییدیه‌های لازم گرفته شده است. درباره شرکت FAW نیز مذاکرات در حال حاضر در ایران در حال پیگیری است.

    در بند دیگر حسابرس، سرمایه‌گذاری در شرکت طراحی و مهندسی بهنگام آفرین سایپا و مطالبات از آن شرکت غیر شفاف عنوان شده بود. در توضیح این موضوع، هیات مدیره، اظهار می‌کند که برای سال‌های 91 و 92 مبلغ 15 میلیارد تسویه شده و مانده برای سال 93 به 16 میلیارد رسیده است. همچنین بر اساس اظهارات حسابرس، شرکت نسبت به مالیات صادره از سوی سازمان امور مالیاتی اعتراض دارد و در این خصوص ذخیره لازم را در حساب‌ها منظور نکرده است. در این خصوص نیز در مجمع اشاره شد که منتظر صدور رای و در حال پیگیری است.

    در این مجمع، بحث افزایش سرمایه سوال شد و شرکت در حال پیگیری دریافت مجوزهای لازم برای انجام این عمل می‌باشد. همچنین محصول mini track از آخر سال وارد بازار می‌شود. به طور کلی با توجه به امیدواری به گشایش‌های هسته‌ای، شرکت نسبت به آینده بازار خودرو و قراردادهای جدید با سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی ابراز امیدواری کرده است.

    خروج از زیان تا سال 97
    شرکت پارس خودرو که با نماد «خپارس» در بورس تهران فعالیت می‌کند در تاریخ 14 تیر مجمع عمومی سالیانه خود را برگزار کرده و اهم رویدادهای آن در سایت تدان گزارش شده است. به گزارش اقتصادنیوز، شرکت مزبور به علت زیان‌ده بودن سودی میان سهامداران تقسیم نکرده است. بر اساس گزارش هیات مدیره، بخش عمده تولیدات این شرکت CKD (بسته‌ای شامل تمام قطعاتی که برای تولید وسیله نقلیه باید سوار شود) است که به علت تحریم‌های هسته‌ای، ضربه بزرگی به این شرکت وارد شده است. بنابراین، خوش‌بینی در این شرکت خودرویی نیز به رفع تحریم‌ها بسیار بالا است.

    همچنین، شرکت تولید آزمایشی رون سندرو و کیفی‌سازی آن را انجام داده و منتظر توافق هسته‌ای است تا تولید آن را آغاز کند. تولید این محصول برای سال جاری 6 هزار دستگاه پیش‌بینی شده است. تولید خودروی برلیانس از اردیبهشت تجاری شده و شرکت پیش‌بینی کرده که 18 هزار دستگاه در سال 94 تولید کند. «خپارس» به منظور کاهش هزینه‌ها، بخشی از قطعات خودرو برلیانس را در داخل تولید می‌کند. به گفته مدیر عامل این شرکت، در صورت توافق هسته‌ای، اواخر سال با شرکت نیسان همکاری خواهند داشت و در نتیجه اثرگذاری این همکاری بر خط تولید حداقل 6 ماه زمان می‌برد. این شرکت نسبت به توافق هسته‌ای ابراز امیدواری کرده و معتقد است در این صورت، بار دیگر به سمت محصولات اصلی شرکت (محصولات رنو و نیسان و ...) به جای مونتاژ پراید حرکت می‌کند و در نتیجه زیان انباشته شرکت تا پایان سال 97 به صفر می‌رسد. به گفته معاون مالی «خپارس»، مونتاژ پراید هزینه سربار جذب‌نشده زیادی دارد و برای شرکت سودآور نیست، اما به منظور کاهش زیان‌های شرکت انجام می‌شود.

    درباره بندهای حسابرس، شرکت توضیحاتی را ارائه کرد. شرکت حدود 180 میلیارد ریال اقساط معوق مربوط به فروش اقساطی دارد که به گفته هیات مدیره، تمام خودروهای فروخته‌شده با اقساط معوق در رهن شرکت هستند. این معوقات عموما مربوط به سال‌های 82 تا 84 هستند و شرکت در سال 93 حدود 40 میلیارد ریال از این معوقات را وصول کرده است. همچنین، 192 میلیارد ریال اقلام راکد و انتقالی در حساب‌ها و اسناد دریافتنی تجاری و موجودی‌ها و سفارشات پارس خودرو است که از این میان، 69 میلیارد مربوط به چک‌های برگشتی و 40 میلیارد ریال مربوط به طلب از شرکت دلکو است. به گفته هیات مدیره، برای وصول این مبالغ در سال 94 برنامه‌ریزی شده است. علاوه بر اینها، 199 میلیارد ریال طلب از شرکت زاگرس خودرو نیز در سال جاری تسویه می‌شود.

    این شرکت درباره علت عدم 1093 میلیارد ریال تفاوت نرخ خرید قطعات تندر 90 می‌گوید: این اختلاف ناشی از تغییر نرخ ارز در سال 91 است که به موجب بخش‌نامه حمایت از تولید داخل جدید، این مبلغ بخشیده شده و نیازی به شناسایی آن در دفاتر نیست. از سوی دیگر، سازمان امور مالیاتی برای عملکرد سال 91 شرکت مالیات تعیین کرده است که با توجه به آنکه «خپارس» زیان داشته است، این اقدام مورد اعتراض قرار گرفته است.

    تاکید بر تقویت تولیدات در مجمع ایران‌خودرو
    شرکت ایران خودرو با نماد «خودرو» در بورس تهران فعالیت می‌کند و مجمع سالیانه خود را در 24 تیر برگزار کرده است. در گزارش مجمع این شرکت در سایت تدان اشاره شده است که شرکت مزبور 16 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرده است. هیات مدیره این شرکت در گزارش خود به مجمع به نکات مهمی از جمله رشد 65 درصدی تولیدات در سال 93 نسبت به سال ماقبل اشاره کرده است. به این ترتیب، فروش ساپکو 85 درصد و فروش ایساکو 89 درصد افزایش یافت. همچنین، هزار میلیارد تومان از تسهیلات مالی شرکت سال گذشته تسویه شد. وانت پیکان در پایان سال 93 از تولید خارج شده و به جای آن خط تولید وانت آریسان در اسفند 93 در تبریز افتتاح شده است.

    این شرکت قصد دارد تا سال 2017 هر سال یک ماشین جدید به بازار عرضه کند. درباره حضور در بازار جهانی نیز اشاره شد که خط تولید روسیه راه‌‌اندازی شده و پیش‌بینی می‌شود 10 هزار دستگاه در این خط و 20 هزار دستگاه در خط تولید عراق تولید شود. بر اساس پیش‌بینی وزارت صنایع و معادن تا سال 1404 تعداد 3 میلیون خودرو باید تولید شود که 60 درصد آن را باید ایران‌خودرو تولید کند. از سوی دیگر، مدت تحویل خودرو به 15 روز رسیده است که باعث کاهش جریمه تحویل به مشتری نسبت به سال 92 شده است.

    ایران‌خودرو قصد دارد افزایش 330 میلیارد تومانی انجام دهد و با شرکت‌های رنو و پژو رایزنی کرده و قرار است شرکت‌های مشترک با سرمایه‌گذاری برابر راه‌اندازی شوند. همچنین، با شرکت سوزوکی برای تولید ویتارا، سیاس و آلتو رایزنی‌هایی انجام شده است. میانگین قیمت فروش هر محصول از 21.2 میلیون تومان به 25.7 میلیون تومان رسیده است که به علت تغییر ترکیب فروش شرکت است. همچنین در سال 93، خسارت 12 میلیارد تومانی آتش‌سوزی سال 72 وصول شده است.

    درباره بندهای حسابرس نیز توضیحاتی ارائه شده است. در خصوص 414 میلیارد تومان حساب‌های دریافتنی معوق، شرکت مکلف شده این مبالغ را پیگیری کند؛ به گفته معاون مالی این شرکت، افزایش قیمت خودرو و برخورد بهتر مسئولین بانکی و قضایی در این خصوص، امیدواری برای وصول مطالبات مزبور بیشتر شده است. بر اساس دیگر بند حسابرس، چک‌های مربوط به فروش سهام شرکت ایران‌خودرو سازه به شرکت بلبرینگ ایران به مبلغ 108 میلیارد تومان وصول نشده است. به گفته شرکت، مشکلاتی در قرارداد وجود داشته که در مذاکرات اخیر این مشکلات مرتفع شده و شرکت امیدوار است در سال 94 این بند حذف شود.

    هیات مدیره درباره زیان انباشته شرکت ایران خودرو دیزل و لیزینگ خودروکار توضیحاتی ارائه کرد. بر این اساس، بدهی‌های شرکت لیزینگ خودرو کار پرداخت شده و شرکت می‌تواند با فعالیت خود از زیان انباشته خارج شود. برای شرکت ایران خودرو دیزل نیز برنامه‌هایی برای خروج از زیان پیش‌بینی شده، از جمله فروش اموال اضافی و سرمایه‌گذاری‌ها. شرکت از لحاظ عملیاتی در سه سال آینده می‌تواند از زیان خارج شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو