فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان بر ورود و انتقال دانش فنی برای کیفی‌سازی تایر خودرو تاکید کردند

۱۱۰هزار تن تایر روی چرخ واردات

عصر خودرو : سالانه حدود ۲۳۰هزار تن تایر در کشور تولید می‌شود و نیاز کشور به تایرهای خودرو ۳۴۰هزار تن در سال است که از این میزان ۱۱۰هزار تن وارد کشور می‌شود.

۱۱۰هزار تن تایر روی چرخ واردات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع و با درنظر گرفتن نیاز داخلی، باید تمهیداتی برای افزایش تولید و همچنین ساخت کیفی تایرها در کشور درنظر گرفته شود اما نباید فراموش کرد که کیفیت و سلامت تایرها تاثیر زیادی در ایمنی حرکت و فرمان‌پذیری خودروها دارد. این درحالی است که به گفته مصطفی تنها، عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر، تایرهای وارداتی بی‌کیفیت در بسیاری از سوانح داخلی نقش دارند که برای پیشگیری و کاهش آن باید از واردات تایرهای بی‌کیفیت به کشور جلوگیری شود. حال به‌نظر می‌رسد، تغییر در مناسبات بین‌المللی و اجرای توافق هسته‌ای، ایجاد روابط و همکاری‌های گسترده با کشورهای صاحب فناوری منجر به انتقال دانش فنی روز و ورود ماشین‌آلات جدید در حوزه صنعت تایر می‌شود که این امر تاثیر زیادی در کاهش واردات تایر به کشور خواهد داشت. در همین زمینه اسکندر ستوده، رییس هیات‌مدیره مرکز تحقیقات صنایع لاستیک ایران، مهم‌ترین اولویت و دغدغه کنونی صنعت تایر را کسب فناوری جدید دانسته و معتقد است، کسب هرگونه فناوری جدید در صنعت تایر می‌تواند این صنعت را صادرات‌محور کند. به باور مدیرعامل شرکت یزدتایر، پس از کسب فناوری‌های جدید در صنعت تایر باید روی تجهیز ماشین‌آلات و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها نیز اقدام شود تا همزمان با لغو تحریم‌های اقتصادی، بخش مهمی از موانع موجود برای جذب فناوری در صنعت تایر برداشته
    شود.

    تولید سالانه 340 هزار تن تایر
    درحال‌حاضر 9 کارخانه تولید تایر درکشور وجود دارد که تمامی این کارخانه‌ها به صورت فعال مشغول به کار هستند. در همین حال رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، پنچرگیران، فیلترسازان و فیلترفروشان تهران با بیان این مطلب در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: نیاز کشور به تایر سالانه حدود 340هزار تن است که از این میزان 230هزار تن در داخل تولید می‌شود و بقیه نیز از کشورهای خارجی مانند هند، چین، مالزی و تایلند وارد می‌شوند.عباس سماواتی از میزان صادرات تایر ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: آمار مشخصی از میزان صادرات تایر در دست نیست ولی تایرهای داخلی به کشورهایی مانند تاجیکستان، ارمنستان و افغانستان صادر می‌شوند.وی عنوان کرد: قیمت تایرها از 195هزار تومان به بالا است و در این میان برخی از تایرها 38میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد که این لاستیک‌ها برای لودرها یا ماشین‌هایی است که فعالیت‌های معدنی انجام می‌دهند.

    دسترسی نداشتن به فناوری در دوران تحریم
    ارتباط با کشورهای خارجی فرصت مناسبی را برای تایرسازان کشورمان فراهم خواهد کرد تا با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، تایرهای مرغوب و کیفی در کشور تولید کنند.
    در همین حال عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان اینکه در دوران تحریم مهم‌ترین مشکل صنعت تایر، دسترسی نداشتن به منابع فناوری بوده است در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: طرح‌های توسعه‌ای صنعت تایر مدت زیادی است که در کشور متوقف شده است، از این‌رو برخی شرکت‌های تایرسازی به کشوری مانند چین روی آوردند ولی با اجرای توافق هسته‌ای هم‌اکنون ارتباط شرکت‌های تایرسازی با چینی‌ها قطع شده است. مصطفی تنها خاطرنشان کرد: در دوران پیش از تحریم، شرکت‌های تایرسازی با شرکت‌های مختلف خارجی از جمله «ماتادور اسلواکی»، «کنتیننتال» و «وردشتاین هلند» همکاری می‌کردند که امیدوار هستیم در شرایط فعلی و با وجود لغو تحریم‌ها همکاری‌های گذشته با این کشورهای خارجی از سرگرفته شود.وی به صادرات تایرهای تولیدی اشاره کرد و افزود: میزان صادرات تایر خودروها به کشورهای خارجی محدود است و این صادرات در زمینه تایرهای موتور سیکلت و دوچرخه انجام می‌شود.وی با اشاره به اینکه در سال 92 میزان واردات تایر نسبت به سال‌های گذشته با رشد چشمگیری مواجه شد، تصریح کرد: وجود تحریم‌ها منجر به تحمیل فشارهای زیادی به تایرسازان شد. به گونه‌ای که در سال 92 شاهد بالاترین میزان واردات تایر به کشور بودیم اما درحال‌حاضر تمهیداتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از واردات تایر به کشور اندیشیده شده است.

    جلوگیری از واردات تایر
    به اعتقاد عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر، یکی از مهم‌ترین راهکارهای اثرگذار در کنترل واردات تایر، انحصار واردات برای شرکت‌های دارای مجوز رسمی است که این امر موردتوجه دولت و مسئولان قرار گرفته است. به گفته مصطفی تنها، از دیگر برنامه‌هایی که از سوی دولت در این حوزه بررسی می‌شود، می‌توان به ضرورت وجود خدمات پس از فروش در حوزه تایر اشاره کرد زیرا از این طریق علاوه بر ایجاد امنیت خرید برای مصرف‌کننده، از واردات تایر توسط افراد نامرتبط و شرکت‌های غیرمجاز نیز جلوگیری می‌شود. عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر، به طرح‌ها و برنامه‌های در دست اقدام نیز اشاره کرده و حذف ارز مبادلاتی برای تولیدکنندگان داخلی تایر و محدودیت‌های واردات را از اقداماتی می‌داند که درحال‌حاضر به مرحله اجرا رسیده است.

    ایجاد مرکز آزمون تایر
    شرکت لاستیک بارز از شرکت‌های تولید تایر در کشور است که برنامه‌هایی را برای جلوگیری از واردات تایر درنظر گرفته است. درهمین حال مدیر راهبرد و نوآوری شرکت لاستیک بارز با اشاره به افزایش کیفیت تایرهای تولیدی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: برای جلوگیری از واردات تایر باید با سرمایه‌گذاری‌های جدید میزان تولید را افزایش داد و کیفیت تایرهای تولیدی را ارتقا بخشید. علی عباسیان تصریح کرد: همزمان با وجود تحریم‌های اقتصادی در کشور، فشارهای زیادی به شرکت‌های تایرسازی وارد و در این دوران، اقتصاد کشور با مشکل مواجه شد. به گونه‌ای که شرکت‌های تایرسازی از سرمایه کافی به منظور توسعه محصولات و بهبود کیفیت تایرهای تولیدی برخوردار نبودند.وی به همکاری شرکت لاستیک بارز با شرکت «کنتیننتال» آلمان قبل از تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: قبل از تحریم‌ها ارتباطات گسترده‌ای با این شرکت آلمانی داشتیم ولی متاسفانه وجود تحریم‌ها منجر به قطع رابطه با شرکت «کنتیننتال» آلمان شد که هم‌اکنون مکاتباتی از سوی این شرکت با شرکت لاستیک بارز انجام شده و امید است، همکاری‌های گذشته با این شرکت آلمانی احیا شود. عباسیان به برنامه‌های این شرکت در آینده اشاره کرد و افزود: احداث کارخانه تایرسازی در کردستان که در سال 95 به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین ایجاد مرکز آزمون تایر در شهر کرمان که این مرکز مبنای طراحی و توسعه تایر به شمار می‌رود، از اقداماتی است که به منظور افزایش تولید، بهبود کیفیت و جلوگیری از واردات تایر درنظر گرفته شده است.

    حمایت از فرآیند تحقیق و توسعه صنعت تایر
    مسائل رقابتی با دامپینگ (فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از قیمت داخلی) و قیمت‌شکنی، عامل اصلی در واردات تایر از کشورهایی مانند چین است. این گفته سعید تقوایی، مشاور رییس انجمن صنفی صنعت تایر کشور است. به اعتقاد تقوایی، صنعت تایر کشور این قدرت را دارد که بخش عمده‌ای از تایرهای وارد شده را تولید کند و درحال‌حاضر بسیاری از کارخانه‌های تایرسازی با ظرفیتی پایین‌تر از ظرفیت اسمی خود، مشغول به فعالیت هستند. عملیات تحقیق و توسعه در کارخانه‌های ایران در حوزه تایر یکی دیگر از مواردی است که مشاور رییس انجمن صنفی صنعت تایر کشور به آن اشاره کرده است. به گفته تقوایی، شرکت‌ها برای تحقیق و توسعه برنامه‌هایی در نظر دارند که این برنامه‌ها نیز بیشتر به سمت اندازه و الگوهای خودروهای جدید است. به‌طور مثال برای مدت زیادی تایر خودرو «سراتو» از کشورهای خارجی وارد می‌شد اما درحال‌حاضر این تایرها در کشور تولید می‌شود و برای عملیات تحقیق و توسعه در صنعت تایر کشور به حمایت بیشتری از سوی ارگان‌ها نیاز است. به گفته وی تایرهای «اس.یو.وی» برای دسته‌ای از خودروها مانند سوزوکی «گرندویتارا» برای نخستین‌بار در سال گذشته به‌طور آزمایشی تولید شد و از امسال نیز به بازار ارائه می‌شود. ایجاد مرکز آزمون تایر به منظور ارتقای کیفیت تایرهای تولیدی، سرمایه‌گذاری‌های جدید به منظور افزایش تولید و برنامه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های تایرسازی از اقداماتی است که کارشناسان این صنعت برای جلوگیری از افزایش واردات این کالا پیشنهاد داده‌اند. البته در این میان بسیاری از شرکت‌های خارجی که در گذشته با تایرسازان ایرانی همکاری داشته‌اند، از اعلام آمادگی خود به منظور مشارکت با شرکت‌های تایرسازی داخلی خبر داده‌اند که به‌نظر می‌رسد با قطعی شدن این همکاری‌ها و همچنین اجرایی شدن برنامه‌های درنظر گرفته شده از سوی شرکت‌های تایرسازی، بسترهای لازم به منظور تولید محصولاتی با کیفیت که نقش زیادی در کاهش تصادفات، سوانح و افزایش ایمنی خودروها دارد، فراهم شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو