فونیکسریمکسبهتام

سفر به بام کرمان در پیچ و خم وعده ها

جاده ای که به مقصد نمی رسد

عصر خودرو : آرزوی ۴۰ ساله احداث جاده استاندارد از شمالی ترین شهر کرمان به مرکز استان پس از گذشت ۹ سال از کلنگ زنی در حالی رنگ واقعیت به خود می گیرد که تخصیص اعتبار مهمترین عامل در ادامه این روند است.

جاده ای که به مقصد نمی رسد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، شمالی ترین شهرستان کرمان به خانه عرفای ایران شهرت دارد یکی از شهرستانهای دور افتاده از مرکز استان کرمان، که برخلاف جایگاهش در بالای نقشه بزرگترین استان کشور در زمینه توسعه اقتصادی از جمله شهرستانهایی است که کمترین توجه به آن شده است.

    «کوهبنان» با سابقه طولانی تاریخی اش در سالهای اخیر به دلیل قابلیت های معدنی اش به خصوص در زمینه استخراج زغال سنگ مورد توجه ویژه قرار گرفته است اما تا قبل از تبدیل این منطقه به شهرستان زیر سایه نامهای شهرستانهای زرند و راور بوده است.

    اصولا توسعه زیر ساختها در این شهرستان برپایه فعالیت های عمرانی و اقتصادی بوده که از سوی شرکت زغال سنگ استان کرمان در این منطقه انجام شده است و برخی از شهرهای و روستاهای این شهرستان برپایه فعالیتهای کارگری وابسته به معدن شکل گرفته اند.

    یکی از این زیر ساختها جاده دسترسی به شهر کوهبنان است که اصلی ترین محور عبوری از این شهرستان به مرکز استان کرمان محسوب می شود این جاده همزمان با آغاز فعالیت شرکت زغالسنگ در این منطقه به منظور عبور و مرور کارگران و مواد استخراجی معدن احداث شد و از آن زمان تاکنون زیر بار ترافیک ماشین آلات سنگین و ماشینهای حمل و نقل زغال سنگ بوده است.

    همین امر بود که از 9 سال قبل زمینه تصویب مصوبه احداث جاده جدید کرمان – کوهبنان را فراهم کرد اما کلنگی که در آن زمان به زمین زده شد همچنان سرجای خودش مانده و اقدام جدید برای ساخت جاده کوهبنان تا چند ماه قبل انجام نشده بود

    همان گونه که از نام این شهرستان مشخص است کوهبنان منطقه ای کاملا کوهستانی است و همین مسئله موجب شده است جاده کوهبنان به کرمان نیز محور پر از پیچ و خم و یکی از خطرناکترین جاده های استان لقب بگیرد.

    همین امر بود که از 9 سال قبل زمینه تصویب مصوبه احداث جاده جدید کرمان – کوهبنان را فراهم کرد اما کلنگی که در آن زمان به زمین زده شد همچنان سرجای خودش مانده و اقدام جدید برای ساخت جاده کوهبنان تا چند ماه قبل انجام نشده بود.

    این مصوبه در حقیقت نتیجه دور اول سفر دولت نهم به استان کرمان بود که البته از دوم اسفند 86 پس از کلنگ زنی توسط استاندار وقت عملیاتی نشده است.

    هر چند که این جاده در لیست طرحهای مهر ماندگار قرار گرفت اما در این لیست هم ماندگار شد و به سرانجام نرسید و حالا خبرهایی از اختصاص اعتبار مورد نیاز و آغاز ساخت فازهای ابتدای این جاده شنیده می شود و چند کیلومتر از این جاده در دست ساخت است.

    هر چند کار احداث این جاده به کندی پیش می رود اما مردم کوهبنان امیدوارند این طرح به سرانجام برسد و با ادامه تزریق اعتبار به این طرح، آرزوی 40 ساله مردم کوهبنان برای احداث جاده ای بین شهری و استاندارد به حقیقت نزدیک شود.

    جاده کوهبنان - زرند زیر بار حمل نقل زغال سنگ و مسافر

    حسین امیری، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس در خصوص این جاده ابراز امیدواری کرد که جاده کرمان به کوهبنان که از جمله راههای طولانی و البته غیر استاندارد محسوب می شود سامان یابد.

    وی افزود: این جاده به خصوص در قسمت شهرستان زرند به کوهبنان از وضعیت نا مناسبی برخوردار است اما در دولت یازدهم سرانجام اعتبار مورد نیاز برای احداث این محور در نظر گرفته شد و کار در چند کیلومتر ابتدایی در حال انجام است.

    این جاده ثمره فعالیت شرکت زغالسنگ در شمال استان است و کاربری حمل نقل مسافری ندارد، این گفته امیری در خصوص جاده فعلی کوهبنان است. وی در ادامه در خصوص احداث جاده کوهبنان افزود: کوهبنان نیاز به توسعه زیر ساختها در بخش حمل و نقل دارد و باید به این نکته توجه شود که حمل و نقل کالا و مسافر یکی از مهمترین زیر ساختهای در مسیر توسعه شهرستان محروم کوهبنان است.

    امیری ادامه داد: این جاده هم اکنون غیر استاندارد است و از گردنه های تند و فاقد ابتدایی ترین استانداردهای روز برخوردار است.

    کار احداث این جاده با اختصاص اعتبار آغاز شده و انتظار می رود که با مساعدت پیمانکاران عملیات احداث جاده تسریع یابد و قبل از آغاز فصل زمستان در مناطق کوهستانی منطقه شاهد پیشرفت قابل توجه و حذف نقاط حادثه خیز باشیم

    وی با اشاره به وضعیت مهاجرت از این شهرستان تاکید کرد: ایجاد زیر ساختها در شهرستان موجب ماندگاری نسل جوان در این شهرستان می شود.

    امیری افزود: کار احداث این جاده با اختصاص اعتبار آغاز شده و انتظار می رود که با مساعدت پیمانکاران عملیات احداث جاده تسریع یابد و قبل از آغاز فصل زمستان در مناطق کوهستانی منطقه شاهد پیشرفت قابل توجه و حذف نقاط حادثه خیز باشیم.

    وی گفت: در گذشته هم بارها خواستار بهسازی این جاده و احداث جاده جدید برای حمل و نقل مسافران بودیم اما متاسفانه اقدام عملی شاهد نبودیم و حالا مردم انتظار دارند این طرح در اولویت کارهای دولت قرار گیرد چون وضعیت این جاده بسیار نامساعد و خطر آفرین است.

    وی ادامه داد: در سالهای گذشته بروز تصادفهای متعدد موجب کشته و زخمی شدن مسافران عبوری از این جاده شده است.

    سیدحمزه روح‌الامینی در گفتگو با مهر اظهارداشت: جاده کوهبنان در واقع شامل جاده دسترسی از زرند به شهر کوهبنان است و کار احداث جاده جدید در این محور آغاز شده و در حال انجام است.

    نقاط حادثه خیز در جاده جدید حذف می شود

    روح‌الامینی اعتبار مورد نیاز به این پروژه پیگیری شده است و اما باید در نظر داشت این پروژه ملی است.

    وی گفت: این پروژه طبق فازبندی ها و برنامه ریزی های انجام شده در حال پیگیری است و پس از اتمام در کنار حذف نقاط حادثه خیر زمان دسترسی مردم به شهر کرمان و زرند نیز کاهش خواهد یافت.

    محور جدید کرمان - زرند 22 کیلومتر کوتاه تر می شود

    محمدرضا مهدلو فرماندار کوهبنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این جاده اظهارداشت: جاده جدید طی یک ماه گذشته کلید خورده است و کاملا مجزا از جاده قدیمی شهر کوهبنان است جاده کنونی در واقع راه دسترسی به معادن بوده که بعضا بسیار حادثه آفرین است و به گونه ای طراحی شده که راهی برای دسترسی به زیر ساختهای معدنی باشد.

    وی تصریح کرد: مردم کوهبنان طی سالهای گذشته با سختی های فراوانی در عبور و مرور از این جاده مواجه بوده اند و امیدواریم مشکلات به زودی برطرف شود.

    فرماندار کوهبنان گفت: در حال حاضر 11 کیلومتر این جاده بازگشایی شده و شش کیلومتر در دست زیر سازی است و اگر بودجه مورد نیاز به این بودجه اختصاص یابد کار در بازه زمانی اندک به پایان می رسد.

    وی ادامه داد: با اجرای این جاده جدید راه 22 کیلومتر کوتاه تر خواهد شد و پیچ و خم ها و نقاط حادثه خیر حذف خواهد شد و از نظر زمانی 30 دقیقه صرفه جویی در مسیر صورت خواهد گرفت.

    فرماندار کوهبنان افزود: در صورتیکه اعتبار مورد نیاز به صورت کامل اختصاص یابد پروژه در سال 95 به اتمام خواهد رسید.

    چندی قبل بود که نخستین مرحله از سمینار کرمان شناس با عنوان سمینار کوهبنان شناس در این شهر برگزار شد که نشان از قابلیتهای بالای گردشگری و تاریخی این شهر دارد و از بن بست خارج شدن این شهر با اجرای جاده جدید کوهبنان به زرند و از طرف دیگر احداث جاده دسترسی از این شهر به سمت یزد می تواند در راستای توسعه شهری تاثیر گذار باشد.

    کمبود اعتبارات برای فازهای مختلف این جاده و لزوم توجه در سطح ملی به شهرستان محروم کوهبنان می تواند در کنار محرومیت زدایی آرزوی دیرینه مردم این دیار را نیز به مقصد برساند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو