فونیکسریمکسبهتام

تحلیل اکونومیست از صنعت خودرو ایران

عصر خودرو : خیابان‌های مملو از خودروی تهران نشان می‌دهد یک صنعت آماده است از لغو تحریم‌های ایران پس از توافق هسته‌ای سود ببرد. خودروسازان خارجی برای ورود به ایران با یکدیگر در حال رقابت هستند تا از مزیت جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی این کشور بهره‌مند شوند. بازار داخلی ایران پس از مصر بزرگ‌ترین بازار خاورمیانه محسوب می‌شود.

تحلیل اکونومیست از صنعت خودرو ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به گزارش اکونومیست، زمان بازشدن بازار ایران به روی جهان، برای خودروسازان بزرگ دنیا یک موهبت است، زیرا فروش در آمریکا به اوج خود نزدیک شده است و احتمالا بهبود سریع بازار اروپا درحال افول است.
    در این میان رشد اقتصادی بازارهای بزرگ نوظهور مانند چین و برزیل درحال کند شدن است. این در شرایطی است که ایران از تحریم‌ها آسیب دیده است. فروش خودرو که در سال 2011 به اوج خود یعنی 6/ 1 میلیون دستگاه رسید تا سال 2013 درپی تشدید تحریم‌ها به نصف کاهش یافت. اما از آن زمان به بعد با بهبود روابط، بازار خودرو به آرامی رو به رشد گذاشت. براساس اعلام مرکز مشاوره آی‌اچ‌اس، فروش خودرو در سال جاری از 3/ 1 میلیون دستگاه فراتر خواهد رفت و تا سال 2016 به سطح 6/ 1 میلیون دستگاه خواهد رسید.
    خودروسازان فرانسوی که زمانی در بازار خودروی ایران پیشتاز بودند، درتلاش هستند دوباره جایگاه خود را به دست آورند. شرکت پژو سیتروئن و شرکت رنو به دلیل اینکه قبل از اعمال تحریم‌ها در ایران حضور داشتند، اکنون برای حضور مجدد در این کشور از موقعیت بهتری برخوردار هستند. گفته می‌شود پژو برای آغاز مجدد تولید با ایران‌خودرو به توافق رسیده است. رنو هم برای خرید بخشی از سهام یا کارخانه پارس‌خودرو درحال مذاکره با این شرکت است. وزیر خارجه فرانسه نیز برای هموار کردن راه سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران، به تهران سفر کرد.

    با این وجود، خودروسازان فرانسوی در ایران کار دشواری پیش‌رو دارند. خروج ناگهانی پژو از بازار ایران در سال 2012 به دلیل همکاری با جنرال موتورز، هنوز از یاد ایرانی‌ها نرفته است. این مساله می‌تواند تا حدودی به نفع خودروسازان چینی باشد که در دوران تحریم‌ها به بازار ایران وارد شدند.
    رقابت درمیان دیگر خودروسازان نیز شدید خواهد بود. البته ایران فقط برای فروش جذاب نیست. شرکت‌های اروپایی در جست‌وجوی هزینه‌های پایین تولید ابتدا به اسپانیا و سپس به اروپای شرقی رفتند و اکنون به شمال آفریقا روی آورده‌اند به طوری که پژو کارخانه جدیدی را در مراکش و رنو کارخانه‌ای را در الجزایر ساخته است. ممکن است مدتی طول بکشد، اما بازار ایران که در منطقه‌ای دارای رشد سریع واقع شده است، می‌تواند مکان بعدی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی باشد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو