فونیکسریمکسبهتام

قیمت خودرو در پسا تحریم به کجا می رود

عصر خودرو : توافق صورت گرفته در صورت حصول نهایی، برای مشتریان خودرو عواملی همچون همکاری های مطلوب ایران خودرو و سایپا با خودروسازان برتر جهانی و عرضه محصولات جدید را در بر خواهد داشت اما به هیچ عنوان نمی توان انتظار این را داشت که خودروهای تولیدی کنونی با کاهش قیمت مواجه شوند.

قیمت خودرو در پسا تحریم به کجا می رود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از افکارنیوز، ایجاد توافق هسته ای میان ایران و 1+5 یکی از مهمترین اتفاقات مهم کشور در طی سال های گذشته بوده است. طی دو سال گذشته نگاه تمامی کسب و کارهای کوچک و بزرگ کشور به مذاکرات بوده و همه چشم به رشد پسا تحریمی داشتند. بطوری که این رویه حتی صدای انتقادات بسیاری از اقتصاد دانان را در آورده بود که بخش های زیادی از اقتصاد کشور طی 2 سال گذشته بصورت نیمه تعطیلی در آمده است.

    پسا تحریم هم دوره ای است که بسیاری از صنعتگران دوره ای برای استارت دوباره کسب و کار خود می دانند. در این بین عوام انتظار ارزانی تمامی اجناس کوچک و بزرگ را در سر دارند. انتظاری که تا حد زیادی می توان آن را نادرست قلمداد کرد.

    برای بررسی این موضوع می توان محصول پر حاشیه ای همچون خودرو را مثال زد. کالایی که در طی دوران تحریم دیگر از محصولی مصرفی در سبد خانوار به کالایی سرمایه ای تبدیل شد و نوع جدیدی از دلالی را به اقتصاد کشور معرفی کرد.

    توافق صورت گرفته در صورت حصول نهایی، برای مشتریان خودرو عواملی همچون همکاری های مطلوب ایران خودرو و سایپا با خودروسازان برتر جهانی و عرضه محصولات جدید را در بر خواهد داشت اما به هیچ عنوان نمی توان انتظار این را داشت که خودروهای تولیدی کنونی با کاهش قیمت مواجه شوند.

    ‌چه آنکه بنا بر گفته های مسئولین گزینه افزایش قیمت هم هنوز روی میز تصمیم گیرندگان قیمت خودرو وجود دارد. خودروسازان معتقدند قیمت تمام شده خودروهای تولیدی آنقدر بالاست که سود آنچنانی از محل فروش خودروها نمی برند.

    علاوه بر این یکی دیگر از سیاست های دولت در حوزه اقتصاد ثبات نرخ ارز در حاشیه 3000 تومان است و این عامل خود به خود باوجود طبعات مثبتی همچون ثبات تصمیم گیری در فعالیت های کلان اقتصادی، مانع کاهش قیمت خودرو خواهد شد چرا که هر چقدر هم خودروهای داخلی بومی سازی شده باشند اما برای تامین مواد اولیه قطعات نیاز به واردات وجود دارد و قطعاً تاثیر واردات بر این مساله باعث ثبات قیمت تمام شده بسیاری از قطعات خواهد شد.

    مهمترین مساله ای که امروز باید در صنعت خودرو به آن توجه داشت این نکته است که این صنعت تنها مشکل تحریم های خارجی و یک طرفه مشخص بر ضد خود را نداشت که البته نمی توان اثرات مخرب آن را نادیده گرفت اما بسیاری از موانع این صنعت را نه در آن سوی مرزها بلکه در داخل کشور باید جست.

    زمینه سازی برای تولید ارزان در ایران کلاف پیچیده ای است و برای برطرف کردن این معضل باید سالها با تدبیر به بدعت گذاری پرداخت تا ریشه این معضل را از بین برد. در هرحال به نظر می رسد این توافق سرآغاز راهی برای جشن ارزانی باشد اما باید این را نیز دانست که حصول به این نتیجه نیازمند یک عزم جدی و طولانی مدت است ولی می توان با یک برنامه مشخص و تاثیرگذار به آن دست یافت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط