فونیکسریمکسبهتام

گزارش عملکرد سه ماهه تولید منتشر شد

سایه تولید خودرو بر سر لوازم خانگی

عصر خودرو : تازه‌ترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که انواع لوازم خانگی با کاهش تولید مواجه بوده است.

سایه تولید خودرو بر سر لوازم خانگی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار سه ماهه عملکرد خود را منتشر کرده که بر اساس آن رشد منفی در بسیاری از کالاهای منتخب صنعتی به چشم می‌خورد و این در حالی است که رشد مثبت در کالاهای دیگر چندان چشم‌گیر نیست.

    مهم ترین میزان رشد مثبت تولید در کالاهای منتخب صنعتی مربوط به خودروهای سواری است که با بر اساس تحلیل این وزارتخانه با توجه به سهم بالای این سه قلم کالای استراتژیک در ارزش افزوده بخش صنعت، می توان انتظار داشت که رشد صنعت در سه ماهه نخست سال جاری همچنان مثبت باشد.

    این در صورتی است که اگر کاهش تولیدات صنعتی در ماه‌های آتی نیز ادامه یابد این امکان وجود دارد که رشد بخش صنعت در سال 94 دوباره به زیر صفر برگردد.

    در این میان اما کاهش تولیدات انواع لوازم خانگی به شدت ملموس است؛ به طوریکه به غیر از کولر آبی که رشد تنها 1.9 درصدی را تجربه کرده است، انواع تلویزیون تخت، یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی به ترتیب 33، 35 و 48 درصد کاهش داشته است.

    این در حالی است که به گفته فعالان این صنف با وجود این کاهش، انبارهای تولیدکنندگان این بخش مملو از کالاست.

    در مقابل، انواع خودروی سواری با رشد 26.64 درصدی همراه بوده و تولید اتوبوس و مینی‌بوس نیز 19.46 درصد رشد داشته است. انواع کامیون کشنده و کمباین نیز با رشدهای بیش از 48 و 207 درصدی همراه بوده‌اند.

    از سوی دیگر تولید انواع وانت و تراکتور کاهش داشته، به طوریکه تولید انواع وانت نسبت به سال گذشته نصف شده که البته می توان آن را ناشی از توقف تولید وانت پیکان در انتهای سال گذشته دانست.

    بر اساس این گزارش پودر شوینده، لاستیک خودرو، کاغذ، کارتن، نئوپان، سموم دفع آفات نباتی، روغن موتور و صنعتی تصفیه اول، DMT، LAB و الیاف اکریلیک نیز از دیگر کالاهای منتخب صنعتی هستند که با کاهش تولید همراه بوده‌اند.

    کاهش تولیدات صنعتی در حالی اتفاق می‌افتد که می‌توان تمرکز اصلی بخش صنعت را در وضعیت فعلی بر برقراری روابط با کشورهای خارجی برای سرمایه‌گذاری مشترک دانست که با لغو تحریم‌ها رسیدن به این هدف دور از ذهن نیست.

    از سوی دیگر رییس جمهور نیز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرده بود که قرار است پول آزاد شده ایران و درآمدهایی که به کشور وارد می‌شود، به بخش صنعت ریخته شود که به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که با تحریک بخش تقاضا و ورود نقدینگی به صنعت، اوضاع این بخش نسبت به گذشته بهتر شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو