فونیکسریمکسبهتام

تلخ و شیرین های بازار خودرو؛

واردات؛خودروسازان را از خواب سنگین بیدار می کند

عصر خودرو : واردات خودرو، در روزهایی که نیاز به تقویت بخش تولید کشور است امر مطلوبی به شمار نمی آید اما نباید در موضوعی مانند واردات خودرو تنها به رویکردی احساسی اکتفا کرد، بلکه با برنامه ریزی می توان از واردات نظارت شده در جهت تقویت کیفی محصولات ساخت داخل استفاده کرد.

واردات؛خودروسازان را از خواب سنگین بیدار می کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خانه ملت، بی شک عملکرد صنعت خودرو کشور با نقایصی روبرو بوده و زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته گویای این مطلب است، باید پذیرفت بسیاری از مشتریان خودروهای ساخت داخل از کیفیت خودروها رضایت ندارند و این موضوع را از طرق مختلف بیان می کنند.

    این یک واقعیت است که مردم در جهت حمایت از تولید ملی علاقه به استفاده از خودروی داخلی دارند اما این توجیهی برای ارائه خودروهای با کیفیت پایین از سوی خودروسازان به مشتریان نیست.

    در حال حاضر کیفیت برخی خودروهای داخلی تا اندازه ای پایین است که برخی از کارشناسان صنعت خودرو لقب، صفر کیلومترهای فرسوده را برای این خودروها را به کار می برند بنابراین خودروسازان نیز باید متحول و کسب رضایت مشتریان یک اولویت اساسی برای آنان محسوب شود.

    درباره بایدها و نبایدهای موضوع واردات خودرو، ابراهیم نکو و مهناز بهمنی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد کنندگان خودرو به خبرگزاری خانه ملت گفتند:

    نکو: کاهش واردات خودرو  در افزایش کیفیت موثر نبود

    ابراهیم نکو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص موضوع واردات خودرو گفت: باید از تصمیم گیری های هیجانی در حوزه صنعت و بازار پرهیز کرد، بطور مثال تقویت بخش تولید کشور یک امر طبیعی است اما این دلیل قانع کننده ای برای جلوگیری صدرصدی از واردات برخی کالاها به کشور نیست.

    نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی ها در موضوع جلوگیری از واردات کالا دچار افراط می شوند این در حالی است که باید پذیرفت، سلیقه های مختلف در موضوع  خرید کالا در کشور وجود دارد که باید به آن توجه شود.

    این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: بخشی از مشتریان بازار خودرو در داخل کشور به دلایل مختلف یا حداقل در مقطع زمانی فعلی، به خریداری خودروهای خارجی علاقمند هستند، که البته کیفیت پایین خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی پیشرفته، در این موضوع تاثیر گذار بوده است.

    نکو گفت: براساس یکی از بخشنامه های وزارت صنعت، واردات خودرو به نوعی انحصاری و دشوار شده این در حالی است که برای ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی نباید واردات خودرو های با کیفیت مطلوب، خیلی محدود شود.

    وی ادامه داد: باید توجه داشت ساماندهی و نظارت بر واردات خودرو به معنی انحصاری کردن این موضوع نیست، بنابراین با نظارت موثر می توان واردات خودرو را برای ایجاد رقابت در صنعت خودرو همچنان ادامه داد.

    نکو افزود: ضرورت دارد وزارت صنعت، در قوانین واردات خودرو بازنگری های لازم را انجام دهد تا این موضوع به تقویت ارتقای کیفی خودرو در کشور بیانجامد.

    عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: باید پذیرفت کاهش واردات خودرو در سال گذشته نتوانسته در افزایش کیفیت خودرو موثر باشد.

    رضایی: واردات؛ انگیزه رقابت برای خودروسازان داخلی را بالا می برد

    در این رابطه میثم رضایی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد کنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص موضوع واردات خودرو گفت: طبیعتا واردات کالا امر مطلوبی محسوب نمی شود اما نکته این است نباید در مبحثی مانند واردات هم رویکردی احساسی و هیجانی داشته باشیم.

    وی افزود: با برنامه ریزی دقیق و هدفدار می توان از موضوع واردات خودرو در جهت مطلوب نیز استفاده کرد، بطور مثال در دنیای صنعت، رقابت یکی از راه کارهای مهم در جهت ارتقای کیفیت محصولات تولید داخلی می باشد به دلیل این که امکان مقایسه بین محصولات مشابه را فراهم می کند.

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد کنندگان خودرو گفت: واردات خودرو در صورتی می تواند به ارتقای صنعت خودرو در کشور منجر شود که ملاحظاتی در این موضوع رعایت شود بطور مثال نباید اجازه واردات خودروهای بی کیفیت تنها به دلیل داشتن نام خارجی، داده شود به دلیل این کار منافع برخی سوءاستفاده کنندگان را تامین می کند.

    رضایی افزود: باید پذیرفت برخی محدودیت های که برای کنترل واردات خودرو صورت گرفته با هدف اصلی نظارت موثر بر واردات منطبق نیست، بطور مثال بخشنامه وزارت صنعت در سال گذشته در خصوص واردات خودرو تنها باعث شد که به نوعی واردات  انحصاری  و محدود شود و حتی در آن مقطع زمانی رشد قیمت ها در بازار را در پی داشت.

    رئیس انجمن صنفی کارفرمایی وارد کنندگان خودرو تصریح کرد: تا زمانی که خودروسازان داخلی نتوانند کیفیت محصولات تولیدی را متناسب با قیمت ارتقا دهند مطلوب خواهد بود که واردات خودرو با اعمال نظارت موثر و برنامه مشخص ادامه یابد تا علاوه بر ایجاد انگیزه رقابت برای خودروسازان داخلی، زمینه تنظیم قیمت ها در بازار همچنان فراهم باشد.

    بهمنی: محدودیت ‌وارداتی عامل رشد قیمت خودرو شد/خستگی مردم از خودروسازان داخلی

    مهناز بهمنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از وضعیت نابسامان بازار خودرو در کشور گفت: یکی از موضوعات مهمی که مردم در ملاقات های مردمی عنوان می کنند کیفیت پایین خودروهای تولیدی در داخل کشور است.

    نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی ادامه با انتقاد از تصمیمات وزارت صنعت در زمینه محدود کردن واردات خودرو خارجی به کشور گفت: باید پذیرفت یکی از لازمه های مهم برای ایجاد رقابت در صنعت خودرو واردات خودرهای خارجی بوده این در حالی است که با اقدام اخیر وزارت صنعت، رقابت در این حوزه کاهش خواهد یافت.

    بهمنی تصریح کرد: باید پذیرفت عملکرد شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا ضعیف بوده و مصرف کنندگان خودروهای داخلی عنوان می کنند کیفیت قطعات خودرو به جای ارتقاء با افت همراه بوده است.

    وی افزود: خودروسازان باید بپذیرند نمایندگان مردم در مجلس با صنعت خودرو و تولید داخلی دشمن نیستند و انتقادهایی که مطرح می کنند برای رشد این صنعت و رفع نقص ها است. 

    این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: سیستم های نظارتی در صنعت خودرو باید به نحویی عمل کنند که کیفیت خودروهای تولیدی افزایش و عرضه خودرو به میزانی باشد که بازار خودرو به تعادل برسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو