فونیکسریمکسبهتام

سناریویی برای ظهور دوباره نیسان در ایران

عصر خودرو: برخلاف رکود سنگینی که این روز‌ها بر بازار خودرو کشور سایه افکنده، پُشت پرده این صنعت، جنب‌و‌جوشی عجیب بر‌پاست. با رفع تحریم‌ها، خودروسازان بزرگ دنیا دوباره با صنعت خودروسازی ایران آشتی کرده‌اند و در این بین، خودروسازان داخلی نیز در‌صدد از‌سر‌گیری همکاری با شرکای بزرگ روز‌های خوش قبل از تحریم هستند. خبر‌های درگوشی حکایت از این دار‌د که پارس‌خودرو با هدف تقویت تولیدات داخلی خود، دوباره با نیسان وارد مذاکره شده و اگر تا به امروز، طرف قرارداد پارس‌خودرو با نیسان، شریک چینی آنها یعنی دانگ‌فنگ-نیسان بود، با برچیده شدن تحریم‌ها، مستقیما پای شرکت اصلی به میان می‌آید تا دسترسی به طیف گسترده‌تری از ساخته‌های این کمپانی داشته باشند، مخصوصا محصولات اقتصادی‌تری که مختص بازار‌های رو به توسعه‌ای همچون هند و آمریکای جنوبی طراحی و مهندسی شده‌اند و با حال و روز امروز بازار خودرو کشورمان، همخوانی بیشتری دارند. از طرف دیگر، برای کسب امتیاز رسمی واردات محصولات نیسان به کشور نیز تحرکاتی صورت گرفته که این را هم می‌توان به فال نیک گرفت.

سناریویی برای ظهور دوباره نیسان در ایران
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، هنوز هیچ سناریوی رسمی برای حضور دوباره نیسان در کشورمان نوشته نشده اما با نگاهی به گستره ساخته‌های امروز نیسان، می‌توان برداشتی نزدیک به واقعیت از گزینه‌های احتمالی داشت.

    پیشنهادهایی برای تولید در ایران

    بازگشت ایل ایرانی به وطن!

    نامی ایرانی دارد، پیش‌تر حضور در بازار کشورمان را هم تجربه کرده، مهم‌تر اینکه همواره در صدر محبوب‌ترین‌های کلاس خود بوده و 2014 را با عنوان پرفروش‌ترین کراس‌اوور ساب‌کامپکت قاره سبز به پایان رسانده. این را هم اضافه کنید که در 8سالی که از آغاز تولیدش می‌گذرد، فروش آن از مرز 2.5 میلیون دستگاه گذشته. نسل جدید قشقایی برگ برنده نیسان در بازگشت دوباره‌اش به بازار کشورمان خواهد بود.  قشقایی جدید با ابعاد 4.370×1.800×1.595 میلی‌متر، کمی بزرگ‌تر شده اما این رشد ابعادی، در نگاه اول، به‌مراتب بیشتر احساس می‌شود. دلیل آن هم بهره‌مندی از طراحی عضلانی و اسپرتی‌تری است که جلوه بصری مدرن و به‌مراتب چشم‌نواز‌تری به آن داده. برای این هیکل پُرتر قشقایی جدید، 2 گزینه بنزینی مجهز به توربوشارژر (1.2 و 1.6 لیتری
    DIG-T) و یک واحد 2.0 لیتری دمش طبیعی وجود دارد که در بین آنها، واحد 1.6 لیتری توربو که با  161 اسب‌بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور بیشینه، متصل به گیربکس 6 سرعته دستی، شتاب 8.9 ثانیه به قشقایی می‌دهد و در سیکل ترکیبی، صدی تنها 6‌لیتر بنزین می‌سوزاند، مناسب‌ترین گزینه برای رویارویی با توسان و اسپورتیج در بازار کشورمان است. اصلی‌ترین رقبای قشقایی در کشورمان، یعنی توسان و اسپورتیج، قیمتی در محدوده 160 تا 170 میلیون تومان دارند اما با بومی‌سازی تولید، می‌توان انتظار قیمتی به‌مراتب کمتر، نزدیک به کوراندو ارزان‌قیمت سنگ‌یانگ داشت که کفه ترازو را بیشتر و بیشتر به سمت این ساخته توانمند و بی‌رقیب نیسان در بازار‌های بین‌المللی سنگین می‌کند.

    همزاد ژاپنی داستر از روسیه می‌آید؟!

    در حال حاضر بازار شاسی‌بلند‌های زیر 100میلیون تومان کشورمان در قُرُق چینی‌هاست اما با رفع تحریم‌ها، اوضاع در این محدوده نیز دگرگون خواهد شد. قدم اول را رنوپارس برداشته و می‌خواهد با بومی‌سازی تولید داستر، اعتبار تازه به این بخش از بازار شاسی‌بلند‌های کشور بدهد. اگر مذاکرات رنوپارس برای خرید سهام پارس‌خودرو در نهایت نتیجه‌ای در بر نداشته باشد، بعید نیست پارس‌خودرو هم دست روی همزاد ژاپنی داستر، یعنی نیسان تِرانو بگذارد تا قافیه را واگذار نکرده باشد.
    ترانو در اصل داستری است با نقاب نیسان که در هند، با دو موتور 1.5 لیتری دیزل عرضه می‌شود و موتور بنزینی آن نیز از نوع 1.6 لیتری 103 اسبی است که در برابر داستر‌های 2.0 لیتری بازار کشورمان، حرفی برای گفتن ندارد.
    با این حساب، ترانو ساخت روسیه نیسان گزینه محتمل‌تری برای بازار کشورمان خواهد بود چراکه با همین موتور 135 اسبی با حداکثر گشتاور 191 نیوتن‌متر عرضه شده و مهم‌تر اینکه به‌صورت چهار چرخ متحرک (4WD) نیز قابل سفارش است.
    مدل 4WD تنها متصل به گیربکس 6سرعته دستی عرضه می‌شود و مصرف سوخت ترکیبی آن، 7.8 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده.
    گفتنی است این مدل در روسیه قیمت پایه‌ای نزدیک به 43 میلیون تومان دارد.

    مرزی تازه برای قلمرو 50 میلیون تومان

    این چند ساله کم از احتمال اضافه‌شدن سانی به خط تولید پارس‌خودرو نشنیده‌ایم. این سدان کوچک کلاس B که در رده خودرو‌هایی همچون تندر 90 قرار می‌گیرد، کم کم به پایان چرخه تولید در نسل فعلی نزدیک می‌شود اما با این وجود هم نمی‌توان بر ارزش خرید بالایی که در قبال بهای پرداختی دارد، سرپوش گذاشت؛ مثلا در آمریکا، با قیمت پایه 11.990 دلاری که برای آن (البته با نام ورسا) در نظر گرفته شده، ارزان‌قیمت‌ترین خودرو این بازار لقب می‌گیرد. با توجه به اینکه در صورت راه یافتن به بازار کشورمان، باید انتظار قیمتی در محدوده 50 میلیون تومان را برای این سدان کوچک داشته باشیم، بهترین و رقابتی‌ترین گزینه، واحد 1.6 لیتری خواهد بود که با 109 اسب‌بخار قدرت، متصل به گیربکس دستی، در شهر و جاده به ترتیب صدی 8.7 و 6.5 لیتر بنزین می‌سوزاند. ABS+EBD+BA، فرمان برقی با مکانیسم کمکی حساس به سرعت، کنترل تماس‌های ورودی با اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث و کامپیوتر سفری، لیست به نسبت کوتاه امکانات استاندارد سانی در مدل پایه را تشکیل می‌دهند اما در مدل‌های بالاتر،NissanNavigationSystem با صفحه نمایش لمسی 5.8 اینچی، سیستم ناوبری و قابلیت تشخیص فرامین صوتی، سوئیچ هوشمند با استارت دکمه‌ای، کروزکنترل و تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، تاشو 60 به 40 صندلی‌های عقب نیز به این لیست اضافه می‌شوند.

    آلترناتیوی ارزان‌قیمت‌تر برای الانترا، سراتو و کرولا

    با حضور الانترا و سراتو جدید و تازه‌ترین نسل کرولای آزمون پس داده تویوتا، هِرَمی کامل برای بازار سدان‌های کامپکت بالارده در کشورمان شکل گرفته اما برچسب قیمت 130 تا 140 میلیون تومانی، آنها را از دسترس عموم خریداران دور کرده و همین باعث می‌شود بازار جذب گزینه‌های به‌مراتب ارزان‌قیمت‌تر چینی شود. سدان کامپکتی بالارده، مونتاژِ داخل، می‌تواند نقطه وسط این معادله باشد. سنترا با سبکی شبیه به آلتیما طراحی شده و در عین بهره‌گیری از طراحی بدنه‌ای پویا، سعی دارد ساده و شیک جلوه کند. این سدان کامپکت ژاپنی با دو موتور 1.6 و 1.8 لیتری در بازار‌های منطقه عرضه شده که البته با قدرتمندترین گزینه یعنی واحد 1.8 لیتری 130 اسبی متصل به گیربکس CVT هم نمی‌تواند مزاحمت آنچنانی برای الانترا، سراتو و کرولا ایجاد کند. اما اگر لیستی کامل از امکانات ایمنی و رفاهی را کنار قیمت تمام شده‌ای بگذارید که در صورت مونتاژ در داخل کشور، کمتر از 100 میلیون تومان خواهد بود، می‌شود این چند اسب‌بخار قدرت کمتر را نادیده گرفت.

    رقیب‌تراشی برای‌هاچ‌بک آینده ایران‌خودرو

    با حساب ویژه‌ای که ایران‌خودرو ‌روی کوچولوی ارزان‌قیمت سوزوکی، سلریو باز کرده و قصد سرمایه‌گذاری گسترده برای تولید و عرضه آن دارد، بازار خودرو‌های محدوده 30 میلیون تومان کشور تکانی اساسی خواهد خورد. این تکان اساسی‌تر هم می‌تواند باشد اگر عزمی برای تولید و عرضه میکرا نیز وجود داشته باشد که پیش از شدت گرفتن تحریم‌ها، زمزمه‌هایی مبنی بر تولید آن توسط پارس‌خودرو به گوش می‌رسید. این‌ هاچ‌بک کوچک نیسان که با موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری 67 اسب‌بخاری و مصرف سوخت ترکیبی 5.1 لیتر در 100 کیلومتر، در هند، در محدوده 23 تا 28 میلیون تومان قیمت خورده، با وجود ماهیت اقتصادی و ارزان‌قیمتش، چهره‌ای تو دل برو و خواستنی دارد‌ و با این قیمت پایین، ایرادی هم نمی‌توان گرفت به اینکه حتی در بالاترین مدل هم لیست امکانات قابل ذکر آن محدود است به فرمان مجهز به مکانیسم کمکی، تهویه دستی، شیشه بالابر‌های برقی، پخش CD با درگاه USB، خروجی برق 12ولت، یک جُفت ایربگ جلو، ایموبیلایزر و ABS+EBD+BA.

    پیشنهادهایی برای واردات به ایران

    قطعه نهایی پازل سدان‌های سایز متوسط خانوادگی

    اگر قرار به واردات نیسان باشد، قطعا اولین گزینه، آلتیمایی خواهد بود که نسل قبل آن را به نام تیانا می‌شناسیم.
    این ساخته نیسان همواره پُشت سرِ تویوتا کمری و شانه به شانه هوندا آکورد، یکی از پرفروش‌ترین‌های کلاس سدان‌های سایزمتوسط خانوادگی در بازار فوق‌العاده رقابتی آمریکا بوده (بیش از 172 هزار دستگاه در 6ماهه نخست 2015) و حالا که با حضور کمری، آکورد، اُپتیما، سوناتا و لگاسی، جمع خوبان این کلاس در بازار کشورمان هم جمع است، حیف است که جای آلتیما خالی باشد.
    چهره‌ای پویا و اسپرتی با کابینی شیک و جادار، مجهز به 6ایربگ، سانروف، سیستم NissanConnect با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی و سیستم ناوبری، کروزکنترل، سیستم پخش Bose با 9 بلندگو، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع خودکار با کنترل دومنطقه‌ای، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، گستره‌ای از سامانه‌های مدرن ایمنی و همیار راننده و ...؛ آلتیما گزینه‌ای وسوسه‌برانگیز در برابر نام‌های تکراری بازار خواهد بود.

    جلوه‌ای مدرن از سبکِ زندگیِ فعالِ شهری

    نیسان با جوک کلاس تازه‌ای را بنیان گذاشت که امروز، سهم تقریبا 30 درصدی از مجموع فروش شاسی‌بلند‌های بازار اروپا را به خود اختصاص داده‌ و با وجود دقیقا 5 سالی که از آغاز تولید جوک می‌گذرد، این ساخته نیسان هنوز هم یکی از پرفروش‌ترین‌های این کلاس است و در این مدت، فروش آن در بازار‌های اروپایی از مرز 600 هزار دستگاه نیز فراتر رفته. وجه مشخصه اصلی جوک، طراحی ساختارشکن آن است که به عنوان جلوه‌ای مدرن از سبکِ زندگیِ فعالِ شهری، می‌تواند این کراس‌اوور ساب‌کامپکت نیسان را به گزینه‌ای تازه و متفاوت برای بازار رو به رشد شاسی‌بلند‌های کوچک کشور تبدیل کند. جوک همکلاس با کپچر جدید رنو است که تازگی‌ها توسط ایران‌خودرو به بازار عرضه شده و با توجه به نزدیکی قیمت این دو در بازار‌های منطقه، در صورت عرضه، قیمتی در محدوده 100 میلیون تومان خواهد داشت.

    نیم‌نگاهی به جایگاه سانتافه محبوب بازار

    پرفروش‌ترین خودرو وارداتی این روز‌های بازار کشورمان، سانتافه خوش‌چهره هیوندای است که آمار، حکایت از واردات تقریبا 12‌هزار دستگاهی آن به کشور در سال 93 دارد. بازاری که سانتافه جدید اینچنین در آن جولان می‌دهد، قطعا برای X-Trail هم سهمی خواهد داشت؛ کافی است فاکتور تازگی بصری را بگذارید کنار جذابیت چهره تنومند این کراس‌اوور سایزمتوسط نیسان، ماهیت کاربردی و توان عملکردی بالای آن و همچنین، ذهنیت مثبتی که بازار نسبت به قابلیت‌های آفرودی و سخت‌جانی شاسی‌بلند‌های ساخت نیسان دارد. نیروبخش X-Trail، یک موتور 4 سیلندر 2.5 لیتری 170 اسبی است که با 237 نیوتن‌متر گشتاور بیشینه، به گیربکس Xtronic CVT و سامانه انتقال قدرت به چهار چرخ نیسان متصل است و در جاده و سواری شهری، به ترتیب صدی 7.3 و 9.4 لیتر بنزین می‌سوزاند.
    این شاسی‌بلند 7 سرنشین در مجهز‌ترین مدل، به‌صورت استاندارد از امکاناتی همچون سیستم NissanConnect با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی، سیستم ناوبری و تشخیص فرامین صوتی برای سیستم‌های پخش و ناوبری، کروزکنترل، دید 360 درجه از اطراف، تهویه مطبوع با کنترل خودکار دومنطقه‌ای، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت، صندلی‌های مجهز به گرمکن جلو، پوشش چرمی کابین، 6 ایربگ و سامانه‌های کنترل استارت در سربالایی، کنترل دینامیک خودرو با سیستم کنترل هرزگردی و کنترل فشار باد تایر‌ها بهره می‌برد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو